Dvojčata Dušan a Oldřich Hříchovi mají duši motorkářů a taky obchodníků. V devadesátkách vydělali na prodeji mobilů. Pak ale v Dubaji zahlédli první čtyřkolky a jejich vášně se propojily. První kontejner dovezli do Česka na začátku milénia. Na zkoušku. Dnes z Letkova u Plzně řídí byznys s dvoumiliardovým obratem.
Po odbočení z dálnice D5 kousek před Plzní se po pár minutách ocitnete na okraji obce Letkov před velkorysým showroomem, jehož fasáda ještě voní novotou. Než do království čtyřkolek, bugin, doplňků, přileb či náhradních dílů firmy ASP Group vstoupíte, všimnete si na parkovišti dvou expedičně upravených džípů. Liší se espézetkou, a to jen nepatrně. Parkují tady vedle sebe každý den.
Stejně tak bok po boku stojí jejich majitelé. Pětačtyřicetiletí bráchové, dvojčata Dušan a Oldřich Hříchovi, kteří u Plzně vybudovali moderní firmu, odkud řídí síť pěti set prodejních míst a také dceřiné společnosti v Polsku a Rumunsku.
„Za více než dvacet let jsme rozšířili portfolio na dnešních čtyřicet zastupovaných značek z celého světa,“ vysvětluje Oldřich, co z firmy rodilých Plzeňanů dělá nejsilnějšího distributora čtyřkolek a UTV – dvoumístných terénních vozidel s korbou, ale také sněžných skútrů, obojživelných vozítek nebo motorek a moto příslušenství ve střední a východní Evropě.
Loňský rok zakončili s EBITDA přes 274 milionů korun. „Prodáváme de facto do všech zemí Evropy, někde jen doplňky, jinde pouze čtyřkolky,“ doplňuje Oldřich.
Když bratři nesedí ve svých nových kancelářích v Letkově, cestují po světě a věnují se adrenalinovým koníčkům. Mají jich požehnaně. Srdcem motorkáři před pár lety přičichli k jachtingu, cestují za potápěním nebo spearfishingem a v posledních letech „ulítávají“ na offroad expedicích do hor nebo dun.
Dokážeme prodat přes deset tisíc strojů ročně, a to u výrobců čtyřkolek, ale i doplňků něco znamená.
„Dokázali jsme se obklopit kvalitními lidmi a většinu procesů digitalizovat. Telefony zvedám, i když jsme zrovna s bráchou v Asii, na moři nebo někde v horách,“ pochvaluje si Dušan.
Před pár dny se vrátili z jedné takové cesty do Ománu. Opálení a odpočinutí tak objednávají kávu do zasedačky, kde skromně vypráví, jako by vybudovali společnost s dvoumiliardovým obratem jen tak mimochodem. Zdání ale klame.
Čtyřkolky rozjeté k nezastavení
„Podnikáme spolu od osmnácti, sotva jsme dostali živnostňák,“ vzpomínají na devadesátky a první cesty do Německa, odkud vozili playstationy i mikrovlnky. V první éře mobilů se pak rychle přeorientovali. „Ve třech prodejnách v Plzni jsme prodávali mobily a doplňky. Zboží jsme vozili z Asie i z Dubaje, kde tehdy ještě byly s Čínou srovnatelné ceny,“ smějí se.
Právě v arabské metropoli začátkem milénia zahlédli první dětské čtyřkolky. A jejich radar na dobrý byznys znovu zablikal.
Objednali na zkoušku kontejner s třicítkou malých vozítek. „Do dvou týdnů se po nich zaprášilo,“ popisují Dušan s Oldou, jak se jim bleskově změnil obor podnikaní. Rozjeli se na světové výstavy a brzy získali první zastoupení čtyřkolek a značkových doplňků. Další značky pak rychle přibývaly, a tak prodejny s telefony definitivně předali konkurenci.
„Za první rok jsme prodali tisíc čtyřkolek, což bylo na tak malý trh velmi dobré číslo,“ vysvětlují. Prodejní výsledky měly odezvu i za oceánem. Americký Arctic Cat tři roky po startu spolupráce oslovil bratry s tím, že distributorovi v Polsku se moc nedaří a tamní trh je potřeba nakopnout.
„Neměli jsme zkušenosti se zahraničím, ale byla to pro nás výzva. S polským distributorem jsem se ale rychle domluvili a založili dceřinou společnost, kde vlastníme osmdesátiprocentní podíl,“ říkají bráchové. O rok později se situace opakovala s Rumunskem. Dnes má ASP Group v obou zemích reprezentativní showroomy i vlastní sklady na ploše bezmála deset tisíc metrů čtverečních.
