Obchody ze sítě Albertsons chtějí prodávat čerstvé maliny. Ne maliny rozměklé nebo nepoživatelné už den po uložení do lednice. Chtějí prodávat maliny šťavnaté a lahodné.
Dříve vedoucí prodejen při objednávkách v podstatě jen odhadovali. Objednali málo a zákazník odcházel s prázdnou, objednali moc a maliny zůstaly ležet na skladu příliš dlouho a zkazily se.
„Objednávání produktů bývalo manuálním procesem, což znamenalo, že prodejny často nepřesně odhadovaly druh a množství produktů, které si zákazníci koupí,“ říká Suzanne Long, která je v Albertsons ředitelkou pro udržitelnost.
Společnost se sídlem v Boise ve státě Idaho je s ročním obratem 78 miliard dolarů jedním z největších prodejců potravin ve Spojených státech. Vloni ve svých prodejnách nasadila software od startupu Afresh Technologies, který jí pomáhá předvídat poptávku a radí s objednávkami nejrychleji se kazících potravin – například banánů, paprik nebo balených salátů.
Sanfranciská společnost Afresh vznikla v roce 2017, ale stále se nachází teprve na začátku – podle odhadů amerického Forbesu její loňské tržby nedosáhly ani deseti milionů dolarů. Roste však velice rychle a s kapitálovými prostředky ve výši 150 milionů dolarů od špičkových venture kapitalistů zavedla svůj software v 3300 obchodech.
Zaměstnanci supermarketů s tablety v rukách zaznamenávají, kolik jablek, brokolice nebo cherry rajčat jim ještě zbývá na regálech, a poté konzultují automatické návrhy objednávek.
Podle odhadů neziskové organizace ReFED dosahuje celková hodnota potravin vyhozených ve Spojených státech 28 miliard dolarů. Obchody mají tendenci při objednávání chybovat a v důsledku vyhazují až šest procent čerstvých potravin.
U hotových jídel může být tento podíl až dvojnásobný. Kromě toho, že je to špatné pro životní prostředí, je to špatné i pro obchod – znamená to ztrátu tržeb a snížení zisku.
Společnost Afresh tvrdí, že její zákazníci obvykle sníží množství potravinového odpadu o čtvrtinu, což může zvýšit provozní marže v kategorii produktů o čtyřicet procent a přinést desítky až stovky milionů zisku.
To je vítaná zpráva v době, kdy se obchody s potravinami, které mají notoricky nízké ziskové marže, potýkají s rostoucími náklady. Albertsons zavedla zmíněný software v téměř všech svých 2200 prodejnách. A do roku 2030 chce eliminovat potravinový odpad vožený na skládky.
„Pokud se s touto věcí podaří zvýšit hrubou marži o tři až pět bodů bez toho, abyste museli zvyšovat ceny, je to neskutečné,“ říká Walter Robb, bývalý generální ředitel společnosti Whole Foods, který do Afresh investoval.
Aby mohl startup pomáhat s objednávkami, musí poskládat změť dat a z nich předpovědět poptávku lépe než člověk. Vychází z historie prodeje zboží za posledních několik let a denně doplňuje údaje o prodeji. Poté zohlední vše, co může poptávku ovlivnit: nadcházející propagační akce, počasí, svátky, den výdeje potravinových lístků…
Interní odhady se zároveň snaží zohlednit neúprosnou trvanlivost choulostivých položek, jako jsou avokádo nebo broskve, v jejichž případě jde vždy o závod s časem. Do oddělení čerstvých potravin přitom obvykle směřuje nejvíce zákazníků.
„Na čerstvém portfoliu opravdu, ale opravdu záleží,“ zdůrazňuje generální ředitel Albertsons Vivek Sankaran v hovoru o čtvrtletních výsledcích.
Afresh založil třiatřicetiletý Matt Schwartz, bývalý konzultant společnosti Bain s titulem MBA ze Stanfordu, před šesti lety. Vždy ho zajímala zdravá strava, praktikoval přerušovaný půst a pro své přátele vytvářel jídelní a cvičební plány.
Jeho startup účtuje každému obchodu za používání svého softwaru stovky dolarů měsíčně. Společnost tvrdí, že od vzniku zabránila vyhození třiačtyřiceti milionů kilogramů potravin. „Jejich technologie je jednou z mála, u kterých vidíme, že se skutečně prosazují,“ potvrzuje Dana Gunders, výkonná ředitelka neziskovky ReFED.
Podle americké vládní iniciativy pro snížení emisí skleníkových plynů by se s rozšířením objednávek pomocí umělé inteligence mohlo do roku 2030 snížit plýtvání potravinami v obchodech na polovinu. Afresh nyní podepisuje smlouvy s dalšími prodejnami a rozšiřuje svou působnost i mimo oblast produktů u stávajících zákazníků.
V letošním roce plánuje vstoupit na dalších 7500 míst, včetně pultů s masem a mořskými plody, oddělení lahůdek i hotových jídel. Společnost nyní pomáhá s objednávkami desetiny celkové produkce prodané v Americe, pochvaluje si Schwartz.
„Výhledově máme v plánu zabránit vzniku více než padesáti milionů kilogramů potravinového odpadu ročně,“ uzavírá.