Před dekádou trávil desítky hodin počítáním nahlas před kamerou, dnes otevírá obří zábavní park. Nejúspěšnější youtuber současnosti MrBeast, což je přezdívka, za kterou se schovává sedmadvacetiletý Američan James Donaldson, si z internetové slávy udělal byznys, který mu do kapsy přispívá desítky milionů dolarů ročně. Videa mu přitom dobré finanční výsledky spíše kazí.

Katapulty, padací dveře a horské dráhy. MrBeast minulý týden otevřel v Saúdské Arábii 180 tisíc metrů čtverečních velký zábavní park, který má zájemcům nabídnout pocit, jako by byli v jednom z jeho videí.

Vyzkoušet si na patnáct atrakcí a dostat možnost vyhrát přes půl milionu dolarů v cenách mají návštěvníci na pětačtyřicet dnů, poté park své brány zavře. Kolik jeho výstavba stála, nechce nejpopulárnější youtuber prozradit, je však jasné, že na to má kde brát – jeho majetek Forbes odhaduje na pětaosmdesát milionů dolarů, tedy téměř 1,8 miliardy korun.

Začínal ale mnohem skromněji – James Stephen „Jimmy“ Donaldson, rodák z amerického Kansasu, se k YouTube poprvé dostal v roce 2010. Bylo mu tehdy jedenáct let a jako mnoho dalších v té době, i on se nahrával, jak hraje počítačové hry.

Peníze ho zajímaly už tenkrát a v roce 2013 začal vydávat sérii videí, ve kterých se zamýšlel nad tím, na kolik si tak mohou ti nejúspěšnější tvůrci na platformě přijít. Tři roky poté už sám videi vydělával tolik, že mohl skončit s vysokou školou a odstěhovat se do vlastního domu.

Pravý start bouřlivého úspěchu započal rok potom, kdy MrBeast přišel s nápadem nahlas počítat do sto tisíc a natáčet se při tom. Video, které mělo před zrychlením čtyřicet hodin, dodnes nasbíralo více než 32 milionů zhlédnutí.

Ten samý rok natočil i první z filantropických videí, která stála za jeho prvotním úspěchem – daroval deset tisíc dolarů bezdomovci. Peníze na to dostal od sponzora a video uspělo natolik, že značka za značkou chtěly podpořit jeho další a další videa.

Pak už šel růst rychle. Z dvou milionů odběratelů v roce 2017 na třináct milionů v roce 2018 a pak 28, 50, 87 až na dnešních 451 milionů sledujících.

Tento stále silnější úspěch na internetu se eventuálně rozhodl přetavit v úspěch byznysový. Ve virtuálním prostředí zůstal i tady, když v pandemickém roce 2020 založil dovážkový fastfood MrBeast Burgers.

Koncept spočívá v tom, že youtuber nabízí skrze aplikace možnost objednat si jídlo, které pak připraví některá z více než dvou tisíc smluvních restaurací. A zájem ze strany fanoušků byl takový, že na tři stovky restaurací první noc po otevření nahlásilo, že jim došlo jídlo.

info Foto se souhlasem mrbeastburger.com
MrBeast a jeho hamburgery

Do čtyř měsíců už Donaldson prodal více než jeden milion hamburgerů a o dva měsíce později ohlásil spolupráci s dalším slavným youtuberem přezdívaným Dream. Kromě nadšených fanoušků si přitom jídlo pochvalovali i restauratéři, kterým zájem pomohl překonat těžké covidové časy.

Tak jako u dalších Donaldsonových podnikání, i zde se však objevily problémy s kvalitou jím nabízených služeb. Nevýhodou konceptu, kterou přiznal i sám MrBeast, je, že každý burger připravuje jiná lokace, což se odráží i na odlišné chuti a přípravě pokrmů.

Negativní recenze a narážky nespokojených jedlíků na v některých případech „nepoživatelné“ maso došly až tak daleko, že youtuber zažaloval společnost Virtual Dining Concepts, s jejíž spoluprací fastfood vybudoval.

