Zdeněk Jahoda založil firmu Emco v roce 1990. Za 28 let, která od té doby uplynula, se mu podařilo vybudovat společnost, jež dodává cereální produkty do 40 zemí světa včetně Japonska nebo karibského Trinidadu.

Před pěti lety se Emco vrhlo i na americký trh a ročně na něm utrží až 50 milionů korun. Když se Zdeňka Jahody zeptáte, jak vydělal svůj první milion dolarů a dostal své müsli do největšího amerického i světového obchodního řetězce Walmart, odpoví: „Nečekal jsem a jednal.“

Jeho cesta k prvnímu milionu dolarů vypadala nějak takhle:

Čtěte také: Freshlabels a jejich první milion: dělejte věci po svém a nebojte se půjčit si

1. Nebojte se nového

„Začalo to poměrně klasicky. Pracovali jsme tehdy ještě jako distribuční firma a americký obchodník nám nabízel výrobky, které jsme odmítli. A tak se začal zajímat, co bychom mu mohli nabídnout my,“ říká Zdeněk Jahoda, který kromě výroby vlastních výrobků dováží do Česka například zboží značky Alpro nebo nově také Heinz.

Když mu Zdeněk Jahoda ukázal portfolio výrobků, od obchodníka přišel dotaz, jestli by zvládl vyrábět bezlepkové müsli.

„Nevěděl jsem tehdy, co to přesně je ani jak to vyrábět, ale jediná možná odpověď pro mě v ten moment byla ano,“ popisuje Jahoda, který okamžitě začal řešit, co výroba bezlepkových müsli obnáší.

Se čtyřčlenným vývojovým týmem Emca si dali na stůl možné suroviny, vytvořili a upekli z nich vzorky, domluvili se s dodavateli a po pár týdnech, už s konkrétní představou, odletěl Zdeněk Jahoda do Phoenixu.

2. Riskujte a investujte

„Náš americký partner měl jeden velký požadavek – že nebude čekat na provize z budoucích obchodů, ale chce, abychom ho rovnou platili jako manažera, ať už se obchody uskuteční, nebo ne,“ vzpomíná Jahoda, pro kterého to znamenalo, že bude muset investovat 800 tisíc korun bez garance jakéhokoli výsledku.

V ten moment si ale také uvědomil, že bez obchodního partnera, který zná místní trh, za oceánem neuspějí a že je třeba jednat a riskovat. „Necítil jsem se příliš komfortně, ale dohodu jsem podepsal, protože jsem si říkal: Kdy se taková příležitost naskytne příště?“

A stejně tak rychle jako Zdeněk Jahoda zariskoval, jeho výrobky u nákupčích zabodovaly. Už v prvním roce dosáhlo Emco v Americe prodejů přes 50 milionů korun a i po pěti letech dodávají bezlepkové výrobky do Walmartu a několika menších řetězců ve Spojených státech.

„Příliš nepřemýšlejte a vrhněte se do některých věcí po hlavě. Moje cesta do Phoenixu pro nás byla klíčem k úspěchu, konkrétně rozhodnutí, že budeme platit mzdu bez garance návratnosti. V určitých momentech na sebe musíte vzít ono podnikatelské riziko, které vás může posunout o neskutečný kus dál.“

3. Buďte jedineční

Úplně na začátku Zdeněk Jahoda se svým obchodním partnerem navštěvoval americké obchodní řetězce a menší obchody, které by od nich müsli mohly potenciálně odebírat. Zkoumali, jak vypadají obaly, ceny a marketingové claimy konkurence, a rozhodli se, že připraví několik vzorků, kterými se pokusí americké řetězce zaujmout.

„Snažili jsme se, aby naše výrobky nekopírovaly to, co už v Americe mají. Proto jsme vyloučili kukuřici, která je jako surovina ve Státech dominantní, a postavili jsme výrobky na jáhlách a pohance.“

4. Ale buďte i konzervativní

„Zkušenost s americkým obchodníkem mi zároveň pomohla uvědomit si, že není vždy dobré snažit se být za každou cenu originální.“

Zdeněk Jahoda tím naráží na situaci, kdy chtěl na obchodního partnera udělat dojem a před úplně první schůzkou jej telefonicky pozval na projížďku na kolech pražskými parky. Ten ale jeho nabídku odmítl.

„Když jsem ho uviděl, došlo mi, proč mou nabídku odmítl. Byl to chlap obřích rozměrů, váha určitě přes 150 kilo, a bylo jasné, že ho běžné kolo neunese. Tak jsem se omluvil za svůj nevhodný nápad a naši spolupráci jsme klasicky prodiskutovali za stolem.“