Dnes je to právě devadesát let od letecké havárie, při které ztratil život zakladatel obuvnického impéria Tomáš Baťa. Tato jedinečná osobnost českých dějin nám může být inspirací i dnes. Proto při této příležitosti znovu vydáváme článek o snímcích, které připomínají vše, co dokázal vybudovat.
Spousta věcí se začala odvíjet od nápadů v jeho hlavě a tyto nápady bývaly pestré. Proto je svým způsobem škoda, že jejich realizace byla zachycena na nikoli pestrých, nýbrž černobílých fotografiích.
Tedy tak tomu bylo až donedávna. Fascinující svět Tomáše Bati se totiž vybarvil. A to díky online zpřístupněné výstavě „Nejde – neexistuje“, jejíž název vychází z kréda apoštola nejen českých podnikatelů.
Původně černobílé snímky dostaly barvu zásluhou pracné techniky kolorování, jemuž předcházely podrobné studie barev, které byly k vidění v dobovém Zlíně, z něhož Baťa učinil hlavní město svého impéria. Při kolorování osob a jejich oblečení vstoupila do hry i fantazie autorů výstavy.
Jeden z nich, Vladimír Parízek, vysvětluje: „Kolorováni spočívá ve vytvoření nových vrstev fotografie, kdy jsou jednotlivé části ručně překresleny a nahrazeny barvou, která se prolne do stupňů šedi. K dosažení reálného výsledku se nanáší další vrstvy, aby se zvýraznily hrany záhybů oblečení, vrásky, části objektů a podobně. Další vrstvy obsahují například nečistoty a rez. Zkombinováním průhledností vrstev, dosycením a úpravou světelnosti vzniká finální obraz.“
Černobílé fotografie mají samozřejmě nepopiratelný půvab. Snímkům ilustrujícím Baťovy záměry ale barvy prospěly. Speciálně pak některým.
Zakladatel obuvnické říše zastával kupříkladu názor, že základem úspěšné práce je nejen účelné, ale i příjemné prostředí, vytvořil proto jakousi továrnu v zahradách. Důkazem, že se mu to podařilo, je fotka z roku 1938 a zahrada ve fabrice na ní pochopitelně po kolorování výrazně „rozkvete“.
Jinou dimenzi získá i další a vskutku impozantní fotografie ze stejného období, na níž dělník instaluje kolejnici kolem Baťova mrakodrapu, nejvyšší budovy v tehdejším Československu a druhé nejvyšší v Evropě. Po této kolejnici se pohyboval závěsný koš s umývačem, neboť jinak než zvenčí okna umýt nešla, fotka z mrakodrapu získá impresí barev na akčnosti.
Návštěvníci online výstavy mohou rozdíly ostatně posoudit sami. Tenhle digitální způsob prezentace má totiž své výhody. Třeba to, že na webu výstavy nejdeneexistuje.cz lze přetažením kurzoru přes fotografii, kolorovat snímky dle vlastní libosti. Ze syrových fotek tedy udělat jedním tahem barevné, případně nechat jednu část černobílou a druhou pestrou, aby vynikl kontrast.
Fotografie mapují běžný život v baťovském Zlíně v době jeho největšího rozmachu, a to v letech 1920-1945. A každou z nich doprovází popisek zasazující svět slavného obuvníka do kontextu. „Výstava pomáhá člověku vnímat Baťovo město v tehdejší skutečnosti,“ míní Pavel Velev, ředitel pořádající Nadace Tomáše Bati.
I zbylé snímky s popisky teď přinášíme čtenářům Forbesu, pokud je však chcete srovnat s černobílými originály, budete muset navštívit web výstavy.
Dílna na výrobu kopyt (1922-1924)
Rozestavěná 21. budova (1937)
Učeň koželužen (40.léta)
Listerova motorová kára (1935)
Mladé ženy (1936)
Jedna z prvních sazáren (1919)
Moderní bydlení (1933)
Syn šéfa – Tomík (1929)
Baťovská architektura (nedatováno)
Baťova škola práce (1939)
Letectví firmy Baťa (1933)
Moderní metropole (1929)
Mladí muži (1934)
František Křižík (1928)
Řídit město jako firmu (1927)
Nové trendy (1939)
Továrna v zahradách (1939)