České firmy v nejbližších letech plánují masivní investice do digitalizace. Ty za tři roky přesáhnou šedesát miliard korun a většina podniků čeká, že se jejich obory rapidně promění.
Vyplývá to ze studie technologické společnosti SAP založené na průzkumu agentury Ipsos, kterého se účastnily dvě stovky českých manažerů a manažerek z firem s více než padesáti zaměstnanci.
Za masivními investicemi stojí snaha držet krok s překotnými proměnami trhu. Více než polovina firem si vyčlenila speciální tým právě na řízení digitalizace. Přes osmdesát procent podniků totiž chápe digitalizaci jako příležitost k růstu.
Každé odvětví je jiné. Přesto se firmy napříč obory poměrně shodují v očekáváních. Podle studie 62 procent podniků do tří let počítá s proměnou odvětví, ve kterém podniká. Přes čtvrtinu z nich čeká dokonce změnu zásadní.
Digitalizační tým vůbec nemá dvacet procent firem, ale i ty se ho snaží dát dohromady.
„Česko právě teď prochází něčím, co je už nějakou dobu patrné na globální úrovni. Nejdůležitější pro místní firmy bude zohlednit dopady krize, které jsou pro každé odvětví specifické. Společným jmenovatelem je schopnost rychle a pružně reagovat na neočekávané změny,“ říká generální ředitelka SAP ČR Hana Součková.
SAP je největším světovým dodavatelem firemních systémů a firmám nabízí komplexní i specializovaná řešení pro digitalizaci jejich byznysu. Mezi jejími zákazníky v Česku figurují i společnosti, od kterých se ty zahraničí učí. „Ale zatím jde jen o pár případů,“ dodává Součková s tím, že Česko nesmí usnout na vavřínech.
„Musíme se stále zlepšovat, inovovat a využívat nejmodernější technologie, aby se z našich místních firem staly světové.“
HR popelkou digitalizace
Nejdál je v českých firmách podle jejich manažerů digitalizace v oblasti financí. Naopak téměř se neprojevují investice do digitalizace HR – přestože podniky čelí nedostatku kvalifikovaných zaměstnanců a ty svoje by si měly hýčkat, peníze chce tímto směrem vydat ani ne desetina z nich.
„Ochuzují se tím o možnost využití umělé inteligence a dalších moderních nástrojů, které jim pomáhají najít kvalifikovanější kandidáty, zkrátit proces onboardingu a snížit odliv stávajících zaměstnanců,“ upozorňuje HR ředitel SAP pro Česko a Slovensko Ladislav Kučera.
V následujících letech bude pro české firmy také zásadní, aby se nevracely do minulosti. „Po odeznění nejhorších dopadů koronavirové krize, kdy podniky alespoň zčásti musely HR digitalizovat, se objevuje trend návratu k papírovým dokumentům, přepisování a dalším manuálním činnostem,“ všímá si Ladislav Kučera, který má na starosti kompletní personální strategii SAP v Česku a spolupracuje s vedením poboček na řízení organizačního rozvoje i zaměstnanecké zkušenosti.
Podle něj by se firmy na zaměstnance měly zaměřit více. „Aby mohly konkurovat těm zahraničním. Zaměstnanci jsou zdrojem úspěchu,“ podotýká.
Letos se české firmy nejvíce zaměřily na digitalizaci výroby (22 %), prodeje (16 %) a zákaznické zkušenosti (16 %). Mezi hlavní motivace patří zefektivnění práce, úspora času a snížení nákladů.
V budoucnosti chce čtvrtina firem klást důraz na investice do digitalizace výroby. Necelá čtvrtina se pak bude soustředit na digitalizaci logistiky.