Vyprávění bratrů Hříchových naslouchá i CEO jejich společnosti Jan Mertl, který podnikatelské duo doplnil před šesti lety. Jako třetí do party působí i v roli arbitra. To když se bráchové nemůžou na něčem shodnout. „Občas mají kluci jiné priority v objednávání. Jeden tlačí víc zimní doplňky a druhý nové modely čtyřkolek. Jinak ale v ASP Group vládne pohoda,“ říká Mertl přesvědčivě.
„Výhoda je v tom, že jsme dvojčata,“ shodují se i Dušan s Oldou. „Nepovyšujeme se jeden nad druhého. Na spoustu věcí v byznysu máme stejný názor, a když se pohádáme, za hodinu už spolu jdeme na oběd.“
Dodávky pro armádu i vědce na Antarktidě
Moderní centrum v Letkově nebylo jejich prvním sídlem. Hříchovi začínali ve středočeském Žebráku, ale malá kapacita skladů i složitá logistika je nakonec brzdily v růstu. V roce 2018 tak přišel kýžený a zásadní zlom – stěhování do vlastního.
Na třetině dvouhektarového pozemku v Letkově vybudovali moderní logistické centrum. „Když jsme sem šli, všechno jsme zahodili. Nestěhovali jsme nic, jenom lidi,“ popisuje Dušan. Všichni si museli zvyknout na nové personální nastavení, prodejci i skladníci odložili papíry a tužky a přešli na nový CRM systém, učili se obsluhovat moderní sklad i systém rychlého vyskladňování objednávek. Vše probíhá elektronicky.
Dokážeme prodat přes deset tisíc strojů ročně, a to u výrobců čtyřkolek, ale i doplňků něco znamená.
„Máme 109 tisíc druhů zboží, z toho přes 85 tisíc náhradních dílů. Za měsíc udělají naši skladníci 150 tisíc picků na čtečkách. Meziroční nárůst? Víc než 100 procent,“ demonstruje progres Mertl.
Dokážeme prodat přes deset tisíc strojů ročně, a to u výrobců čtyřkolek, ale i doplňků něco znamená.
Firmě postupně přibývají zakázky i z obcí, od velkých firem, státních institucí, záchranných složek i armády. Před sedmi lety ostála v náročném testu a stala se certifikovaným oficiálním dodavatelem NATO.
Stroje Arctic Cat vybavené kanadskými sněžnými pásy slouží strážcům šumavského národního parku a čtyřkolky TGB zase záchranné službě v Brdech. Nedávno firma dodala 96 terénních čtyřkolek TGB polské armádě, další desítky čtyřkolek putovaly k hasičům, policii nebo speciálním jednotkám. V Rumunsku a Bulharsku pomáhají čtyřkolky z ASP Group střežit hranice. „Ročně máme podobné zakázky na několik stovek strojů,“ vypočítávají bratři.
Je samotné z rutiny vytrhla asi nejvíc zakázka pro misi českých vědců z brněnské Masarykovy univerzity – dvě speciálně upravené čtyřkolky Arctic Cat díky ní teď brázdí nedostupné pláně Antarktidy.
Objednat za miliony dolarů do dvou dnů
V ASP Group nerozšiřují portfolio značek za každou cenu. Situace se ale mění, když je na stole nabídka, o kterou opravdu stojí jak bratři z Plzně, tak i konkurence. „To pak musíte přijít, hodit žolíka do hry a ukázat i ostřejší lokty,“ připouští Dušan.
Naposled takhle získali do portfolia zastoupení americké značky Segway. I proto, že zatímco ostatní objednávají po stovkách kusů, Hříchovi rovnou po tisících. „Dokážeme prodat přes deset tisíc strojů ročně, a to u výrobců čtyřkolek, ale i doplňků něco znamená.“
Bratři přiznávají, že nad rozšířením byznysu o robotické sekačky Segway Navimow trochu váhali. I proto, že se během dvou dnů museli rozhodnout a závazně podepsat první objednávku za dva miliony dolarů.
„Teď v zahradní technice cítíme velký potenciál,“ odhalují nejbližší plány. „A chceme Skandinávii. Tam cítíme, že jedeme na půl plynu,“ svěřují se s další ambicí, která už se zase týká doplňků a příslušenství. „Energie máme dost a je důležité, že vidíme spoustu příležitostí, kam se posouvat.“