Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zrušil výběr dodavatele druhé části pražského metra D, kterým bylo sdružení firem vedené společností Subterra s cenou zhruba třicet miliard korun. Pražský dopravní podnik podle rozhodnutí úřadu nedodržel zásadu transparentnosti při hodnocení nabídek a musí znovu vybrat vítěze tendru.

Antimonopolní úřad o tom dnes informoval v tiskové zprávě, rozhodnutí není pravomocné, je možné proti němu podat rozklad k předsedovi úřadu Petru Mlsnovi. Vedoucí komunikace dopravního podniku Daniel Šabík uvedl, že podnik se s rozhodnutím seznamuje, při výběru nicméně postupoval stejně jako při zakázce na první část linky D, u které správnost postupu potvrdil antimonopolní úřad i soudy.

Antimonopolní úřad se tendrem zabýval na podnět stavební skupiny Strabag, vyhověl pouze části návrhu a zrušil jen rozhodnutí o výběru dodavatele. Podle úřadu nedodržel dopravní podnik při výběru zásadu transparentnosti při hodnocení nabídek.

„Současně zadavatel nedodržel zásadu rovného zacházení, když v souvislosti s hodnocením nabídek navrhovatele nevyzval k objasnění a doplnění informací či dokladů týkajících se zkušeností člena odborného personálu, zatímco vybraný dodavatel tuto možnost opakovaně dostal,“ uvedl antimonopolní úřad.

Šabík k tomu uvedl, že před určením dalšího postupu se musí podnik s nepravomocným rozhodnutím seznámit. „Je ale nutné zdůraznit, že dopravní podnik při posuzování referencí uchazečů ve veřejné zakázce na stavbu druhého úseku metra D postupoval stejným způsobem jako v případě prvního úseku,“ řekl.

Antimonopolní úřad i soudy všech instancí včetně Nejvyššího správního soudu v tomto případě potvrdily, že dopravní podnik postupoval zcela správně a v souladu se zákonem o zadávání veřejných zakázek,“ dodal.

Pražský dopravní podnik vybral dodavatele druhé části metra loni v srpnu. Tendr se týká úseku nové linky z Olbrachtovy na Nové Dvory. Výběr sdružení vedeného Subterrou v roce 2023 napadlo sdružení firem Porr, Eurovia a Marti, dopravní podnik následně zrušil výběr vítěze zakázky, ale nikoliv samotný tendr a loni v srpnu vybralo vítěze podruhé, znovu šlo o sdružení vedené Subterrou.

Antimonopolní úřad vede v souvislosti s tendrem na stavbu druhé části metra D dvě další řízení, obě na návrh sdružení Porr, Eurovia a Marti. Jeden z návrhů směřuje také proti výběru dodavatele, druhý proti vyloučení sdružení Porr, Eurovia a Marti ze zadávacího řízení.

Dopravní podnik do skončení správních řízení nesmí uzavřít smlouvu s vybraným dodavatelem. „Aktuální rozhodnutí úřadu tak nemá přímý vliv na časový harmonogram projektu,“ uvedl Šabík.

Vedení města a zejména náměstka primátora Zdeňka Hřiba za průtahy v přípravě další části stavby metra D kritizuje opozice. Předseda Prahy Sobě Adam Scheinherr, který byl v minulém volebním období radním pro dopravu, podle svých slov Hřiba před dvěma lety upozorňoval na nutnost výběr dodavatele pečlivě kontrolovat.

„Tendr byl vypsán správně – na tom se nic nemění. Vyhodnocení už ale zvládnuté nebylo, což teď potvrzuje i rozhodnutí antimonopolního úřadu. Výsledek? Zdržení tendru o rok a půl, které jen kvůli inflaci prodražuje celý projekt až o miliardu korun,“ uvedl. Dodal, že má obavy, aby podobně nedopadla i soutěž na automatické soupravy metra, kterou již také řeší úřad.

Hřiba kritizuje i šéf pražského ANO a předseda magistrátního kontrolního výboru Ondřej Prokop. „Vedle totálního rozkladu v dopravním podniku je to jeho (Hřibovo) další totální selhání. Radost z toho ale opravdu nemám. Nejvyšší daň za jeho neschopnost zaplatí pražští cestující, kteří musí dlouhé desítky minut stát v přecpaných autobusech,“ uvedl.

Stavba nové linky metra začala v roce 2022. Ve výstavbě je kilometrový úsek mezi stanicemi Pankrác a Olbrachtova a navazovat má úsek z Olbrachtovy na Nové Dvory. Dále bude vybudována část z Nových Dvorů do Depa Písnice. Původní předpoklad dokončení byl rok 2029, kvůli sporům bude pravděpodobně posunut, a zprovoznění se tak předpokládá v roce 2031.