Největší tuzemský e-shop má za sebou další rok, kdy dvouciferně rostl. Loni Alza zaznamenala nárůst 17,6 procenta a přetavila ho v obrat 29,3 miliardy korun bez DPH. Třicetimiliardovou metu se tak zatím překonat nepodařilo.

„Celý český e-commerce trh rostl zhruba patnáctiprocentním tempem, pozorujeme tedy mírné zpomalení, bývalo to i dvacet,“ konstatoval obchodní ředitel Alza.cz Petr Bena.

Zároveň nezapomněl šťouchnout tuzemskou dvojku na poli s elektronikou. „Jen to, co jsme meziročně přidali my, odpovídá obratu jistého CZC.cz,“ podotkl směrem ke konkurenčnímu e-shopu s elektronikou.

Zatímco na českém a slovenském trhu Alza vyrostla o necelých 16 procent, v Maďarsku to bylo 69 procent a už jde o třetí největší e-shop na tamním trhu. „Během roku jsme veškerou naši energii vložili právě do Maďarska, což se vyplatilo,“ řekl místopředseda představenstva Alzy Tomáš Havryluk.

Tomáš Havryluk

Právě rozšíření – jak geografické, tak z hlediska nabídky – má stimulovat růst Alzy do budoucna. Ředitelská parta si hodně slibuje například od kategorie pro domácí mazlíčky AlzaPet. „Už nyní je to nejrychlejší start naší kategorie vůbec, čekáme proto masivní úspěch,“ pochvaloval si Bena.

Trakci nabírá také firemní segment pod značkou Alza pro firmy: dnes představuje 30 procent obratu celého e-shopu. Podobně najel i partnerský prodej, který Alza od roku 2017 testovala na knihách a letos ho chce adekvátně rozvinout. „Máme největší návštěvnost v Česku a podobná prodejní platforma tu chybí,“ řekl Bena.

Druhý muž Alzy Tomáš Havryluk zakončil prezentaci výsledků vskutku vizionářsky. „Nesmíme se bát a musíme prošlapávat nové cesty. Kdo se zastavil, zemřel,“ pronesl.

Zajímavostí je, že z hlediska položek přinesl loni Alze nejvíc obratu vesmírně šedý iPhone 8 s kapacitou 64 GB.