Pro byznys Antonína Kokeše představuje značka Kinoko, která vznikla před třemi lety, zatím spíš kapku v moři. S módním brandem, který vytváří sportovní oblečení a jeho vlajkovou lodí jsou legíny, má ale Kokeš do budoucna nemalé plány. Třeba vytvořit funkční a zároveň designové sportovní oblečení i pro muže.
1. Jak se stane, že se člověk podnikající v oblasti deskových her a pekařství vrhne na sportovní módu?
Velkou spojitost tam nehledejte. Když jsem začal s pekařstvím, připadalo to mnoha lidem šílené. Jaká je spojitost mezi chlebem a hrami? Žádná. Takže mezi chlebem, hrami a oblečením také žádná není. Hledal jsem nový byznys, protože mě baví rozjíždět zajímavé projekty.
Delší dobu jsem si říkal, že bych chtěl začít s něčím, co má v Česku tradici, co se dá rozjíždět od nuly, co by mě bavilo a co je vizuálně hezké. Takže nějaká spojitost tam možná přece jen je – i Albi dělá pěkné, designové věci. Myšlenku, že by mohlo jít o oblečení, jsem měl v hlavě dlouho.
Při cestě do Anglie jsem pak poslouchal příběh zakladatele britské značky Superdry, který mě nadchl. Česko má navíc silnou historii textilního průmyslu. Bohužel tedy z velké části už jen historii.
Vždycky se ale dá vymyslet něco nového a zajímavého, v módě obzvlášť.
2. Byl podle vás na českém trhu prostor pro další sportovní značku?
Prostor je všude a nikde. Když jsem rozjížděl pekařství, byla v oboru dokonce krize. Ze všech stran jsem slyšel, že pekaři krachují. Vždycky se ale dá vymyslet něco nového a zajímavého, v módě obzvlášť.
3. Jak velký byznys je Kinoko v porovnání s deskovými hrami a pekařstvím?
Obrat Albi je asi 1,7 miliardy korun, z toho Kinoko dělá asi deset milionů, takže je to v rámci celého byznysu zatím zanedbatelné. Věřím, že se to ale jednou změní. Značku jsme spouštěli v pandemii, prodejna na Letné se otevřela po prvním lockdownu, přesto jsme měli začátek fantastický, až jsem to nečekal.
Pak ale nastaly dva roky trápení. Měl jsem představu, že budeme růst rychlejším tempem, ale neděje se tak i vzhledem k tomu, co se stalo ve světě – nárůst cen energií, obrovské problémy s logistikou. Kinoko je projekt na dlouhou dobu. Udělali jsme poměrně hodně chyb. Pamatuji si, že jen vypiplat správné střihy nám trvalo nejmíň rok a půl. Je to velká věda, ačkoli to tak nevypadá.
4. Jaké chyby jste například udělali?
Šlo o látky, otázku střihu či barev. Ne každá barva se povede, ale pořád musíte experimentovat. Šlo i o jednotlivé produkty. Loni jsme například do kolekce zařadili plavky, možná to byl správný krok, možná ne. Produktové portfolio je celkově velký otazník.
Asi před rokem a půl jsme přišli s kolekcí těhotenských legín Mama hug, z nichž se stal bestseller. To jsem nečekal. Pak přijdete na trh s tričky, o kterých byste si řekli, že na nich není co zkazit. Ukazuje se ale, že trička si lidé holt koupí i jinde než u nás.
5. Čím se lišíte od konkurence?
Jedna z hlavních věcí je to, čemu se ve světě říká athleisure, tedy kombinace sportovního, volnočasového oblečení s elegancí. Na rozdíl od jiných sportovních značek třeba hledáme barvy, které se hodí na sport i do města.