Bylo jasné, že k tomu dojde, a to spíš dřív než později. A je to tu: Amazon předstihl Walmart a stal se největším retailovým obchodníkem na světě. E-shopový moloch poskočil v žebříčku největších veřejně obchodovatelných firem Forbes Global 2000 o plných 25 příček na 28. místo (žebříček bere v potaz příjmy, zisk, majetek i tržní hodnotu firem). Díky tomu sebral pomyslnou korunu největšího retailového řetězce na světě právě Walmartu, který se v aktuálním žebříčku naopak propadl na 29. místo.
Amazon rychle a jistě upevňuje svou pozici. Letos dosáhl jen v USA počet lidí, kteří se mu upsali v bonusovém programu Amazon Prime (platí roční paušál, v jehož rámci mají nárok na nejrůznější slevy), magickou hranici 100 milionů. Ostatně není divu, firma se svou kombinací nejrůznějších slev a akcí snaží dostat Amazon Prime doslova do každé americké domácnosti.
Nabízí speciální slevy v řetězci s biopotravinami Whole Foods, investuje do televize a filmových práv, a ještě zvýhodňuje poštovné. V dubnu Amazon dokonce oznámil, že investuje plných 800 milionů dolarů do kurýrních služeb tak, aby poštovné zdarma znamenalo doručení hned druhý den namísto dosud standardních dvou dnů.
Díky nadšení investorů ze závratného růstu mají akcie Amazonu čím dál vyšší hodnotu, což ze zakladatele firmy Jeffa Bezose udělalo nejbohatšího člověka na světě. Tržní hodnota firmy se vyšplhala k hranici 900 miliard dolarů, čemuž může konkurovat jen Apple. V tomhle ohledu Amazon porážel Walmart, jehož strop leží o nějakých 300 miliard dolarů níže, už delší dobu.
Amazon svého konkurenta ostatně předstihuje i v dalších parametrech. Jen za loňský rok činil zisk firmy rekordních 10 miliard dolarů, přičemž velkou měrou se na tom podílel jeho lukrativní byznys s cloudy pro IT sféru. Tenhle balík představuje strmý nárůst ve srovnání s předchozím rokem, kdy zisk firmy dosáhl tří miliard dolarů, a současně hravě strčí do kapsy rekord Walmartu, který činí „jen“ 6,7 miliardy dolarů.
Na druhou stranu Walmart si stále drží pár prvenství. Pořád ještě se mu daří více než zdvojnásobovat roční tržby a vyšší hodnotu má i jeho majetek, a to díky mnohem většímu počtu nemovitostí, které vlastní. Navíc dnes zaměstnává zhruba 2,2 milionu lidí, což je téměř čtyřikrát víc, než kolik zaměstnanců má Amazon.
Třetím největším retailovým obchodníkem na světě po Amazonu a Walmartu je čínský e-shopový gigant Alibaba. Těžiště jeho byznysu sice spočívá v prodeji zboží přes internet, firma ale hodně investovala také do zábavního průmyslu, logistiky nebo do platebních systémů. Tržby jí jen za letošní první čtvrtletí vzrostly o 51 procent na 56 miliard dolarů. Z větší části se na tom samozřejmě podílelo jejích aktuálně 654 milionů aktivních zákazníků. Přestože dál roste, už ne tak závratně, a to vinou momentálního zpomalení čínské ekonomiky a současně obchodní války s USA.
V žebříčku Forbes Global 2000 si dál dobře vedou i další retaily, jako je Home Depot (126. příčka) či Lowe’s (324. příčka), oba nabízejí hlavně potřeby pro kutily. Podobně se daří i diskontům jako T.J. Maxx (394. příčka) či Ross (671. příčka).
Z trojlístku nejúspěšnějších obchodníků naopak vypadl řetězec CVS. Obchody s léky, zdravotnickými potřebami a kosmetikou loni přišly o cca 600 milionů dolarů. Do téhle ztráty se započítává jednak dopad převzetí konkurenčního řetězce Aetna (obchod za 69 miliard dolarů) a pak ještě kompenzace vyplacené v rámci byznysu s pečovatelskou péčí Omnicare. Firma je letos v žebříčku na 410. místě, což je velmi významný propad oproti roku 2017, kdy jí patřila 69. příčka.
Další obchodníci mají ale mnohem závažnější problémy. Firma L Brands, pod kterou spadá i značka Victoria’s Secret, se propadla z 230. na 1311. místo. Nedokáže dostatečně konkurovat nejen mladším a dravějším firmám, jako jsou ThirdLove či True & Co., ale ani tradičním rivalům jako Target či Chico’s. Další zavedená značka Sears, která dokonce čelila bankrotu, se v žebříčku propadla o 166 míst na 1913. pozici.