„Jsme s vámi, buďte s námi!“ Rozhlasové heslo ze srpna 1968, jež nyní znovu rezonuje díky filmu Vlny režiséra Jiřího Mádla, sedí v přeneseném slova smyslu i na byznysmeny, kteří vznik snímku finančně podpořili. Jde o Dalibora Dědka z Jablotronu, spolumajitele humpoleckého pivovaru Stanislava Bernarda nebo jeho vrchního sládka Josefa Vávru.

Mádlův film v souvislosti se vstupem „spřátelených“ vojsk bezesporu přináší vlny emocí. Ty posluchače zaplaví i při líčení vzpomínek na dramatické srpnové dny z úst Dalibora Dědka. Právě i osobní vzpomínky majoritního vlastníka skupiny Jablotron přitom hrály roli při rozhodnutí, že dá tři miliony korun na to, aby snímek přišel na svět.

„V srpnu 1968 mi bylo jedenáct a babička mě v noci budila, že je válka, byl to ohromný šok. Živě si to pamatuji a stejně dobře si pamatuji učitele, kteří ještě v září 1968 brojili proti okupaci a za rok už nám vysvětlovali, jaká to byla správná věc,“ vypráví Dědek.

Stačí málo a s demokracií je šlus. I proto jsem Vlny podpořil.

V dalších větách podnikatel upozorňuje, že osobní prožitek byl jen jednou z motivací ke koprodukci Vln. „Druhou bylo to, co se děje na Ukrajině,“ zmiňuje současnou okupaci země na východ od Česka. „Válka na Ukrajině je varujícím důkazem, jak křehká je linie mezi normálním životem a nesvobodou. Stačí málo a s demokracií je šlus. I proto jsem Vlny podpořil.“

Ve Forbesem sestavovaném žebříčku nejbohatších lidí Česka Dědkovi patří 75. pozice, miliardář však říká, že byznys nikdy nedělal pro peníze. A že to od něj není jen líbivá fráze, dokazuje svým široce rozkročeným mecenášstvím.

Například Základní svobodné škole v Jablonci předal novou budovu za 190 milionů korun, podporuje učitele, prostřednictvím Nadace Jablotron každoročně přispívá zhruba třicet milionů korun na drobné projekty v regionu, podílí se na ochraně přírody v Jizerských horách, vybudoval dům pro seniory a jablonečtí bezdomovci díky němu mají novou noclehárnu.

Od počátku války na Ukrajině se také silně angažuje ve prospěch napadené země. Vyhlásil kampaň Dárek pro Putina, do níž lidé přispívají na zbraně, drony i výcvik záchranářů a kde se vybraly stovky milionů korun. Ze svého přispěl Dědek částkou přesahující sto milionů a s Ukrajinou souvisí – jak už víme – i pomoc v rozhýbání filmových Vln.

Prvotní impulz, jenž do Dědka v souvislosti s připravovaným Mádlovým projektem udeřil, přišel z Vysočiny, konkrétně z Humpolce. Šéfové tamějšího známého pivovaru Bernard jej oslovili, zda by za Vlnami nechtěl společně s nimi finančně stát.

Peníze na film dal Stanislav Bernard a totéž učinil vrchní sládek Josef Vávra, který má v pivovaru stejný podíl jako muž, jehož jméno podnik nese. Jednalo se o miliony korun, přičemž linka pivovaru k Mádlovi byla logická a hodně přímá.

Pro Rodinný pivovar Bernard natočil Mádl několik reklam. Asi nejvíc vstoupilo do povědomí černobílé video „Svět se zbláznil, držme se“, které vzbudilo velký ohlas v době covidu. Aktuálně v televizích rotuje Mádlem vytvořená reklama, v níž právě Josef Vávra líčí, jak vytvořil nové nealkoholické pivo s grepovou příchutí.

„Jiří Mádl pro nás udělal několik skvělých reklam. Věříme mu, takže když mu vypadl pro Vlny nějaký finanční zdroj a požádal o něj nás, vyhověli jsme mu a oslovili také pana Dědka,“ popisuje Stanislav Bernard i za Josefa Vávru.

Zatímco však muži od piva měli díky vlastním zkušenostem v Mádla takřka absolutní důvěru, šéfovi firmy na poplašná zařízení Dědkovi se naopak v hlavě rozsvítil alarm.

Film jsem viděl dvakrát a je naprosto skvělý.

„Ohledně Jiřího Mádla coby režiséra pro mě vyvstal velký otazník, protože jsem ho měl navnímaného z Rafťáků a Snowboarďáků,“ přiznává Dědek. „Nechal jsem si poslat scénář, pak jsem viděl předchozí Mádlův film Na střeše a tyhle věci mě přesvědčily, že Vlny dopadnou dobře. A potvrdilo se to, film jsem viděl už několikrát a vážně se mi líbí.“

Víceméně stejná slova vyslovuje při hodnocení Vln i Josef Vávra: „Film jsem viděl dvakrát a je naprosto skvělý. Není to fráze, že něco takového jsme podpořili opravdu rádi.“

Dalibor Dědek dokonce nyní nechal vyrobit retro rádia s potiskem „Vlny“ a nápisem „Jsme s vámi, buďte s námi“. Ta budou sloužit zejména na podporu podzimní kampaně ve školách, kde se mají uskutečnit projekce filmu a „tranzistoráčky“ budou podle plánu rozdávány vítězům znalostních soutěží o událostech, které osudový rok 1968 přinesl a posléze zapříčinil.

„Je velmi žádoucí, že se o těchto událostech i díky Vlnám nyní nahlas mluví. Lidé zapomínají, avšak hrozba, kterou minulost ukázala, rozhodně nezmizela, bohužel trvá,“ zakončuje Dalibor Dědek.