Učaroval mu svět AI. Nejen proto se Lukáš Benzl před rokem rozhodl založit Českou asociaci umělé inteligence. Má se stát místem, kam se budou obracet firmy i jednotlivci v momentech, kdy budou potřebovat cokoli kolem AI vyřešit.
Asociace už má dnes 235 členů, mezi nimi jsou takové firmy, jako je například Penta, Škoda Auto, Google nebo Zoo Praha. Vzdělávat ale plánuje i veřejnost, protože vnímá, že ve společnosti není umělá inteligence ještě stále přijímaná tak, jak by si možná zasloužila. Přitom může naše životy v mnohém zjednodušit.
„Umělou inteligenci používám každý den, nejčastěji chatbot. Svěřuji mu různé úkoly, jako je například zformulovat odpověď na e-mail, když to nestíhám já sám. Mám ho naučeného na můj styl, instruovaného na to, co chci říci. Hodně mi to ušetří čas a ten výsledek je nerozpoznatelný od skutečného živého člověka,“ říká Lukáš Benzl.
Podle něj mají lidé ohledně umělé inteligence předsudky. Bojí se, že jim vezme práci, změní hymnu, způsobí dopravní nehodu. Nicméně nějakým způsobem ji používá dnes každý.
„Třeba v navigaci je výpočet trasy řízen umělou inteligencí, v internetovém vyhledávači rovněž. Také spotřebiče z chytré domácnosti jsou ovládané umělou inteligencí. Je vlastně v každém softwarovém nástroji, který dnes používáme, a nevyhneme se jí,“ přibližuje Lukáš Benzl.
Aby lidem i firmám pomohli AI pochopit a připravit se na ni, zavedli v asociaci takzvaný index připravenosti na AI, který převzali od singapurských kolegů. Zjistili přitom, že připravenost českých firem na umělou inteligenci je velmi špatná, někdy dokonce alarmující.
„Je to tím, že nemají kulturu experimentovat, bojí se investovat do něčeho, co se nemusí vydařit, i gramotnost zaměstnanců není na dobré úrovni. To, že se někam podaří prodat licence chatbota, neznamená, že to ti lidé umějí ovládat a že jsou produktivnější,“ přibližuje.
Vlaštovky ale mezi firmami jsou, a to jak mezi těmi malými, tak i většími typu některých bank. Ty mají implementovanou celou řadu AI služeb a nástrojů, třeba v marketingu, účetnictví nebo ve vývoji. Všude tam jim umělá inteligence pomáhá a šetří hromadu peněz a času.
„V asociaci máme celou gastro skupinu, kde je zastoupena například restaurace Červený jelen. Umělá inteligence jim tam pomáhá v oblasti nákupů některých ingrediencí, v predikaci spotřeby nebo při sestavě sezonního menu. Rovněž analyzuje konkurenci,“ prozrazuje Lukáš Benzl.
Proč Benzl varuje před nástroji umělé inteligence, které dokážou odhalit fake news? V čem je pro firmy výhodné být členem asociace umělé inteligence? Jaké dopady může mít AI na společnost? A kdy může AI zachránit život? Poslechněte si další díl Forbes Byznys podcastu.