Bohatí zákazníci automobilek nakupují luxusní SUV. Velká část z nich už navíc přijala elektromobily. Německá automobilka jim vyšla vstříc a postavila pro ně opulentní kombinaci obojího. Mercedes-Maybach EQS 680 SUV.
Luxusní Maybach byl v době, kdy se do aut tankoval hlavně benzin, tak nějak automaticky sedan nebo limuzína. Auto, které u Mercedesu vychází z luxusní třídy S. Elektromobilita to ale změnila a ve Stuttgartu sáhli po SUV, které proměnili na chrám luxusu.
Automobilovému světu má kralovat minimálně do chvíle, než po silnicích začne jezdit první elektrický Rolls-Royce (což už nebude dlouho trvat).
Mercedes-Benz hodlá i ve světě elektromobility razit heslo Karla Maybacha: „Co je dobré, musí být také krásné.“ A zbývá dodat „velké a pohodlné“.
U prvního elektrického maybachu tomu běží vstříc už jen rozměry samotného auta, které na délku měří přes pět metrů. Zvenku půjde od běžné verze EQS SUV odlišit snadno. Dá se totiž předpokládat, že většina majitelů si vybere některou z verzí dvoubarevného laku, který doplňuje linka táhnoucí se přes celou délku karoserie.
Logo maybach na novince sice neční přímo na kapotě, kde přednost dostala tradiční hvězda, ale dá se najít například na sloupcích, nášlapných lištách nebo v předním nárazníku. A po setmění se logo objeví i na zemi vedle auta – stačí jen otevřít dveře a o ostatní se postará zabudované osvětlení.
Orgie luxusu se ale odehrávají hlavně uvnitř. Kůže všude, kam se člověk podívá, superprémiový audiosystém Burmester s patnácti reproduktory, přičemž některé jsou zabudované přímo v sedadlech, dotykové displeje, lednice na láhev šampaňského, dokonalé odhlučnění už tak tichého elektromobilu pomocí akustické pěny…
A samozřejmě extrémně pohodlná křesla vybavená ventilací, vyhříváním nejen sedáku a opěradla, ale i krku a ramen. Nechybí ani masáž lýtek nebo možnost posunout sedadlo spolujezdce tak, aby vpravo vzadu vzniklo křeslo, které je vlastně pohovkou.
O pohon se starají dva elektromotory s výkonem 658 koní. Ty živí baterie, o jejíž velikosti Mercedes zatím mlčí, ale nejspíš půjde o tu, kterou dostává běžné EQS SUV, kde specifikace uvádějí 107 kilowatthodin. Taková porce energie má stačit na ujetí víc než šesti set kilometrů na jedno nabití.
Z nuly na sto Maybach zrychlí za 4,4 sekundy a vyšší rychlost než 210 kilometrů za hodinu z něj nedostanete. Vedle luxusu i technických novinek přitom dochází i na udržitelnost: Mercedes proto sází například na takzvanou sekundární ocel a recyklovaný hliník. A samotná výroba auta a jeho baterie v americké Alabamě je díky použití obnovitelných zdrojů energie uhlíkově neutrální.
Udržitelnost se dotkla i kožených sedadel. Novinka je prvním modelem Mercedesu, používajícím kůži vyčiněnou pomocí rostlin, konkrétně skořápek kávových zrn, které by jinak skončily jako bioodpad. Takto zpracovaná kůže navíc není konzervovaná solí, což ušetří pětačtyřicet kilogramů na jedno sedadlo.
První prodaná auta se ještě do konce roku budou prohánět ve Spojených státech, do Evropy se pak Mercedes-Maybach EQS 680 SUV dostane až příští rok. Cenu zatím automobilka neuvedla, ale zcela jistě bude začínat nad pěti miliony korun.