Americká společnosti Amazon ve třetím kvartále zvýšila zisk na 9,9 miliardy dolarů, v přepočtu zhruba 231 miliard korun, z 2,9 miliardy dolarů v loňském roce.
Dařilo se jejímu internetovému obchodu i cloudové službě. K růstu přispěl i mimořádný zisk související s oceněním podílu ve výrobci elektromobilů Rivian.
Tržby se meziročně zvýšily o třináct procent na 143,1 miliardy eur, zatímco analytici je v průzkumu společnosti LSEG odhadovali na 141,41 miliardy dolarů.
Tržby podpořily marketingové akce. Letní nákupní akce známá jako Prime Day zaznamenala podle firmy rekordní prodejní den.
Firmě se daří zejména díky její cloudové divizi AWS, která je dlouhodobě hlavním zdrojem růstu firmy. V posledních čtvrtletích ale zaznamenala zpomalení růstu a její náklady vzrostly kvůli cílům v oblasti umělé inteligence. Tržby divize stouply o dvanáct procent na 23,1 miliardy dolarů.
Společnost dodala, že ve čtvrtém čtvrtletí očekává výrazný růst tržeb i zisku díky předvánočnímu období, zrychlení dodávek a lepším vyhlídkám cloudové divize. Současně však upozornila, že spotřebitelé zůstávají při utrácení opatrní.
Amazon čelí ve svém podnikání řadě náročných úkolů a snaží se udržet si pozici největšího světového poskytovatele cloudových služeb a internetového prodejce.
Posiluje i cloudové podnikání a investuje do umělé inteligence, která přitahuje zájem uživatelů. Reorganizoval i svou doručovací síť, aby zboží bylo blíže ke kupujícím, což firmě umožňuje vyřizovat objednávky rychleji a levněji.
Současně ale čelí řadě problémů, jako jsou napjaté rozpočty domácností i podniků. Americká Federální obchodní komise pak v září firmu obvinila z monopolního chování, což firma odmítá.