Mohutné stoly z olše, obložení stěn z dřevěných prkýnek pocházejících z použitých bas od piva, vysoké a nízké sezení a speciální černá pípa s airbrushovým nápisem Bernard Pub. Tak vypadají základní rysy nové franšízy, která chce přesvědčit české pivaře i příležitostné pijany, že právě v ní mají utratit své peníze za několik kousků a něco jídla navrch. Stojí za ní nejviditelnější tuzemský pivovarník Stanislav Bernard, který teď překlápí svou dva roky připravovanou franšízu do ostrého provozu.
V říjnu otevřela druhá restaurace v Praze (dříve U Bílého lva na Břevnově), v průběhu listopadu se chystá třetí podnik (dříve Andělka na Praze 5) a před podpisem je v pořadí čtvrtá hospoda v Dejvicích. Bernard se tak zařazuje mezi velké pivovarnické skupiny, které mají vlastní franšízové restaurační koncepty jako je Potrefená husa od Staropramenu, nebo Plzeňka a Kozlovna od Plzeňského Prazdroje.
„Franšíza se vyvíjí poměrně spontánně a rozhodně ji nechceme tlačit do rychlého růstu,“ říká Bernard s tím, že prioritou je získat dobré partnery a lokality. To, že na dlouhodobém partnerství staví, dokazují třeba jeho pravidelné osobně podepisované gratulace k narozeninám každému odběrateli z řad hostinských (podpisů je nutných každý rok zhruba 2300, asistentka mu připravuje balík dopisů vždy na začátku měsíce).
Bernard odhaduje prostor pro vlastní franšízy na pražském trhu na sedm až osm restaurací, v regionech se bude rozhodovat také podle toho, jak je silná značka místně. Cílem Bernard Pub samozřejmě není ohrozit stávající hospody čepující pivo z Humpolce, ale přilákat nové zákazníky a zvýšit prodej piva.
Bernard letos míří k půl miliardě
Ten se letos firmě daří zvyšovat, navzdory trvale mírně klesajícímu celkovému pivnímu trhu. „Rosteme letos zhruba o 12 procent, loni to bylo o osm,“ říká Bernard. Kromě prodejů v ČR a na Slovensku, z nichž zhruba 60 % tvoří točené pivo, pivovar více exportuje a úspěšný je i na trzích jako je Švédsko nebo Brazílie. Vyváží také do Ruska, kde jsou zatím hranice pro alkohol z Evropy (nepříliš překvapivě) otevřeny. Loni společnost utržila 446 milionů korun, letos tak může poprvé pokořit půl miliardu. „Tržby nám rostou o 12,4 procenta a půlmiliardu pravděpodobně překročíme,“ dodává Bernard. Vyjádřeno v hektolitrech loni pivovar uvařil 231 tisíc hektolitrů, letos míří k dvěstěpadesátce.
„Naše franšíza není tvrdá, tedy striktně daná, ale naopak chceme, aby do ní hostinští vnesli svého ducha a třeba to, co už jim fungovalo,“ říká obchodní ředitel pivovaru Zdeněk Šípek, jenž je spolu s Alešem Pavlíkem ze spolupracující firmy GastroCompany Praha duchovním otcem celého konceptu. Sedí při tom za stolem v břevnovské restauraci, na sobě košili s logem pivovaru a zapáleně ukazuje, v čem je design architekta Martina Hilperta výjimečný. A zároveň připouští, že původně měli vlastně v hlavě spíše menší pivní bary, nakonec je ale vývoj franšízy dovedl k větším restauracím.
K tomu, aby pivovar i pronajímatel dobře vydělávali, je totiž výhodnější přidat ještě jídlo. „Jenže nikoho už dnes nebaví chodit dvakrát týdně na nóbl večeře s obchodními partnery a pražský trh se mění směrem od restaurací zaměřených čistě na jídlo k prostorům, kde je možné více se bavit,“ říká muž, který v oboru pracuje už 14 let a ročně najede jako šéf obchodu 70 tisíc kilometrů. Koncept Bernard Pub by podle něj měl sloužit jako místo, kde se promísí jak právníci a manažeři, tak studenti. A nebude to formální a nebude to příliš drahé.
Co vlastně franšíza znamená? Za vstupní poplatek a měsíční poplatek podle počtu míst restaurace (Bernard nechce používat obvyklý způsob poplatku z obratu, aby více motivoval své partnery) získáte právo provozovat jím vyvinutý koncept, který zahrnuje vše od vnitřního a vnějšího designu hospody až po poradenství s jídelním lístkem. Ceny franšízy zatím firma odkrývat nechce s tím, že se teprve ladí. Dopředu je ale jasné, že zájemce o takový byznys musí mít vlastní či pronajaté prostory a musí být srozuměn se spoluinvesticí do stavebních úprav i do vybavení. Minimálně tak půjde o stovky tisíc korun.
Může nová franšíza uspět? „Majitelé franšízu testovali a ladili několik let, což je poctivý přístup. Myslím, že bude jako nová ryze česká startupová franšíza žádaná,“ dodává šéf Českého institutu pro franchising Jaroslav Tamchyna.