Stačí přijet k čerpací stanici, natankovat palivo, posadit se do vozu a zaplatit na dotykovém displeji, bez nutnosti chodit ke kase. I to dnes umí auta, konkrétně nové škodovky. Automobily se totiž mění v něco, co funkcemi nejvíc připomíná chytrý telefon, což je na jednu stranu lákavé, na druhou fakt, který vzbuzuje řadu otazníků.

Je to skoro šest let, kdy Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost varoval před používáním telekomunikační techniky od čínské společnosti Huawei. Odborníci ale zároveň upozorňovali, že běžný majitel mobilního telefonu takové obavy mít nemusí. Úřady v západních zemích se přesto této značce začaly programově vyhýbat.

Letos zažíváme něco podobného s elektromobily. V únoru před těmi čínskými varovala například americká ministryně obchodu Gina Raimond. Nemusíme ale chodit do Spojených států. V Evropě na bezpečnostní rizika elektromobilů z Číny upozorňoval například bývalý šéf zpravodajské služby MI6 Richard Dearlove nebo někdejší ředitel Vojenského zpravodajství v Česku Jan Beroun. 

Nelíbí se jim, co všechno elektromobily o posádce a místech, kde se pohybují, vědí. Ale hlavně, jak dál se získanými daty pracují, respektive jak s nimi pracují ti, kteří se k nim mohou dostat.

Data a kyberbezpečnost jsou celkově v automobilovém byznysu velké téma. Potvrzuje to i poradenská společnost Deloitte, podle níž budou elektronické systémy do roku 2030 představovat polovinu celkových nákladů na nový vůz. Trh s kybernetickou bezpečností pak ve stejném roce dosáhne hodnoty skoro čtrnácti miliard dolarů.

Nastal čas, kdy se máme vlastního chytrého auta plného čipů, senzorů a kamer bát? „Řekl bych, že namístě je asi obezřetnost,“ míní Tomáš Ježek z technologicko-konzultantské společnosti Trask, která se na vývoji kyberbezpečnostních softwarů pro automobilové značky podílí.

„Nová auta se mnohdy připodobňují k mobilním telefonům. A asi dobře víme, že při používání mobilu existují určité kyberbezpečnostní hrozby, kterým je dobré předcházet. Proto bychom měli dodržovat základní bezpečnostní hygienu. Typicky jde o zvýšenou pozornost při vstupu do bankovních aplikací. A velmi podobně bych se stavěl například i k tomu vozu,“ doplňuje jeho kolega Štěpán Huzlík.

Co všechno o nás dnešní auta vědí, co sledují?

Tomáš Ježek: V zásadě sledují všechno, co v autě používáte. Běžně dnes lidé použijí navigaci, takže pomocí satelitních systémů GPS, Glonass a Galileo nebo také pomocí buněk mobilních operátorů ukazují vaši přesnou polohu. Vědí, kde jste. Vědí, jak rychle jedete, tím pádem díky spojením s kamerami snímajícími dopravní značky auto pozná, jestli porušujete dopravní předpisy. Ví také, jak se chováte ve smyslu toho, jestli jezdíte agresivně, razantně nebo jestli naopak jezdíte plynule. Když pak taková data analyzujete, není problém zjistit, kudy a kam jezdíte pravidelně, kde bydlíte a kde pracujete. Velmi pravděpodobně jsou v autě také mikrofony, třeba kvůli hlasovému ovládání, takže vás vůz i poslouchá, a kde jsou i vnitřní kamery, tak i vidí.