Jste majitelem elektromobilu a máte panický strach z toho, že se vám kdesi v divočině mnoho kilometrů od nejbližší dobíjecí stanice vybije baterie?
A tak si raději pro jistotu s sebou v kufru vozíte motorový agregátor a děláte si z vozu de facto hybrid, třeba jako tento majitel tesly?
Tak teď už to dělat nemusíte. Na přetrvávající problém nedostatečně rozvinuté infrastruktury se nyní snaží reagovat inovační jednotka Škoda Auto DigiLab, která ve spolupráci s energetickou skupinou PRE a doručovateli DoDo spouští jako první v Česku službu mobilního dobíjení pod názvem E-mona. A to nejdříve v Praze, časem by se měla rozrůst i za hranice metropole.
„Mobilní nabíjecí stanice je jedním z řešení pro situace, kdy jsou akumulátory v elektromobilu na kritické hranici a majitel nemá ve svém okolí možnost zajistit dobití,“ uvedla ve středu při příležitosti uvedení pilotní fáze služby vedoucí Škoda Auto DigiLab Jarmila Plachá.
Čtěte také: Auta vyrábí i půjčuje. Škoda Auto posiluje svou službu na sdílení vozů
V praxi to bude fungovat tak, že pokud budete na silnici potřebovat akutně dobít svůj elektromobil nebo si jej kdekoli na parkovišti jen přidobít během svého firemního mítinku či pracovní schůzky, vezmete telefon, vytočíte službu E-mona a objednáte si ji na konkrétní místo.
V rámci Prahy by k vám pak do 30 minut měl přijet kurýr společnosti DoDo na elektrokole, který za sebou přitáhne mobilní dobíjecí stanici tvořenou 12 vyměnitelnými akumulátory. Tu kabelem připojíte k vozu a pak už se můžete jít v klidu věnovat svým činnostem. Kurýr se pak v domluvený čas vrátí si stanici vyzvednout.
„Jde o klasický střídavý proud, kapacita baterie je 16,8 kilowatthodiny a energii z něj do elektrovozu přenesete z 80 procent za tři až čtyři hodiny,“ vypočítává šéf úseku Emobility & SmartCity skupiny PRE Vojtěch Fried. Cena se dle něj bude pohybovat kolem 400 korun za objednání služby, čímž se stane výhodnější, než kdybyste si v případě nouze absolutního vybití museli volat odtahovku.
„Buď vás čeká investice do odtahovky, nebo toto alternativní řešení,“ říká Fried s tím, že se chystá druhá generace nabíječek, která zmiňovaný čas dobíjení zkrátí zhruba na polovinu.
Podle Jarmily Plaché jde nyní o pilotní provoz pouze pro firmy a carsharingové platformy, který na začátku obstará jedna dobíjecí stanice. Jejich počet by se měl ale postupně rozšiřovat na desítky s tím, jak se služba rozšíří i na soukromé majitele elektrovozů. „Pilotní fázi vyhodnotíme na konci března,“ uvedla k tomu Plachá.
Škoda Auto zatím svůj plně elektrický vůz nemá, ten by měl přijít až v roce 2019, v elektromobilitě ale vidí budoucnost, a proto i nadále bude přicházet s projekty, které s ní souvisí. „Máme v naší tajné kuchyni Digilabu další projekty, které se budou systému dobíjení věnovat,“ slibuje Plachá.