Pořádné léto je konečně tady, a zatímco většina z nás postupně odhaluje svá těla teplým slunečním paprskům, některá auta odhalují celý svůj interiér. K létu totiž neodmyslitelně patří kabriolety, a jejich čas tak právě teď nadešel. Přestože se však jedná o mimořádně krásná auta, poptávka po nich v posledních letech klesá.

I z tohoto důvodu je v nabídce některých automobilek nenajdeme už vůbec a prémiové značky, které mívaly i několik modelů s otevřenou střechou, jejich počet postupně snižují. Také Mercedes zredukoval své portfolio a přichází se zcela novým velkým čtyřmístným kabrioletem CLE.

Foto: Mercedes-Benz

Už když jsem testoval jeho kupé verzi, byl jsem doslova nadšený z jeho krásné plynulé siluety. Kabriolet na tom naštěstí nic nezměnil, pokud tedy nebereme v úvahu chybějící střechu. CLE proto uchvacuje pohledy kolemjdoucích i v otevřeném převleku. Plátěná střecha je k dispozici v černé, šedé nebo provokativní červené barvě.

Nabízí vícevrstvou strukturu a rozsáhlou izolaci, která výrazně zvyšuje zvukový i tepelný komfort. Díky tomu mohu vyslovit větu, při které by si lidé ještě před pár lety ťukali na čelo. Mám v rukou kabriolet, který mohu využívat celý rok. Mercedes si celkově dal na technologiích v této novince opravdu záležet. Stáhnout střechu trvá pouhých dvacet sekund a mohu to bez obav udělat i při rychlosti šedesát kilometrů v hodině.

Specifikace

Mercedes-Benz CLE 300 kabriolet 4Matic

Cena: od 1 948 100 korun

Motor: benzin 2,0 l

Výkon: 190 kW + 17 kW / 258 k + 23 k

Zrychlení 0–100 km/h: 6,6 s

Max. rychlost: 250 km/h

Spotřeba kombinovaná: 7,3 l

CO₂ na 100 km: 167 g

Celého procesu otevírání a zavírání si navíc téměř nevšimnete, protože je neskutečně tichý. Je totiž poprvé poháněn výhradně elektromotory. Dokonce i přepážka zavazadlového prostoru se ovládá elektronicky.

Když už jsme u kufru, ten samotný poskytuje až 385 litrů zavazadlového prostoru. To mě jen utvrzuje v tom, že CLE při své velikosti skutečně dokáže nejen usadit, ale i obsloužit čtyřčlennou posádku, což dále zvyšuje jeho užitkovou hodnotu.

Uvnitř kabriolet nabízí vše, co klasické kupé. Sedí se nízko, kabina je vzdušná a sedačky speciálně vyvinuté pro tento model vás dokonale obejmou a příjemně masírují. Výjimečnost celoročního využití kabrioletu však nespočívá jen v prostoru, velikosti kufru nebo zcela nové střeše, kterou jsem již zmínil. Je tu celá řada dalších vychytávek, které jsou navrženy tak, že si auto užijete v jeho nejlepší podobě – se staženou střechou.

V horkých letních dnech by se leckdo oprávněně bál rozpálených kožených sedaček. Pokud si však v CLE zvolíte speciální povrchovou úpravu, která odráží sluneční paprsky, bude teplota sedadel až o dvanáct stupňů nižší. Nemusíte se tedy bát nechat auto delší dobu zaparkované na slunci.

Naopak v chladnějších dnech oceníte Airscarf, ventilační otvor zabudovaný v předních opěrkách hlavy, ze kterého fouká příjemný teplý vzduch. Nejvíce si mě však získal výsuvný deflektor nad čelním sklem, takzvaný Aircap.

Foto: Mercedes-Benz

Ten dokáže poslat proudící vzduch nad auto, díky čemuž v interiéru během jízdy bez střechy nevznikají žádné vzdušné turbulence. Musím říct, že od té doby, co jsem ho vyzkoušel, jezdím jen s ním. Díky němu se výrazně zvýšil jízdní komfort v autě. Jeho funkci jsem ocenil i při jízdě ve vyšších rychlostech na dálnici. Tehdy snižuje hluk, a navíc se nemusíte bát o věci, které by z auta mohly vyletět.

Jízda v kabrioletu je pro mě vždy něco výjimečného. A když se spojí se silným motorem, radost je minimálně dvojnásobná. Testovaná verze 300 4MATIC je podle mě takovým pověstným zlatým středem.

Přestože má pouze čtyři válce, nabízí výkon 258 koní. Ne, není to sportovní vůz, ale CLE jím ani nechce být. Svým naladěním je to hlavně gran tourismo s výborným ovládáním určené pro pohodlné přesuny. Má velmi příjemný tah a jeho výkon krásně graduje.

Díky tomu si můžete vychutnat ty příjemné pocity z jízdy bez střechy. Mnohem víc tak procítíte svobodu, klid, vzduch, zkrátka všechno kolem vás, od čeho jste při jízdě v normálním autě izolovaní. CLE zkrátka ve verzi kabriolet postoupil na další úroveň.

Kromě krásného designu, obrovského komfortu nebo prémiových materiálů nabízí také praktičnost a využitelnost. A to dokonce celoročně. Nevím, zda jsem to kdy tvrdil o nějakém kabrioletu v minulosti, nicméně pokud jste tedy někdy toužili jezdit v autě bez střechy, ale zároveň potřebujete auto na každý den, nyní máte šanci si svůj sen splnit.