Cesta Romana Staňka z Palmovky do Silicon Valley se stala jedním z nejlepších příkladů česko-amerického snu a jeho firma GoodData předním hráčem v oboru, kterému se říká business intelligence.

Nyní má podobně našlápnuto další česká společnost, která si v datové komunitě za pět let už vybudovala silnou značku. Jmenuje se Keboola [kebúla] a stojí za ní Pavel Doležal, bývalý produktový šéf portálu Atlas, a Petr Šimeček, shodou okolností jeden z prvních uživatelů GoodData. Bez jejích služeb se neobejde Makro, Baťa ani Tomáš Čupr.

Keboola vyvíjí cloudovou platformu na zpracování dat, díky které se všechna firemní i externí data z libovolných datových zdrojů dokážou organizovat na jednom místě. Celé si to lze představit jako operační systém počítače – tedy jako službu, která propojuje všechny sofistikované technologie dohromady tak, aby je dokázal ovládat člověk bez technologického vzdělání. To samé dělá Keboola s daty.

Pavel Doležal (vlevo) a Petr Šimeček

Keboolu využívají i Sklizeno nebo Heuréka a vyrostly na ní také všechny projekty Tomáše Čupra. „To, co dělá Tomáš s Rohlíkem, je náramně složité,“ vysvětluje Doležal, který v Keboole zastává post CEO. „Musí na sekundu přesně vědět, co skladník v daný moment chystá, přes který marketingový kanál objednávka přišla i jakou logistickou cestu má zvolit. K tomu všemu potřebuje vyhodnotit spokojenost zákazníků, kteří se ozývají na hot linku,“ vypočítává Doležal.

I proto pak při návštěvě sídla Rohlíku v pražském Karlíně neminete poházené sandbagy s logem Kebooly.

Na trhu je jejich datová platforma sice už téměř pět let, ale pořádný náběh zažívá až nyní. Na začátku prý podle Doležala trochu předběhla dobu. „Digitalizace a práce s daty, která je pro e-commerce typická už léta, se až teď dostává třeba i do bankovního světa, kde je pro nás obrovský potenciál,“ pochvaluje si.

Jeho slova potvrzuje i dvojnásobný růst, který loni Keboola zažila. Utržila 80 milionů korun a polovinu všech zakázek v Česku tvořila doporučení od stávajících zákazníků. Za využívání Kebooly firmy platí měsíční paušál, který se odvíjí od jejich velikosti, u většiny firem jde o jednotky až desítky tisíc dolarů.

Letos už obratově míří na dvojnásobek loňských čísel a stimulem má být zejména probíhající expanze do Spojených států, kde na přelomu roku otevřela pobočku.

Pavel Doležal, CEO české datové platformy Keboola

„Udělali jsme půlroční marketingový test a v Chicagu naslepo oslovovali firmy. Chytlo se to a získali jsme pár nových zákazníků, jmenovitě třeba největší chicagskou univerzitu nebo americký restaurační řetězec ROTI,“ vypočítává Doležal. Firma by nicméně do tří let ráda vyrostla desetinásobně, a tak už na náhodu ani na získávání zákazníků přes reference nespoléhá.

V Chicagu tak momentálně zaměstnává šest lidí, kteří tam rozvíjejí byznys a pořádají komunitní akce pro lidi z datového oboru. Sám Doležal se do Větrného města přestěhoval s celou rodinou, aby mohl rozjezd za oceánem denně korigovat.

Dobývání nejtěžšího trhu na světě má tahle karlínská firma podle něj plně ve svých rukou – přímá konkurence totiž prý neexistuje. „Všichni se neustále soustředí na starý model, kdy se vše točilo kolem jedné databáze. Dnes má však každé oddělení desítky různých aplikací, dělají si vlastní analýzy a chybí nástroj, který by je dával dohromady. Propojit data z logistiky s daty ze zákaznické podpory je ve většině firem prakticky nemožné, Keboola je na podobné příklady užití naopak dělaná, “ popisuje příklad využití Doležal.

A protože se v Americe nejlépe proráží zeď přímo s Američany, získala Keboola před necelým měsícem nového šéfa poradního sboru, bývalého CIO banky Morgan Stanley Paula Toldalagiho. Absolvent MIT přes 20 let pracoval v top managementu světových finančních institucí a spojení s českou firmou popisuje jako ideální synergii.

„Keboola bankám umožňuje třeba bezpečně testovat a rychleji zavádět pokročilé datové nástroje, tedy strojové učení, prediktivní analytiku a tak dále, i v klientských službách,“ říká ke svému angažmá Toldalagi.

American Dream!
Vydání Forbesu American Dream!

Raritou je, že na rozdíl od drtivé většiny startupů Keboola od samého začátku funguje bez externího kapitálu, což by se podle Doležala mohlo změnit až nyní. „Koukáme se na trh a přemýšlíme. Jsme ve fázi, kdy nepotřebujeme peníze na produkt, ten máme funkční a uživatelé ho milují. Případně bychom tedy vzali skutečné růstové peníze, což se ale pro nás pohybuje v úplně jiných řádech, než je v Česku běžné,“ komentuje možný vstup investora Doležal, který nad otázkou možného exitu jen mávne rukou.

„Naší motivací nejsou primárně peníze. Děláme z běžných lidí datové hrdiny, lepší byznysmeny… To nás žene dopředu.“