Umělá inteligence zatím novinářům práci neukradla, ale dala jim do rukou zajímavé nástroje. I mediální domy si postupně zvykají na nové AI spolupracovníky. Zapojení chytrých algoritmů může mít své limity, výhody pro uživatele, novináře i byznys vydavatelů ale převažují. A to i u nás ve Forbesu.

„AI může u tvůrců mediálního obsahu rozproudit kreativitu,“ je přesvědčený André Timár, spoluzakladatel maďarské vývojářské společnosti Splendex, ve které má Forbes majetkový podíl.

„Umožní jim objevovat nové koncepty, pomůže s generováním variací nápadů či klíčových slov, analyzovat a navrhovat neočekávané směry, vytvářet kreativní prvky příběhů,“ vysvětluje.

Vytržení z novinářské rutiny v podobě „AI brainstormingu“ prostřednictvím nástrojů, jako jsou ChatGPT, Gemini a Claude, v konečném důsledku vede k poutavějšímu a jedinečnému obsahu.

Produktivní algoritmy

Velkou příležitostí může být umělá inteligence pro menší redakce, které mají omezené rozpočty. News Corp Australia údajně produkuje tři tisíce článků týdně pomocí Gen AI, kterou využívá k pokrytí každodenních témat o počasí, cenách pohonných hmot nebo dopravní situaci.

Noviny v anglickém Nottinghamshiru loni začaly pomocí AI generovat souhrnné informace v horní části úvodu některých delších článků.

The Washington Post využívá interní program Heliograf, založený na umělé inteligenci, k automatickému generování krátkých zpráv ze sportovních událostí. A to už od olympiády v Riu.

Ke zlepšení uživatelského zážitku používá AI také streamovací služba Netflix se základnou přes 260 milionů placených účtů – algoritmy na základě vzorců chování pomáhají předvídat, co by mohl chtít divák sledovat příště.

S obrovským množstvím dat se dá pracovat i při rozhodování o produkci a nákupu dalšího obsahu.

Redakce i byznys poháněné AI

„Ve schopnosti spojit se s publikem, analyzovat velké množství dat, dešifrovat spotřebu obsahu i chování a preference uživatelů je AI dokonalá, rychlá a neuvěřitelně přesná,“ potvrzuje Levente Székely, druhý ze spolumajitelů společnosti Splendex.

„Pomáhá budovat angažovanější a loajálnější čtenáře či diváky, zvyšovat jejich uživatelský zážitek. A mediálním domům díky tomu zvyšovat byznysová čísla,“ zdůrazňuje Székely.

Splendex se podílel na implementaci AI nástroje analyzujícího návyky čtenářů webů Forbesu v Česku, na Slovensku i v Maďarsku. Nástroj měří chování online čtenářů a následně jim zobrazí podobný obsah přesně podle jejich preferencí.

Asistenti umělé inteligence mohou přepisovat rozhovory nebo generovat nápady na titulky.

„V prvním měsíci se nám podařilo zvýšit počet zobrazení stránek na návštěvu až o dvacet procent. Zároveň nám meziročně o tři sta procent vzrostl čas strávený na stránce,“ popisuje výsledky produktová ředitelka Forbesu Andrea Steiner.

„A zvýšený počet zobrazení stránek generuje vyšší příjmy z reklamy,“ dodává.

Neúnavný asistent

Software pro úpravu videa nyní díky AI umí sestavit hrubé střihy na základě definovaných parametrů.

„A asistenti umělé inteligence mohou přepisovat rozhovory nebo generovat nápady na titulky,“ představuje druhý z nástrojů Splendexu André Timár.

Nový redakční nástroj poskytuje support čtyřicítce novinářů z redakce Forbes.cz, kteří denně zveřejní až dvanáct originálních článků.

„Umělá inteligence může nabízet své vlastní návrhy headlinů založené na úspěšných titulcích z minulých článků na stejná nebo podobná témata,“ popisuje Timár.

Tvůrčí inteligence

Umělá inteligence ale pomáhá i v jiných tvůrčích oborech, lidem pracujícím s audiem i hudebníkům, kteří díky AI tvoří nová aranžmá. Nástroj Suno umožňuje komukoli generovat originální skladby pomocí pouhých několika slov, rozsáhlou knihovnu předem nahraných kvalitních hlasů nabízí ElevenLabs a všestranný nástroj pro tvůrce obsahu Speechify zvládá vylepšit obsah vysoce kvalitními hlasovými projevy a vyprávěním, nebo dokonce klonováním hlasu pomocí AI.

Stejně jako ChatGPT může být silným partnerem pro brainstorming novinářům, vizuálním tvůrcům mění způsob přístupu k produkci například Midjourney, nástroj pro generování obrázků.

Nové cesty mohou díky AI objevovat i scenáristé. Třeba s pomocí nástrojů našlápnutého startupu Runway, které umějí na základě textového zadání vygenerovat klasický obrázek, ale dokážou dál pracovat s existujícími videi a brzy prý budou umět podle zadání i vygenerovat originální video.

Made with AI

„Výsledky mohou být ohromující a mediální společnosti stále častěji přistupují k používání AI produkce ve svých finálních obsazích,“ shodují se Levente Székely a André Timár ze Splendexu.

Podle nich ale začne užívání obsahu generovaného umělou inteligencí narážet na legislativní i etické normy a regulace. Nejen v médiích. Minimálně v tom, že podobný obsah bude muset být viditelně označen.

Například společnost Meta před pár týdny v reakci na kritiku dozorčí rady prohlásila, že když na Facebooku, Instagramu a Threads detekuje nahrávaný obsah generovaný AI, bude označen „Made with AI“. Oznámení navazuje na upravené video Joea Bidena zveřejněné na Facebooku, v němž prezident říká něco, co neřekl.

SPLENDEX & FORBES


S AI jsme začali pracovat v roce 2021 a inspiroval nás Forbes.com se svým interním CMS nástrojem Bernie. V následujícím roce jsme s kolegy ze Splendexu spustili vlastní AI projekt a dnes už je vývoj, testování a integrace všech AI funkcionalit do systémů Forbesu v Česku, na Slovensku i v Maďarsku nedílnou součástí našeho byznysu.


Dokážeme sestavovat interní segmenty čtenářů, přesněji identifikovat a analyzovat jejich preference na základě předchozího chování. AI nástroje jsou integrovány do více částí webu a našich systémů tak, aby efektivně distribuovaly obsah mezi různými kanály a formáty, které Forbes využívá.


Spouštíme upgrade vlastního editorial toolu. V další fázi plánujeme zapojení AI v rámci několika nových features, které ještě více zjednoduší workflow redaktorů či editorů a zautomatizují rutinní úkoly. AI bude použita i pro automatické generování relevantních tagů a klíčových slov pro každý článek přímo v našem CMS, čímž se zlepší SEO a celková návštěvnost stránky.


Zabýváme se i předgenerováním samotného obsahu, kdy by umělá inteligence tvořila návrhy článků, které následně podléhají finální editaci redaktory. AI by pracovala s daty a obsahem, který jsme historicky vytvořili regionálně jak pro online, tak pro print. Zvažujeme využít i část obsahu z Forbes.com. Tento přístup zajistí, že obsah bude splňovat vysoké kvalitativní standardy Forbesu, které interně v redakci ctíme, a bude v souladu s naším interním etickým a redakčním kodexem.