Umělá inteligence ještě není natolik dospělá, že by jí vývojářská studia mohla svěřit naprogramování celé hry. Ve středu se na tom shodli majitelé a šéfové českých největších herních studií v panelu zvaném Game On! na technologické konferenci Forbes Next Big Thing, která se koná v pražském centru Cubex.
„AI stále neumí v developmentu dělat některé věci, které umí jen člověk,“ řekl před zaplněným sálem Marek Rosa, který stojí jednak za společností GoodAI a také za herním studiem Keen Software House, kde dnes pracuje na hrách Space Engineers a AI People.
„AI pracuje s tím, čím jej nakrmíte. Takže pokud budete vymýšlet nové věci, tak to AI nenahradí,“ podpořil vzápětí Rosu zakladatel českého největšího herního studia Slavomír Pavlíček.
„Možná, že nám teď AI přijde pomoct s tou rutinou, s tou každodenní prací, na kterou bychom dnes potřebovali třeba 150 lidí. A ty můžeme místo toho poslat dělat kreativní věci,“ dodal k tomu Pavel Šebor z SCS Software, který stojí za globálně oblíbenou hrou Eurotruck Simulator, které se prodalo už přes dvacet milionů kopií.
Šebor pro letošek očekává, že by se tržby SCS Software mohly poprvé podívat přes miliardu korun.
Česká herní studia mají ve světě věhlas díky hrám jako Operace Flashpoint, Mafia nebo Kingdom Come: Deliverance a patří k segmentům ekonomiky s vysokou přidanou hodnotou. Jen v loňském roce vykázala česká herní studia tržby přesahující osm miliard korun.
A aby to bylo víc, o to se snaží neustálým vývojem nových her. Například Bohemia Interactive podle Slavomíra Pavlíčka nyní pracuje na dohromady čtyřech novinkách.
„Musíme pracovat na více titulech, protože jak jsme velcí, tak nemůžeme být závislí jenom na jedné hře,“ vysvětloval.
Hlavy českého gamingu se ale shodly, že při vývoji nových her příliš nesledují aktuální trendy. „Dělám to, co já chci, aby vzniklo. A následně věřím, že se ta hra střetne s publikem,“ řekl Marek Rosa z Good AI a Keen Software House.
„Je zbytečné sledovat trendy v herním průmyslu, protože než tu hru vytvoříte, tak většinou ten trend už skončí,“ přidal se Marek Rabas ze studia Madfinger Gamers.
Šéf brněnského Jihomoravského inovačního centra (JIC) Petr Chládek by ale byl rád, kdyby některé české herní studio přece jen nějaký velký trend zachytilo. A to i proto, aby Česko mohlo mít dalšího jednorožce, tedy startup, jehož valuace přesahuje jednu miliardu dolarů.
V minulosti pár takových přišlo právě z Brna. Jde například o Kiwi Olivera Dlouhého nebo z minulosti Avast, za kterým stojí Eduard Kučera a Pavel Baudiš.
„Je to sice už devadesátkový jednorožec, ale byl to dobrý jednorožec. Ukázal totiž cestu,“ uvedl Chládek, který připomněl, že jen v Brně sedí téměř tisíc lidí v gamingu a je tam přes čtyřicet herních studií s celkovými tržbami přesahujícími 2,5 miliardy korun.
„Česko potřebuje více jednorožců. Krásně to vidíme na případech Estonska, kde se to povedlo se Skypem. Díky jeho následnému prodeji Microsoftu zbohatly desítky lidí, kteří potom založili další startupy,“ apeloval Chládek na konferenci Forbes Next Big Thing.