Americký prezident Donald Trump stále hrozí uvalením cel na zboží dovážené do USA z Mexika. Ačkoli jejich zavedení bylo prozatím odloženo, tamním byznysmenům to na klidu nepřidává. „Nejistota je obrovská,“ přiznává Zdeněk Příhoda, majitel rodinné firmy nesoucí jeho příjmení ve svém názvu.

Českého podnikatele otázka amerických cel mimořádně zajímá, protože před osmi lety vstoupil na mexický trh a vybudoval tam vlastní výrobní závod s jasným záměrem: vyrábět a vozit odsud zboží do Spojených států.

Přes osmdesát procent produkce, kterou zhruba tři desítky zaměstnanců společnosti Příhoda v Mexiku vyrobí, míří právě na americký trh. 

„Teď musíme počkat, co bude. Prohlášení padlo už mnoho, ale nikdo neví, jak to skutečně dopadne,“ říká klidným hlasem Zdeněk Příhoda. A pak i veseleji dodává: „Bereme to trochu mexickým způsobem. Teď je to dobré a nic se zatím nezměnilo.“

Majitel rodinné firmy, která vyrábí textilní potrubí a vyústky, jež se využívají pro vzduchotechniku v nejrůznějších budovách od průmyslu či sportovních hal přes kanceláře až po obchody a další (včetně třeba vlaků či letadel), ale také neopomene zdůraznit, že pro byznys je nejdůležitější pravý opak současného stavu, tedy stabilita. 

Už loni se proto začal víc soustřeďovat i na samotný americký trh a založil firmu přímo v USA. Zčásti za tím stála obava z možných cel, zčásti k tomuto kroku vedly i další důvody. Například mimořádně nákladná doprava z Mexika.

„Je to hrozně drahé. Často je dražší dovážet z Mexika do USA, než když totéž dovezeme do USA z Česka. Je to neuvěřitelné, ale je to tak,“ upozorňuje Zdeněk Příhoda. 

Do budoucna by proto chtěl alespoň část výroby přesunout na území Spojených států. Jakou roli v tom sehrají možná cla, se teprve ukáže. I pokud by clo na zboží z Mexika do USA dosáhlo dvaceti procent, Příhodova firma si s tím prý poradí.

„Bude to komplikace, ztratíme část konkurenční výhody, ale jistě to pro nás nebude likvidační,“ věří podnikatel, jehož firma patří ve svém oboru ke světovým lídrům a své produkty vyváží do víc než sedmdesáti zemí. 

Roční tržby společnosti, která je na trhu přes třicet let, dosahují zhruba půl miliardy korun. Ve firmě pracuje tři sta lidí, z toho dvě stovky působí v Česku.

info Foto poskytl Zdeněk Příhoda
Projekt společnosti Příhoda v Mexiku

Kromě Mexika vyrábí společnost Příhoda také v Indii a v Číně. „Celních válek se v tomhle směru neobávám. Čínská a indická výroba je určená pro asijské trhy, mexická naopak pro trhy v Severní a Jižní Americe,“ podotýká Zdeněk Příhoda. 

Kromě firmy Příhoda má vlastní výrobu v Mexiku také společnost mmcité Davida Karáska, která ale z této země nevyváží a veškerá produkce městského mobiliáře je určená jen pro mexické projekty.

Jak poznamenává šéfka kanceláře CzechTrade v Mexiku Tereza Vítková, čeští podnikatelé se ptají, jaká se vede v Mexiku diskuse ohledně možných cel a jaký by to mělo dopad na obchodní výměnu mezi oběma zeměmi. „Prozatím jsem však nezaznamenala, že by toto téma mělo zásadní vliv na rozhodování firem o obchodní expanzi do Mexika,“ dodává.

Mexická ekonomická média se nicméně shodují na tom, že pokud by se skutečně dvacetiprocentní nebo ještě vyšší cla zavedla, mělo by to devastující dopad na tamní ekonomiku i měnu.

„Řada z nich ale rétoriku Bílého domu vnímá jako promyšlenou strategii, jejímž cílem je Mexiko donutit k určitým krokům. Mexická prezidentka však svým přístupem dodává do mexického veřejného prostoru klid a rozvážnost,“ soudí Vítková.