Jedno auto na všechno. Tak by šla naprostou zkratkou vysvětlit myšlenka, která uzrála v hlavě ředitele společnosti Liftago Ondřeje Krátkého. Jinak řečeno, proč by měly jeho taxíky vozit pouze lidi, když v prostojích dokážou vyzvednout a doručit balík zákazníkovi. A nejde jen o taxíky. Podobná volná okna má ve městě spousta specializovaných přepravců, kteří by mohli ve volných chvílích pomoci e-shopům tlačícím na co nejrychlejší dodání zboží zákazníkovi. Internetové obchody kvůli tomu nyní zřizují vlastní přepravy, ale stejně ve výsledku narážejí na nedostatek řidičů a přeplněné ulice, kterými prostě rychleji projet nelze.

Liftago tak postupuje do dalšího levelu. Od alternativní taxislužby chce přes doručování zásilek prosadit myšlenku sdílené logistiky napříč trhem. „Chceme hrát roli toho, kdo bude stát uprostřed a bude tu přepravní kapacitu sdílet,“ říká Krátký. A dodává: „Cílem je, abychom dokázali řidiče vytížit z různých zdrojů. Aby mohl vozit všechno od lidí přes zboží po jídlo, protože všechny tyto poptávky se během dne doplňují. Aby nemuseli být na tři činnosti tři kurýři, ale třeba jeden.“

Firma jde přitom sama příkladem a naplno se vrhla na přepravu zásilek, o které psal Forbes už letos v březnu. Vedle tehdy uváděné Zásilkovny se Liftago nově spřáhlo s klíčovým hráčem na trhu, společností Alza.cz, které od října nabízí expresní doručování zásilek do jedné hodiny. Podle Krátkého jsou totiž právě taxíky neustále pendlující po městě pro takovou rychlou dodávku na krátkou vzdálenost ideální.

„Ten systém je stále v jakési pilotní fázi. Přes Liftago posíláme desítky balíků denně, a to zatím jen z naší holešovické centrály. Když si zákazník takovou možnost zvolí, my vše přepošleme Liftagu, to vybere nejbližšího vhodného řidiče, který se pro zásilku staví a doručí ji. Do budoucna bychom chtěli tyto služby nabídnout i v jiných částech Prahy a jiných městech,“ říká marketingový ředitel Alzy.cz Jan Sadílek.

Vedle Alzy poskytne Liftago své přepravní možnosti v brzké době i největšímu českému provozovateli e-shopů, firmě Shoptet. Ta nyní provozuje na 16 tisíc internetových obchodů a má třetinový podíl na trhu. Dohodu už má Krátký a spol. také s firmou Sushitime, rozvážející po Praze své asijské speciality. Tady se navíc povedlo to, o co Krátký stojí i u ostatních partnerů, tedy aby firmy zapojily do systému sdílené logistiky i své automobilové flotily, momentálně vyblokované pro přepravu jednoho druhu zboží.

„Poskytneme jim naši řidičskou aplikaci, abychom měli o jejich autech přehled a mohli je ihned zapojit. Tím, že jim dáme tuhle aplikaci, jim umožníme vyřizovat e-commerce zakázky v hodiny, kdy nevozí jídlo. Budeme je vyplácet měsíčně přes majitele flotily, což je způsob, na který jsou teď zvyklí,“ upřesňuje Krátký.

Aby se stal podobný systém běžným a například auta Alzy vozila zboží konkurence a naopak, buduje Liftago v současnosti potřebný software, který by uměl všem komerčním řidičům ve městě nabízet zakázky z různých odvětví. „Naším cílem je, abychom maximálně vytěžili kapacitu řidičů, kteří jsou v ulicích. Stejně tak hodláme do systému postupně zapojit i kurýry na kolech nebo ty, kteří zásilky donášejí pěšky,“ uvádí Krátký. Celá snaha pak reaguje na obrovský vzestup e-shopů. Od roku 2010 se počet jejich zákazníků zdesetinásobil a ročně v nich nakoupí téměř pět milionů Čechů.