Kolektivní investování pomáhá šikovným podnikatelům růst. Tisíce drobných investorů můžou zafungovat lépe než banka, shodli se v novém BrandVoice podcastu Ondřej Kozel, provozní ředitel crowdfundingové platformy Fingood, a Lukáš Matějček, zakladatel a CEO značky Bagind.
Bagind a Fingood letos spojily síly už potřetí. Malá firma vyrábějící kožené zboží potřebovala překlenout období do sezony vánočních prodejů. Investorům si řekla o tři miliony korun na provozní financování. Za čtyřiadvacet hodin je měla.
„Bankovní financování pro nás v tu chvíli nebylo variantou. Fingood rozumí našemu trhu, banky jsou konzervativnější,“ vypráví Lukáš Matějček. Peníze využili na naskladnění zboží, které se ve velkém začne prodávat až zhruba od začátku listopadu.
„Fingood je určen pro každého, nejvíce pro malé a střední podniky, které se potřebují více ukázat světu,“ říká Ondřej Kozel, který platformu skupinového investování řídí coby provozní šéf. „V portfoliu máme patnáct tisíc investorů. To také znamená, že firma může zaujmout patnáct tisíc potenciálních zákazníků.“
Crowdfunding funguje jako společný projekt tisíců malých investorů, kterým prověřené firmy zhodnotí jejich peníze. Podle druhu projektu se liší forma splácení.
Vůbec nejčastěji si k nim chodí pro peníze developerské firmy. „Pořád platí, že čeští investoři mají rádi cihlu a developeři tím potřebují řešit provozní financování,“ pokračuje Ondřej Kozel. „Ale musím říct, že firmy jako Bagind máme na platformě rádi: jde o úspěšného podnikatele se skvělým příběhem, lidé ho mají rádi a my a naši investoři mu společně pomůžeme vyrůst.“
O přízeň investorů u nich nedávno soutěžila například Remoska, Decoled a jeho světelné parky nebo Jarošovský pivovar. Pokaždé úspěšně.
Jaká kritéria musí podnikatel před vstupem na platformu splnit? Jak vypadá typický investor? Jakou firmu by naopak na platformu nepustili? A zvládl Bagind opustit svět kamenných prodejen ve prospěch online nakupování?
Celou diskusi si můžete poslechnout v novém díle Forbes BrandVoice podcastu.