Firma, která stála za logistikou projektu, podle něj upřednostnila rapidní expanzi namísto důkladné kontroly kvality a zároveň neměla být ani schopna správně dovážet – některé pokrmy měly přijít v neoznačeném balení, jiné měly dorazit pozdě a další prý nedorazily vůbec.

Za problémy, které podle jeho slov šly za Virtual Dining Concepts, přitom lidé vinili přímo jeho. Jeho reakce se nelíbila ani společnosti, která následně podala na Donaldsona žalobu za sto milionů dolarů.

Youtuber podle nich nedodržel své smluvní závazky a úmyslně se pokusil narušit vzájemnou obchodní dohodu. Soudnímu sporu, který se táhne od roku 2023, se však dodnes rozřešení nedostalo.

Jídlo ho přesto táhlo i nadále a hned po burgerech se pustil do čokolády Feastables, kterou vyrábí v Peru. A byl to další hit.

Dnes mu značka vydělává podstatně více než kanál na YouTube, přičemž loni dosáhla tržeb ve výši přibližně 250 milionů dolarů a zisku více než dvacet milionů dolarů. Jeho mediální byznys mezitím dosáhl skoro stejných tržeb, ale prodělal na osmdesát milionů dolarů.

Tento rok by měl podle odhadů společnosti být ještě sladší – Feastables předpokládá, že dokáže tržby vytáhnout na 520 milionů dolarů. K tomu by mělo přispět i to, že je od letoška jeho čokoláda oficiálně košer, i neustálá expanze společnosti.

Spolupráce se značkou nápojů Liquid Death, sponzoring závodů Formule E, limitované edice cukrovinek nebo rozšíření prodeje do Saúdské Arábie a kamenných poboček v Rusku, MrBeast se snaží ze své nejúspěšnější značky dostat co nejvíce.

I proto se v roce 2024 spojil s ultraúspěšnými youtubery KSI a Loganem Paulem, se kterým připravil svačinové sady Lunchly. Ty zahrnují jak hlavní chod, tak jeho čokoládu Feastables a nápoj Prime, za kterým stojí zbylí dva youtubeři.

Jak už to má MrBeast ve zvyku, i tento projekt se uchytil více než dobře a za jedenáct týdnů vydělal pět milionů dolarů. A jak to má také ve zvyku, vyvolal tím řadu kontroverzí.

info Foto That Northern Irish Historian / Wikimedia Commons CC0 – https://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/deed.en
Lunchly

Varianty pokrmů jsou téměř shodné s roky existujícími produkty od značky Luchables, obsahují podle některých příliš vysoké množství sodíku, olova a ftalátů, a navíc s nimi trojice internetových osobností cílí převážně na své nezletilé diváky.

Značku letos potrápila také kauza, kdy zákazníci nacházeli na sýrech plíseň. To sice vyvolalo negativní reakce a MrBeast se opět musel zodpovídat, proč jsou jeho výrobky nekvalitní, někteří si ze situace však udělali hru a produkty od Lunchly kupovali, doufajíce, že v nich plíseň najdou. Když se jim to povedlo, chlubili se s ní na internetu.

To ale byznys, který začal u Donaldsona doma v pokoji, neohrozilo. Naopak ho plánuje rozšiřovat i nadále a minulý měsíc proto zažádal o ochrannou známku na pojem „MrBeast Financial“, pod kterým hodlá nabízet „mobilní aplikaci a online služby pro řadu bankovních, finančních, poradenských, kryptoměnových a dalších služeb“.

Že hodlá MrBeast vstoupit do fintech sektoru, odhalil už dříve server Business Insider, podle kterého letos Donaldson představil investorům návrhy na studentské půjčky, pojištění, informace o úvěrech, kreditní karty či bankovnictví.

A co potom? Tak jako byznysmen Donald Trump, i Jimmy Donaldson by prý rád jednou zamířil do Bílého domu jako prezident Spojených států. Takový záměr už několikrát zopakoval, zatím ale kandidovat nemůže kvůli nízkému věku. Ve volbách v roce 2036 už mu však nic bránit nebude.