Týdny předtím, než se v Elroqu projeli první zákazníci, se dalo tušit, že tenhle kompaktní SUV elektromobil bude slavit úspěch. Tisíce objednávek a taky třeba cena za nejoblíbenější auto Švýcarska. A teď? Pár měsíců poté, co se nový model z Mladé Boleslavi začal sériově vyrábět a dostal se na trh, je jasné, že očekávání na realitu zdaleka nestačila. Ta je totiž ještě lepší.
„Jedeme na plný plyn,“ říká šéf Škody Auto Klaus Zellmer v rozhovoru pro web Edison Media. Kvůli vysoké poptávce se už loni přesunula část výroby Octavií z Boleslavi do Kvasin, dnes jsou díky tomu v Mladé Boleslavi schopní denně vyrobit až 850 elektroaut.
V dubnu se Elroq coby nováček na trhu stal dokonce nejprodávanějším elektroautem v Evropě. V květnu se před něj sice dostala Tesla Y se zhruba devíti sty prodanými auty navíc, před třetím ID.7 od Volkswagenu si však Elroq udržuje výrazný náskok.
A je celkem jedno, jestli se podíváme do Německa, Velké Británie, nebo třeba do Dánska, z nejrůznějších částí Evropy se na adresu Elroqu ozývá nejen chvála, ale hlavně i velmi silná prodejní čísla.
„Samozřejmě jsme doufali, že tento model bude úspěšný. Ale vždy je příjemné, když nám zákazníci potvrdí pozitivní hodnocení. To nikdy předem nevíte,“ podotýká Klaus Zellmer.
V Německu, nejsilnějším evropském automobilovém trhu, prodala Škodovka jen v květnu 2690 vozů Elroq, což je víc než prodej VW modelů ID.7 i ID.4. Aktuálně mají v Mladé Boleslavi objednávky na dalších sedmdesát tisíc Elroqů.
Škoda Auto postavila recept na bestseller z několika klíčových ingrediencí: cena, výkon a vzhled. Nejde přitom jen o designový jazyk nazvaný Modern Solid.
Foto se souhlasem Škoda Auto
Velkou roli hraje bezesporu i to, že při přesednutí do Elroqu pociťují řidiči, jak jsme vyzkoušeli v našem autotestu, minimální rozdíl mezi spalovacím a elektrickým autem. A to je pro mnoho evropských konzervativních řidičů lákavá věc.
Šokující futurismus je jen pro pár nadšenců, Škoda Auto míří na masy. A ty oslovuje i cena Elroqu, která je u základní verze s dojezdem 375 kilometrů na osmi set tisících korunách. Tím se druhý elektromobil z Mladé Boleslavi přiblížil částce, za kterou se prodává Karoq se spalovacím motorem.
Škoda Elroq, která zřejmě bude ještě úspěšnější než její větší (a o sto tisíc korun dražší) předchůdce Enyaq, má ale umět oslovit i ty, kteří chtějí cítit pořádné zrychlení, když se šlápne na plyn. V červnu proto uvedla i sportovní verzi Elroq RS s pohonem všech kol.
S cenovkou, která je zhruba o pět set tisíc korun vyšší než u základního Elroqu 50, jde o vůz, jenž míří na jinou skupinu zákazníků.
Právě model 50 (s dojezdem 370 kilometrů) a 60 (dojezd 410 kilometrů) si podle šéfa Škody Auto pořizuje zhruba každý třetí zákazník, další dvě třetiny připadají na vyšší model 85 (dojezd 560 kilometrů) a sportovní RS.
Zatím se také zdá, že si Elroq našel své místo vedle Enyaqu a nemusejí spolu soupeřit. Enyaq si totiž podle Klause Zellmera stále drží první příčku u firemních zákazníků, zatímco Elroq si kupují rodiny a lidé pro své osobní využití. Rodina elektromobilů Škodovky se brzy ještě rozroste, příští rok má do nabídky přibýt elektrický sedmimístný model.
Foto se souhlasem Škoda Auto
„Pokud chceme dosáhnout cílů v oblasti emisí skleníkových plynů, musíme prodat co nejvíce elektromobilů. A toho nejlépe dosáhneme cenovou paritou mezi bateriovými automobily a automobily se spalovacím motorem. A toho dosáhneme ideálně paritou nákladů. K tomu se postupně blížíme,“ vysvětloval pro Edison Klaus Zellmer.
Šéf Škody Auto zároveň upozornil, že ceny baterií jsou ale stále vyšší než ceny komponentů pro spalovací motory.
Rostou nejen prodeje Škodovky, slibná čísla hlásí i modely mateřského koncernu Volkswagen, kterému se konečně – i díky propadu zájmu o vozy Tesla v Evropě – začíná na starém kontinentě dařit a za první polovinu letošního roku prodal tolik elektromobilů jako nikdy dřív.
Jenže ačkoli pohled na růst prodeje elektromobilů Volkswagenu, který za první polovinu roku 2025 stoupl celosvětově o víc než čtrnáct procent (v Evropě dokonce o víc než sedmdesát procent), vypadá zajímavě, paradoxně to pro výsledky automobilky neznamená žádný zázrak: čím víc prodaných elektromobilů, tím nižší zisk.
Marže u elektromobilů je totiž zhruba jen na čtyřech procentech, a je tak podstatně níž než u aut se spalovacími motory. Cestu k vyššímu zisku vidí ve Volkswagenu ve větší dostupnosti elektromobilů, která povede k silnějším prodejům, a tím pádem i k nižším výrobním nákladům.
Ve Volkswagenu si přesně tohle uvědomují, ceny elektromobilů pod touhle značkou by tak měly být brzy srovnatelné se spalovacími motory. A hlavně, měly by také přinášet stejný zisk.
Foto se souhlasem Škoda Auto
„Většina zákazníků má pevný rozpočet na mobilitu. Ten se náhle nezvýší jen proto, že se změní typ pohonu,“ poznamenal šéf prodeje VW Martin Sander pro německý deník Handelsblatt.
Ve Wolfsburgu si proto hodně slibují od ID.2all, které má být podstatně dostupnější než současné elektromobily od Volkswagenu.
Díky nižší ceně, nové platformě i jednodušší stavbě se má zvýšit i ziskovost. Nový model, jehož cena má začínat zhruba na šesti set tisících korun, se ještě letos představí na autosalonu v Mnichově a na trh se má dostat příští rok. Jestli se z něj stane podobný bestseller jako z Elroqu, se teprve ukáže.