Budou z českého křišťálu a nesmí zakrývat obličej závodníků. Tak si Škoda Auto před šesti lety definovala podobu trofejí pro nejlepší muže cyklistické Tour de France. Jsou čtyři: pro celkového vítěze, nejlepšího mladíka do 25 let, pro sprintera a taky pro nejlepšího z vrchařů. Až v neděli za soumraku projedou cyklisté cílem 103. Tour, pod Vítězným obloukem se zalesknou také čtyři poháry se značkou Made in Česko. Vyrobila je společnost Lasvit v huti Ajeto.
Je tu vedro jako v peci, když skláři vytahují z žáru píšťalu, na níž se jako med táhne roztavené sklo. To, z čeho nakonec vznikne 60 centimetrů vysoký a 6 kil vážící pohár, ještě nepřipomíná nic. Kroutící se chuchvalec olovnatého křišťálu vyfouknou nejdřív do dřevěné formy a následně se ručně zdobí broušením. Spirálou, která se odshora stáčí až k logu Tour.
Designér Peter Olah
„Tvar trofeje zůstává stejný, mění se pouze zpracování,“ říká Aleš Stýblo, spolumajitel české sklářské firmy Lasvit, která se zhostila výroby v lindavské sklárně. „Letos jsme využili klasickou sklářskou techniku hutního skla, přičemž ve finální fázi jsme na masivní šestikilový kus skla vybrousili dekor inspirovaný koly,“ dodá.
Čtěte také: Šampaňské pro prezidenta a stádo pod kapotou. Odkud se řídí Tour de France
Slovák Peter Olah, autor poháru a designér Škody Auto, se při navrhování letošní ceny inspiroval u historických jízdních kol Slavia od Laurina & Klementa, která jsou vystavena v mladoboleslavském muzeu. „Při pohledu na ikonické jízdní kolo jsem si řekl: Pojďme se vrátit zpět ke kořenům a udělejme takový design, který tvarem připomíná točící se kola,“ popisuje Olah svůj nápad.
Sklářská společnost Lasvit spolumajitele Aleše Stýbla (vlevo) vytvářela trofeje pro Tour popáté.
„Vertikální tvar také odkazuje na celkovou podobu závodu,“ pokračuje designér. „Ve spodní části je trofej široká stejně, jako je široké pole účastníků na začátku závodu, pak se zužuje – tím, jak se profilují favoriti – a na konci se zase rozšiřuje, což zase symbolizuje nejvyšší stupně vítězů. Další předností tohoto tvaru je, že se dá v nejužší části dobře uchopit,“ dodá Olah, který odmala snil o tom, že bude jednou navrhovat automobily, a to se mu také před 15 lety splnilo.
Čtěte také: Jak dosáhnout na úspěch na kole i v byznysu podle šampiona Tour
„Je to pro nás čest. Trofeje pro Tour de France děláme už popáté. Vynechali jsme pouze minulý rok, kterého se zhostila Preciosa,“ říká Stýblo. Tou nejcennější je samozřejmě trofej pro celkového šampiona, kterým se velmi pravděpodobně stane Brit Froome. Unikátní je však ta zelená pro nejlepšího spurtera, kterým se (pokud se ve zbývajících etapách nic nepřihodí) stane znovu Slovák Peter Sagan.
Do Paříže putují pro jistotu od každé trofeje dva kusy, protože není nic křehčího než český křišťál a nic tvrdšího než dlažba na Elysejských polích.
Sklářská firma Lasvit hospodařící s miliardovým obratem je známá především svými velkorozměrovými svítidly, která navrhuje do luxusních rezidencí. Kromě Tour de France vyrábí také poháry pro české olympioniky a nejlepší tenisty světa, jakými jsou třeba Nadal nebo Djoković.