Pandemií prohloubený zájem o digitální služby neminul ani bankovnictví. Lidé čím dál více využívají při správě svých financí mobilní aplikace, a tak tuzemské banky intenzivně pracují na jejich vylepšování.

Líbivý design nicméně nemusí znamenat, že aplikace bude klientsky přívětivá, dostupná a komplexní. Na to, jak si mobilní bankovnictví ve všech ohledech stojí, se od roku 2017 zaměřuje datově analytická společnost Scotty&Rose.

Ve své aktuální analýze, zveřejněné na specializovaném webu Finparáda, srovnávala třináct u nás dostupných aplikací, které hodnotila z několika hledisek: klientské přívětivosti, počtu funkcionalit a služeb, uživatelské dostupnosti, komplexnosti a progresu.

Jak na tom tedy české banky se svým smartbankingem jsou?

Klientská přívětivost

Uživatelsky nejoblíbenější aplikací se pyšní shodně Air Bank, ČSOB a Moneta Money Bank, jejichž hodnocení v online obchodě Google Play dosáhlo 96 procent. Těsně za nimi, s recenzí o dva procentní body nižší, se umístily Česká spořitelna, Equa bank a Raiffeisenbank.

Naopak nejslabší je dle uživatelů mobilní bankovnictví Hello bank!, jemuž uživatelé přisoudili v průměru 66procentní spokojenost.

Počet funkcí a služeb

Z pohledu počtu funkcí a služeb, které dané banky klientům nabízejí, vyšly ze srovnání nejlépe Moneta Money Bank, Air Bank a Komerční banka, jejichž aplikace disponují více než stovkou funkcionalit.

Nejhůře naopak dopadly Hello bank!, Sberbank a UniCredit Bank s méně než sedmdesátkou, přičemž průměrná aplikace dle analýzy poskytuje 86 funkcí.

Uživatelská dostupnost

Kategorie, kde se hodnotí dostupnost aplikací z hlediska jejich ovládání, a to na základě počtu kliků a času k nalezení či nastavení jednotlivých funkcí. V tomto směru dominuje UniCredit Bank s hodnocením 96 procent.

S velkým odstupem následuje druhá Fio banka (74 procent), třetí Komerční banka (64 procent) a Raiffeisenbank (63 procent).

„Obávali jsme se, že nejlepší uživatelskou dostupnost budou mít mobilní aplikace, které mají nejméně funkcí, a aplikace s více parametry či službami na tom budou hůře. Tento předpoklad se ale nepotvrdil, neboť i aplikace s více jak stovkou parametrů dosáhly dobrých výsledků,“ komentuje Michal Mošnička, CEO společnosti Scott & Rose.

Komplexnost

Co se týče schopnosti aplikace zakládat finanční produkty online (běžný účet, půjčky, investice, pojištění, penze či stavební spoření), dopadla podle analytiků nejlépe Moneta Money Bank. Jestliže průměrná aplikace na trhu klientům nabízí sjednání tří produktů, Moneta hned sedmi.

Velmi dobře si vedly také Česká spořitelna, mBank a Raiffeisenbank, naopak jediný nebo dokonce žádný produkt (ne)lze sjednat v aplikacích od Sberbank, Fio banky, UniCredit Bank nebo Hello bank!.

Progres

Sberbank nicméně v posledních měsících udělala největší pokrok ve vylepšení mobilního bankovnictví, jakkoli celkový počet nabízených funkcí je ze všech srovnávaných nejnižší.

Četných inovací se dočkaly také aplikace od Fio banky, České spořitelny nebo Raiffeisenbank. Průměrně finanční instituce obohatily svou mobilní identitu o šestnáct nových funkcí. Zcela nový smartbanking chystá v budoucnu Komerční banka.

Kompletní rozsáhlou analýzu od Scott & Rose najdete na stránkách portálu Finparáda.