Americký softwarový gigant Microsoft ve druhém finančním čtvrtletí zvýšil čistý zisk meziročně o třicet tři procent na 21,9 miliardy dolarů (téměř pět set miliard korun). Nové funkce umělé inteligence pomohly přilákat zákazníky ke cloudovým službám a operačnímu systému Windows.
Firma to oznámila 30. ledna ve výsledkové zprávě . Tržby překonaly očekávání analytiků, akcie podniku však po zveřejnění výsledků mírně oslabily. Za loňský rok si nicméně připsaly padesát sedm procent.
Tržby se ve čtvrtletí, které skončilo 31. prosince, zvýšily o osmnáct procent na 62 miliardy dolarů. Analytici je přitom podle údajů společnosti LSEG odhadovali v průměru na 61,1 miliardy dolarů, napsala agentura Reuters.
K růstu celkových tržeb podniku přispěla silná poptávka po cloudových službách. Tržby divize zahrnující cloudovou platformu Azure se zvýšily o dvacet procent na 25,9 miliardy dolarů. Tržby služby Azure vzrostly o třicet procent.
V listopadu začala společnost Microsoft prodávat službu Copilot, která využívá AI. Ta dokáže shrnout obsah e-mailové schránky nebo vytvořit prezentaci.
Růst akcií Microsoftu pomohl v posledních několika seancích sesadit Apple z pozice nejhodnotnější společnosti obchodované na burze. Investoři ocenili snahu Microsoftu o rozvoj AI a strategické partnerství se start-upem OpenAI, který na trh uvedl chatbota ChatGPT.
„Microsoft má za sebou další výborné čtvrtletí, a to i díky implementaci technologie umělé inteligence do svých produktů,“ konstatoval analytik XTB Tomáš Cverna.
„V popředí výsledků byl opět inteligentní cloud. Nárůst tržeb v divizi osobní výpočetní techniky, která se dlouhou dobu potýkala s poklesem, zaznamenala společnost díky zúčtování akvizice videoherního studia Activision Blizzard,“ dodal.
Microsoft dokončil převzetí podniku Activision Blizzard loni v říjnu. Hodnota transakce činila šedesát devět miliard dolarů (1,58 bilionu korun). Největší transakce Microsoftu v jeho 48leté historii umožnila zvětšit jeho pozici na trhu videoher a lépe konkurovat lídrovi v tomto segmentu, společnosti Sony.