Jeho finanční ředitel mu to rozmlouvá a i on sám má prý spočítané, že mu to žádný závratný zisk nepřinese. Jenže Radim Jančura je tvrdohlavý a v téhle bitvě jde o víc než peníze.
„Zisk by nebyl zase tak velký, ale je to cesta, jak firmu dál rozvíjet,“ říká Jančura o expanzi, kterou chystá se svými žlutými vlaky RegioJet. „A taky určitá potupa Českých drah,“ usměje se.
Pravda, to druhé je možná ještě důležitější. Jančura teď chce totiž dokázat, že kromě trasy Praha–Ostrava dokáže jezdit po kolejích efektivněji než státní dopravce i na obou kompletních linkách z Prahy na Slovensko – té severní přes Ostravu a Žilinu a také jižní přes Vsetín.
Jinými slovy, pokud Jančurův plán vyjde, od příštího prosince bude RegioJet hlavní dopravce, který vás po kolejích doveze na Slovensko. „Chci dokončit cestu, na kterou jsme se vydali, a stát se lídrem v dálkové dopravě mezi Českem a Slovenskem na železnici,“ tvrdí Jančura.
Má to však jeden háček. Hlavní slovo na zmíněných tratích bude mít RegioJet jedině v případě, že mu dá přednost ministerstvo dopravy, které si na obě stěžejní trasy objednává dopravce. Tedy dosud České dráhy, které na nich ročně dotuje částkou 360 milionů korun.
Radim Jančura.
A ministr Dan Ťok, stejně jako jeho předchůdce Antonín Prachař nechce o změně slyšet. „Psali jsme mu dopis, ale on nám vzkázal, že to považuje za nevyžádanou nabídku a že se jí nebude zabývat,“ říká Jančura, který chce přitom své spoje provozovat bez dotací na komerční riziko.
Vydělat by tak na tom měl stát, který ušetří zmíněných 360 milionů, cestující, kteří by měli za jízdenky platit méně, tak jako k tomu došlo na trase mezi Prahou a Ostravou – a jak dodává Jančura, výhodné by to bylo i pro České dráhy, které jsou podle něj na těchto trasách ztrátové.
Čtěte také: Chtějte od svých zákazníků kritiku a dalších 9 rad Radima Jančury, jak úspěšně podnikat
„Problém je, že na ministerstvu nemá nikdo koule říct: Stop, zastavíme to,“ říká Jančura. „Ve chvíli, kdy existuje dopravce, který je schopný spoje provozovat na komerční riziko, nesmí ze zákona stát dotovat jiného dopravce, protože se pak jedná o nedovolenou veřejnou podporu,“ dodává.
Právě proto teď také RegioJet podal podnět k Evropské komisi, aby se postupem českého ministerstva zabývala, a stejně jako další soukromý dopravce Leo Express žaluje České dráhy kvůli navrácení nedovolené veřejné podpory – své škody vyčíslila Jančurova společnost na 717 milionů.
Ministerstvo argumentuje tím, že finanční hledisko objednávané služby není rozhodující.
„Vzhledem k páteřnímu charakteru linky Ex2, provázanosti s regionálními dopravními službami a významu linky v mezinárodní dopravě mezi Českou republikou a Slovenskem je třeba vždy pečlivě posoudit výhody a nevýhody možných úprav. Vedle případných úspor finančních prostředků ze státního rozpočtu musí brát ministerstvo v úvahu i stabilitu a dostupnost dopravních služeb pro cestující veřejnost,“ zdůvodňuje Zdeněk Neusar z tiskového oddělení ministerstva dopravy, proč byla Jančurova nabídka zamítnuta.
Přesto majitel RegioJetu v minulých dnech uzavřel smlouvu na nákup dalších 70 vagonů, které mají na obou trasách, jimž se v železničářské hantýrce říká Ex1 a Ex2, příští rok jezdit. Cenu tají, ale údajně mu na jejich nákup banky půjčily kolem jedné miliardy.
„Kupujeme je primárně kvůli téhle expanzi, ale uživili bychom je i na jiných tratích,“ říká Jančura s tím, že počítá i s horší variantou – tedy že se s ministerstvem nedomluví. „Je to možné,“ dodává.
A když to nepůjde po dobrém, chce se Jančura na klíčové tratě, jak sám říká – „vlomit“. Tedy postupně na nich proti spojům Českých drah nasazovat stále víc svých vlaků, tím nutit státního dopravce snižovat cenu a ubírat mu cestující, až se České dráhy vzdají a samy ustoupí, protože se jim na těchto tratích nevyplatí dál jezdit.
Právě proto RegioJet od letošního prosince začne jezdit i na trase z Prahy do Starého Města u Uherského Hradiště, která mu má otevřít přístup k cestujícím ve Zlínském kraji a zároveň zatopit Českým drahám na trati, která je součástí „jižní“ cesty na Slovensko. „Je to mezikrok k převzetí linky Ex2,“ neskrývá Jančura.
Ten je rozhodnutý na obou zmíněných linkách začít jezdit i bez ohledu na dohodu s ministerstvem dopravy, ale stále doufá i v příjemnější variantu. „To, že nahradíme České dráhy, vidím tak na 80 procent,“ říká.