Kdo je nejznámějším investorem mezi celebritami? Pohledný hollywoodský herec s českými předky. Ashton Kutcher za to vděčí zejména své dávné investici do Uberu. Společně s hudebním manažerem Guyem Osearym vložili do startupu během jednoho z prvních investičních kol 500 tisíc dolarů.
Kutcherova sázka na enfant terrible sdílené ekonomiky – část investoval prostřednictvím fondu v seedovém kole, později už do Uberu vkládal peníze přímo – z něj udělala hvězdu i na startupové scéně, a v roce 2016 mu dokonce vynesla obálku amerického Forbesu. Kutcher ale rozhodně není jediné známé jméno, které se rozhodlo investovat své těžce vydělané peníze do Uberu.
Řada hvězd mezi „early stage investors“ je z velké části zásluhou kontroverzního zakladatele Travise Kalanicka, který se neostýchal jít po neobvyklých zdrojích kapitálu. Hvězdný prach na Uber dosedl i díky tomu, jak rychle se ze startupu stal kulturní fenomén a vzor pro mnoho mladých podnikatelů.
Podíl ve startupu Forbesu přímo potvrdili Gwyneth Paltrow, Jay-Z nebo Olivia Munn. K tomu přidejte jména jako Leonardo DiCaprio, Jared Leto nebo Beyoncé, o kterých se v souvislosti s Uberem taky psalo. Těm všem se investiční sázky velmi pravděpodobně mnohonásobně vrátí tento pátek, kdy Uber vstupuje na burzu během jednoho z nejočekávanějších a největších technologických IPO v historii.
Zatímco mluvčí DiCapria nebo Beyoncé o podílu v Uberu mlčí, některé osobnosti o značných výnosech promluvily. „Ta investice zachránila naši rodinu,“ prohlásil loni v prosinci cyklista Lance Armstrong, jehož konta vysály milionové právní výdaje na mimosoudní vyrovnání sporů ohledně jeho dlouholeté dopingové minulosti. Armstrong byl podobně jako Kutcher jednou z celebrit, které investovaly do fondu Lowecase Capital Chrise Saccy. Sacca, který se později proslavil svým porotcováním v americkém předobrazu investiční soutěže Den D Shark Tank, byl dříve blízkým přítelem Travise Kalanicka a do Uberu intenzivně investoval od prvního kola.
Armstrong do Saccova fondu v roce 2009 údajně vložil 100 tisíc dolarů, ale odmítl potvrdit, kolikrát se mu částka během let vrátila – stručně ji označil jen jako „too good to be true„. Reportéři Bloombergu později odhadli, že 100tisícový šek cyklistovi mohl vydělat okolo 20 milionů dolarů. Armstrong to odmítl pro Forbes komentovat.
Další z těch, kteří do Uberu investovali brzy, byli raper Jay-Z a šéf jeho vydavatelství Roc Nation Jay Brown. Oba se podle svého mluvčího zapojili do Series A kola na začátku roku 2011, které startup ocenilo na 60 milionů dolarů. Záleží samozřejmě na poptávce investorů, ale pokud se cena akcií Uberu během pátečního IPO trefí doprostřed plánovaného nacenění na 47 dolarů, valuace firmy by mohla dosáhnout 86 miliard dolarů.
Většina slavných lidí se ale k Uberu přidala až v dalším kole, které proběhlo rovněž v roce 2011. Jeden z hlavních investorů využil dobrých kontaktů v Hollywoodu a s firmou propojil několik lidí, třeba herečku a modelku Olivii Munn. Tehdejší CEO Kalanick se s ní setkal a rozhodl se, že je „v pohodě“. Herečka později investovala do dalších startupů, které se filozofií Uberu inspirovaly – třeba do služby Wag, kde si můžete objednat venčení svých mazlíčků. Mluvčí Munn neupřesnila, jak velký podíl herečka má, ale prý lituje, že neinvestovala víc.
Není sama. Podle knihy Wild Ride Adama Lashinského patří mezi investory ze stejného období i herec Edward Norton, hollywoodský agent Ari Emanuel nebo producent snímku Kill Bill Lawrence Bender.
Poměrně unikátní je případ zpěvačky Beyoncé, kterou si Kalanick v roce 2015 najal na exkluzivní koncert pro vedení startupu v Las Vegas. Místo hotovosti si tehdy zpěvačka vybrala šest milionů dolarů ve formě zaměstnaneckých akcií. Beyoncé to novinářům nepotvrdila, ale nápovědu můžeme slyšet v loňském tracku Apeshit, kde s manželem Jayem-Z rapuje velmi pravděpodobně o dividendách Uberu: „Pay me in equity, watch me reverse out of debt.“
Samozřejmě, áčkové celebrity měly výhodu v tom, že si potenciál služby poskytující limuzíny na zavolání mohly uvědomit dříve než ostatní – hodně investorů původní nápad vůbec nezaujal a investici nechali projít. Jenže právě tohle prvotní zachycení příležitosti se hodiny před jedním z největších technologických IPO ukazuje jako rozhodující.
Kutcher si toho všiml už dávno. „Uber vlastně nekonkuruje taxi společnostem, ale otřásá samotnou myšlenkou, že musíte vlastnit auto,“ řekl herec Forbesu v roce 2016. „To je šílené. A taky důvod, proč má tak obří potenciál.“