Představte si, že jedete svým vozem po silnici a ještě předtím, než zahnete za roh, budete vědět o tom, co se tam odehrává. Nebo že někde před vámi na silnici prudce zabrzdí auto, což automaticky ovlivní i rychlost vašeho vozu a zabrání se tím srážce.
Řízené světelné křižovatky pro plynulý průjezd rychlé záchranné služby a hasičských vozů spěchajících za požárem si vlastně představovat nemusíte – jeden z nejpropracovanějších systémů řízení preferencí v dopravě reagující na předem určené vozy mají v Brně.
„Brno je v komplexním nasazení podobných technologií C-ITS opravdu evropská špička,“ říká Ivo Herman mladší, syn otce zakladatele firmy Herman, která se už téměř tři desítky let věnuje elektronickým systémům v dopravě a nyní má čtyřicet zaměstnanců.
Rodinná firma ovšem v posledních pěti letech silně promlouvá i do oblasti řízení zejména veřejné dopravy v Česku. Její technologii umístěnou do malých jednotek, které svým způsobem dávají vozům oči, využívají nejen česká města, ale například i v Německu, Belgii nebo Rakousku.
„Vyvinuli jsme univerzální komunikační jednotky pro výměnu informací mezi vozidly navzájem, případně mezi vozidly a dopravní infrastrukturou, a to dle evropských standardů,“ říká v kanceláři v Modřicích u Brna Ivo Herman mladší, který je ve firmě manažerem vývoje této technologie a má na starosti i komunikaci se zákazníky zejména z technického pohledu.
„Jde o to, jak řidiči včas sdělit, co jej bude čekat, když pojede za roh,“ přibližuje dál technologii ukrytou pod zkratkou V2X, která označuje slovní spojení „vehicle to everything“.
Jak funguje? Auto dostane malou jednotku v podobě krabičky o něco málo větší než patnáct centimetrů, pomocí které dokáže komunikovat s dalšími podobně vybavenými vozy v okolí nebo i s jednotlivými prvky dopravní infrastruktury – nejen semafory, ale také překážkami na silnici, například v podobě práce na silnici a údržbových vozidel.
Právě tato jednotka vznikla v české firmě Herman, která ji úspěšně implementuje zejména pro speciální vozidla se specifickým účelem: sanitky, hasičská a policejní auta nebo také autobusy a tramvaje v rámci veřejné dopravy.
Nejčastějším použitím je preference na křižovatkách, tedy že se při průjezdu křižovatkou automaticky rozsvítí zelená a spěchající vůz integrovaného záchranného systému může křižovatkou bezpečně a rychle projet.
Využití technologie, která do jisté míry vychází ze známého wi-fi, je ale daleko širší. „Jde o podporu řidiče pro dynamické dopravní dění. Nejenže informuje o práci na silnici, která je dlouhodobá, a bude tam tedy i za týden, ale zaměřuje se také na věci, kde rozhodují zlomky sekundy. Na tato řešení se zejména soustředíme,“ vysvětluje Ivo Herman mladší.
„Například pro Dopravní podnik Ostrava jsme úspěšně otestovali varování před kolizemi tramvají,“ zmiňuje aktuální aktivity firmy, které ji od služeb varování řidičů dostávají k poloautonomnímu provozu. V2X není konkurentem a ani nemá ambici nahrazovat současné systémy mířící k autonomnímu řízení, ale může se stát jejich doplňkem, a zvýšit tak celkovou bezpečnost na silnicích.
Každé vozidlo díky instalaci systému V2X neustále vysílá informace o způsobu jízdy: rychlosti, směru, zdali neprokluzují kola, nebo vysílá i signály při nouzovém zastavení vozu a zapnutí výstražných světel. To se ostatním účastníkům provozu hodí zejména v mlze.
„Naše technologie vidí i za roh, což laserové (LIDAR) či kamerové technologie nedokážou,“ připomíná Herman. Firma není úspěšná jen v České republice, ale i v zahraničí, kde spolupracuje například s belgickým univerzitním městem Lovaň, ve kterém začínají jezdit autonomní autobusy.
Spolupráce probíhá také s německým městečkem Ludwigsburg nedaleko Stuttgartu, kam firma nedávno dodala více než sto svých jednotek. Další pak testuje i ve Vídni.
„Technologie V2X už není jen o veřejném sektoru, ale pomalu a jistě se dostává i do komerční sféry,“ naráží Ivo Herman například na německý Volkswagen, který už u některých typů vozů podobnou technologii pod označením Car2X („car to everything“) implementoval.
„Existuje jediný problém a tím je míra důvěry, jakou Volkswagen přikládá ostatním systémům, které touto technologií něco vysílají. Na zavedení důvěry se ale celoevropsky intenzivně pracuje a mělo by k němu brzy dojít. I zde je Česko v evropské špičce,“ věří Herman.
V2X by pak mohla být zajímavá i pro velké dopravce. Pomocí ní lze totiž i řídit konvoje, například kamionů. Ty by tak mohly jezdit plynule v těsném závěsu za sebou a klidnou jízdou šetřit palivo.
Rodinná firma, jejíž roční obrat se pohybuje kolem 150 milionů korun, už opanovala město, kde sídlí. V Brně je technologie od Hermanů implementována téměř do každé velké světelné křižovatky a využívají ji vozy veřejné dopravy včetně „šalin“, vozy integrovaného záchranného systému a také údržby Ředitelství silnic a dálnic.
V nasazování kooperativních systémů ITS zaujímá Česko jedno z předních postavení. A Brno je v tomto směru nejdál z celé Evropy. Jeden z tamních systémů C-ITS pořízený v rámci evropského projektu C-Roads Czech Republic byl implementován společností Brněnské komunikace (BKOM).
Evropská unie uhradila 85 procent pořizovacích nákladů z evropského programu Nástroj pro propojení Evropy – Connecting Europe Facility (CEF).
Vzhledem k tomu, že tým projektu C-Roads Czech Republic přispěl velkou měrou do standardizačních prací mezinárodní Platformy C-Roads a město Brno má vybudovanou velmi dobrou infrastrukturu pro provozování C-ITS, i proto se v Brně letos konala její mezinárodní konference C-ITS Roadshow.
Platforma má ambici podobné systémy z celé Evropě technicky harmonizovat. Díky tomu pak spolu budou moci plynule komunikovat bez ohledu na stát, ve kterém se řidič právě nachází.
„Realizace komplexního užití V2X v městě Brně nám umožnila tuto technologii plně rozvinout a nyní ji šířit dál,“ říká Ivo Herman mladší. Trápí je ale samozřejmě aktuální nedostatek čipů na trhu.
„Technologie je hotová, jen ji nyní není z čeho vyrábět,“ připomíná Ivo Herman mladší aktuální realitu. I tak se ale těší na nové zakázky, které by brněnskou technologii mohly brzo dostat například i do Řecka.