Autentické a bezprostřední sociální síti, na kterou při prezidentské kampani vsadila i kandidátka Danuše Nerudová, klesá popularita. Aplikace BeReal podle odhadů společnosti Apptopia přišla od loňského října do letošního února o 9,6 milionu uživatelů.
BeReal jednou denně v náhodný čas vyzve uživatele, aby pořídil fotografii. Na vyfocení snímku, který následně sdílí se svými přáteli, má dvě minuty. Nezáleží na tom, co a kde zrovna dělá a jak vypadá, jde o to „být skutečný“. Při zmáčknutí spouště přitom fotí současně přední i zadní kamera telefonu.
Snímek není možné upravit – tady se na žádné filtry nehraje. O aplikaci se proto mluvilo jako o opaku Instagramu či sociální síti bez přetvářky. Pokud ve chvíli, kdy vám vyskočí notifikace, nejste zrovna u mobilu, fotku můžete přidat později pomocí funkce Late BeReal. Platí ale, že pokud daný den snímek nezveřejníte, nezobrazí se vám ani obsah vašich přátel.
Zábava a něco nového nejprve zafungovalo, jenže sociální síti zjevně chybí dlouhodobá vize, což už se odrazilo v odlivu uživatelů. Podle analytické společnosti Apptopia přišla sociální síť od loňského října o skoro polovinu uživatelů – zatímco v říjnu se denní počet aktivních uživatelů rovnal dvaceti milionům, teď je jich lehce přes deset.
Ubylo i stahování: v záři si aplikaci do svých mobilních telefonů nainstalovalo dvanáct milionů lidí, letos v lednu to bylo jen 3,3 milionu. Vedení společnosti BeReal čísla nekomentovalo.
Jak si odliv uživatelů vysvětlit? Jak se shodují oslovení odborníci na sociální sítě, aplikace se prostě omrzela.
„Aplikaci mám, je velmi nudná a její hlavní poznávací znamení je, že se tam lidé fotí v neustále stejných situacích. To je její základní problém. Je pořád stejná. Nemůžu tam dávat věci, které bych opravdu chtěl nebo které jsou vážně hezké,“ konstatuje internetový publicista Daniel Dočekal.
Zároveň ale upozorňuje, že údaje společnosti Apptopia jsou odhady, nikoli oficiální data BeReal. „Jestli počet uživatelů ze srpna na říjen vystoupal z deseti na dvacet milionů a v únoru klesl zpátky na deset, možná byl jen říjen něčím atypický. Třeba se zrovna o aplikaci hodně psalo, mohl se tam také promítnout blázinec kolem Muska a Twitteru, byť to by se projevilo asi až v listopadu,“ zamýšlí se Dočekal.
Jeho slova o nudnosti aplikace ale potvrzuje i odborník na marketing Vítězslav Klement ze společnosti GroupM. „Myšlenka pořídit teď v daný okamžik bez příprav a filtrů fotku není špatná, ale možná to pro lidi začíná být docela nuda. Oproti jiným sociálním sítím tam navíc obsah vytváříte jen pro pár svých kamarádů,“ připomíná.
Existují samozřejmě i hlubší důvody, proč nad budoucností nové sociální platformy visí otazník. Její zakladatelé, francouzští vývojáři Alexis Barreyat a Kevin Perreau, například zatím nepřišli s nápadem, jak aplikaci monetizovat.
Uživatelé sice absenci reklam a sponzorovaného obsahu influencerů zřejmě ocení, dlouhodobě to ale není udržitelný model. Podle Klementa může aplikace v budoucnu po vzoru Instagramu přistoupit k reklamním formátům, které například uživatele přesměrují na web nějaké firmy.
„V tuto chvíli zásady platformy reklamu zakazují, byť se tam nějakým způsobem objevuje. Nemyslím si ale, že by na BeReal do budoucna vznikla nová skupina influencerů, protože limitem je omezený počet sledujících,“ dodává Klement, který si koncept, kdy by se uživatel „spontánně“ vyfotil s reklamním produktem, neumí moc představit.
Startupová firma zatím žije díky podpoře investorů, v roce 2021 do ní vložila peníze například investiční firma Andreessen Horowitz. Aplikace, spuštěná před třemi lety, začala nabývat na oblibě až loni – ve Spojených státech se v červenci dokonce stala nejstahovanější aplikací v internetovém obchodě App Store.
V porovnání s nejznámějšími sociálními sítěmi však v počtu uživatelů pokulhávala i v dobách největší slávy. Pro srovnání: Facebook má dvě miliardy denních aktivních uživatelů a Instagram měsíčně dvě miliardy. TikTok denně navštíví přes 700 milionů lidí a Twitter téměř 260 milionů.
Velikáni oboru už navíc stihli koncept BeReal okopírovat. Například TikTok přišel s funkcí TikTok Now a Instagram s Candid Stories, fungující na totožném principu. I proto je podle Dočekala vyloučené, že by například společnost Meta (vlastnící Facebook i Instagram) mohla mít zájem aplikaci BeReal koupit.
„Princip aplikace je strašně snadno okopírovatelný,“ konstatuje Dočekal.
Při pohledu na pokles obliby BeReal se leckomu možná vybaví paralela se sociální sítí Clubhouse, která se taktéž zrodila v roce 2020 a své příznivce si našla v době pandemie koronaviru. Dráždila však svým „elitářským modelem“ – stáhnout si ji mohli jen lidé s iPhony a s pozvánkou od přátel.
Předloni se audio platforma otevřela všem a byl to právě rok 2021, kdy se těšila největší popularitě. Pak ale zájem o ni začal výrazně klesat.
„Lidé Clubhouse stále používají, ale problémem je, že jde pouze o audio – a aplikace vznikla v době, kdy audio zažívalo boom. Když si to tedy srovnáte na úroveň podcastů, tak i jejich raketový růst už je pryč,“ komentuje vývoj Dočekal.
BeReal má oproti tomu větší potenciál k rozvoji – musela by však trochu upustit od původní vize. Podle Dočekala by například mohla umožnit přidávání snímků kdykoli, byť by stále platilo, že na fotografii musí být zachyceni zároveň uživatelé i jejich dané prostředí.
Vítězslav Klement pak doplňuje, že by sociální síť mohla zařadit například i nějaké filtry, jakkoli by se to bilo s myšlenkou přirozenosti k protiváze často vyumělkovanému Instagramu.