The brand with three stripes má dnes velké jubileum. Přesně před 70 lety totiž Adi Dassler zapsal svou začínající firmu do obchodního rejstříku. Nyní je Adidas jednou z největších sportovních společností vůbec, zaměstnává 57 tisíc lidí a působí po celém světě.
A ačkoli je v těchto dnech sláva Adidasu v očích mnohých dána partnerstvím s raperem Kanyem Westem a společnými extrémně úspěšnými teniskami Yeezy, byla to právě asociace s výjimečnými sportovními výkony, co značku vyšvihlo na vrchol. Vždyť i ona sama začala největší rozmach zažívat až poté, co v jejích kopačkách fotbalisté Německa překvapivě vyhráli mistrovství světa v Bernu v roce 1954.
Vybrali jsme proto tři reklamy Adidasu, které se točí kolem sportu a stojí za to si je připomenout.
Nadia Comăneci
Rumunská sportovkyně byla první gymnastkou na světě, která na olympiádě obdržela nejvyšší možnou známku 10, a Adidas jí vzdal hold u příležitosti olympijských her v Aténách v roce 2004. Reklamní spot je rafinovanější a silnější v tom, že v něm ještě vystupuje v té době náctiletá talentovaná gymnastka Nastia Liukin, kterou mnozí už v jejím mladém věku přirovnávali k velikánům gymnastiky.
Liukin byla v době konání olympiády o 10 měsíců mladší, než povoloval limit, takže v hlavní soutěži nemohla startovat. Z následujících olympijských her v roce 2008 si už zlato odnesla. Spojení obou talentovaných žen v jedné reklamě bylo součástí legendární kampaně Impossible is nothing.
Muhammad Ali
Kampaň Impossible is nothing, která zahrnovala print, televizi i outdoorovou reklamu, nicméně započala už s tímto spotem. S mužem, který lítal jako motýl a bodal jako včela a který je dosud mnohými považován za nejlepšího boxera všech dob. Muhammad Ali je zde při svém kondičním běhu následován skupinkou sportovců, mezi nimiž si při bystrém sledování všimnete třeba fotbalisty Davida Beckhama, maratonce Haileho Gebrselassieho nebo boxerovy dcery Laily Ali.
Původní záběry z Aliho tréninku pocházejí z tehdejšího Zairu, kde se odehrál legendární duel Ali vs. Foreman, který do dějin vešel jako Rumble in the jungle. Ali šokoval svět, když favorizovaného George Foremana v osmém kole poslal k zemi.
José & Pedro
A na závěr to nejlepší. Píše se rok 2006 a v Německu začíná fotbalové mistrovství světa. Adidas jde v rámci rozsáhlé kampaně +10 ven s dvoudílnou televizní reklamou, v níž si dva mladí španělští chlapci, Pedro a José, vybírají tým pro „fotbálek za barákem“. Na zaprášené a rozpálené hřiště tak postupně vybíhají hvězdy jako Cissé, Lampard, Kaká, Robben, ale třeba i o generace starší Franz Beckenbauer či Michel Platini.
Kampaň +10 byla odstartována už během kvalifikačních zápasů a její klíčové sdělení je, že ve fotbale je nejdůležitější tým. Za zmínku rozhodně stojí, že tuto – asi nejgeniálnější – reklamu na fotbal režíroval Ivan Zachariáš.