Český internetový obchod číslo jedna dál rekordně roste. Alza podle předběžných výsledků loni vytáhla obrat na 25 miliard korun bez DPH – to je meziroční růst téměř o 20 procent.
Rekordní rok přinesl 11,3 milionu objednávek (meziroční růst o 31 procent) a 3,7 milionu unikátních zákazníků.
Alzu v roce 1994 založil Aleš Zavoral a během čtvrt století vybudoval obří společnost, která je symbolem nakupování na internetu. Růst Alzy se nezastavuje ani při současné velikosti. Vždyť ještě před 10 lety měla Alza obrat jen 3,2 miliardy…
Poslechněte si také: Kde se Alza zastaví? 20 miliard nestačí, strop nevidíme, říká Tomáš Havryluk
„Jsme společnost orientovaná na růst a na změnu, to je hluboce zakořeněné v naší DNA,“ říká místopředseda představenstva a Zavoralova pravá ruka (sám Zavoral s novináři téměř nekomunikuje) Tomáš Havryluk.
Alza v předběžných výsledcích tradičně nezveřejnila zisk EBITDA (před započtením úroků, daní a odpisů), ovšem pohled do účetních uzávěrek z minulých let dává tušit, že Alza mílovými kroky dohání Seznam (loni zveřejněná EBITDA 1,89 miliardy korun), který už roste přece jenom pomaleji.
Zisk Alzy do velké míry kopíruje její tržby, takže se dá odtušit, že EBITDA zeleného mimozemšťana za loňský rok bude atakovat hranici 1,5 miliardy korun. V roce 2017 firma poprvé překonala hranici jedné miliardy a v ukazateli EBITDA dosáhla na 1,1 miliardy korun.
Co žene růst Alzy takovou rychlostí? Daří se jí neustále inovovat, rozšiřovat sortiment i počet odběrných míst a také vytvářet nové fintech služby (Alza NEO a Třetinka). Havryluk mluvil o tom, že společnost dbá na to, aby „nebyla jen průtokovým ohřívačem a posouvačem krabic“.
Alza už při tom nespoléhá jen na český trh. Ten sice nadále tvoří lehce nadpoloviční většinu obratu, ovšem Slovensko roste o 15 procent, a Maďarsko dokonce o 129 procent.
Největší nápor v historii firmy přišel před loňskými Vánocemi, konkrétně 17. prosince, kdy systém Alzy zpracoval 108 tisíc objednávek, a vygeneroval tak obrat 240 milionů korun. Za jediný den!
Alza si v plánech pro letošní rok vytkla mezi hlavní cíle nastartování segmentů péče o domácí mazlíčky a sport (v něm chce brzy být největším e-shopem na českém trhu), také rozvoj vlastní řady zařízení značky AlzaPower a rovněž další mezinárodní expanzi. Konkrétně chce prohloubit sílící stopu v Maďarsku a začít se věnovat i rakouskému a německému trhu.