Jana Jahodová si před pěti lety splnila svůj sen, když si otevřela kavárnu v Novém Jičíně. Zkušenosti přitom v kávovém byznysu čerpala už dříve. Několik let pracovala v kavárně ve Švýcarsku, a právě tam si uvědomila, že by jednou chtěla mít svou vlastní.
„Přičichla jsem tam poprvé k výběrové kávě a takové té pohodě, která vzniká, když si objednáte kafe. Líbilo se mi, jak se dá s kávou nebo čajem pracovat a jakou atmosféru s nimi můžete zákazníkovi vytvořit,“ říká majitelka kavárny Doma.
Útulno a rodinná atmosféra je prostoupená celým jejím podnikem. Všude je dřevo, svíčky, polštáře a zákazníci sedí na zrenovovaných křeslech po babičce. Každou hodinu jsou tu slyšet zvony z nedalekého kostela a venku je malý dvorek, na kterém majitelka při různých příležitostech umožňuje drobným podnikatelům prodávat své výrobky.
„Snažím se jim pomáhat. Odebírám od nich i nejrůznější produkty, které pak prodávám zákazníkům kavárny, od perníčků přes oříšková másla až po svíčky a hrnečky,“ vysvětluje.
Svůj byznys rozjížděla v době, kdy se jí narodil syn Jáchym a ona na mateřské začala přemýšlet, jak si splnit svůj sen. Musela sladit péči o malé dítě s vedením kavárny a zaskočit i za personál, když někdo onemocněl nebo nemohl přijít do práce.
„Bylo to pro mne náročné období a častokrát jsem si říkala, proč jsem se do podnikání pustila s tak malým dítětem. Dodnes vidím v hlavě fotku z té doby, na které jsem měla v šátku malé dítě, pekla jsem dezerty a měla obrovské kruhy pod očima,“ vzpomíná.
„Musela jsem se naučit být v podnikání silná a nebýt tak moc hodná a důvěřivá. Zjistila jsem, jak zlá může být konkurence, která se ani nebrání tomu vzít vaše fotky z Instagramu a vydávat je za své.“
Mladá podnikatelka teď v kavárně buduje komunitu a hledá způsoby, jak zákazníkům dávat přidanou hodnotu.
„Mým přáním je, aby od nás hosté odcházeli jako naši přátelé. Jsme tu jedna velká rodina, a to zákazníky přitahuje. Osmdesát procent z nich jsou obyvatelé Nového Jičína, někteří se u nás staví na kávu i dvakrát denně,“ říká.
„Oproti prvnímu roku máme teď desetinásobně vyšší denní tržby, ale také pozorujeme, že se zvýšily nároky zákazníků. Před několika lety jim stačila jen káva, teď už si k ní rádi dají dort, limonádu a dokoupí si ještě kávu domů, nebo svíčky z našeho doplňkového sortimentu, který neustále rozšiřujeme.“
Jana Jahodová ale pozoruje ještě jeden zajímavý trend. Až devadesát procent jejích zákazníků chce platit kartou. I v menším městě, jako je Nový Jičín s přibližně 23 tisíci obyvateli, lidé z kavárny odcházejí, pokud kartou platit nejde. A tento trend ještě zesílila pandemie.
„Zákazníci si zvykli jen pípnout a jít. Ve chvíli, kdy vypadne signál nebo elektřina, nechtějí už jít ani kousek do bankomatu. Kdybych neměla platební terminál, o zákazníky přijdu,“ říká podnikatelka, které v jejím byznysu pomáhá také spolupráce se společností Visa.
Visa je jednou z největších platebních sítí světa, která propojuje podnikatele s více než 4,2 miliardy potenciálních zákazníků – držitelů platebních karet Visa. V Česku podnikatelům pomáhá program Česko platí kartou, který nabízí platební terminál na šest měsíců zdarma a doteď jej využilo už více než 35 tisíc obchodníků. Na podporu žen podnikatelek Visa spustila globální program She’s Next, který jim pomáhá v růstu podnikání pomocí grantu a mentoringových programů.