Rychlá auta, drahá auta, burácející auta, ale i elektromobily. Vedle toho obří automobilový byznys nebo design, který se líbí (a někdy taky ne). A hlavně novinky, ve kterých budeme jezdit. To je Forbes FastWheels.

Historická krása na břehu jezera Como

Kdo chtěl během minulého víkendu vidět ty nejkrásnější veterány planety, byl u severoitalského jezera Como. Právě tam se konal další ročník přehlídky Concorso d’Eleganza Villa d’Este – po kalifornské přehlídce v Pebble Beach druhého nejprestižnějšího veteránského podniku světa.

Letošním vítězem přehlídky se stala Alfa Romeo 8C 2300 z 30. let minulého století ze soukromé belgické sbírky, která přijela ve verzi s otevřenou karoserií spider od Giuseppeho Figoniho. Její výjimečnost, kromě faktu, že se dochovala v původním stavu, mimo jiné spočívá i ve faktu, že vznikla v pouhých deseti kusech. 

Do hlasování se ve své kategorii mohou zapojit i návštěvníci akce s historií sahající až do roku 1929. Ti za nejlepší vybrali supersportovní McLaren F1 s šestilitrovým atmosférickým dvanáctiválcem a schopností jet rychlostí až 384 kilometrů za hodinu.

Na přehlídku ho nechal přivézt jeho japonský majitel, který je vlastníkem zdravotnické skupiny Ueno. Právě ta se stala hlavním sponzorem továrního prototypu McLaren F1 GTR, který vyhrál závod v Le Mans v roce 1995.

Nižší náklady, nikoli cla zachrání Evropu

Po automobilkách i vládách západních zemí obchází strach z čínské elektromobilní konkurence. Spojené státy už proti Číně zakročily a během letoška zvýší cla na dovoz elektromobilů z Číny z pětadvaceti na 100 procent. Evropská unie plány na zavedení cel spřádá. Jasno by mělo být začátkem června.

Finanční ředitel koncernu Volkswagen AG Arno Antlitz ale varuje, že cla nejsou to, co expanzi Číny zastaví, naopak vyvolají jen další obchodní překážky a odvetné akce.

Potvrzuji to ostatně varování Číny, která je připravena zavést cla až dvacet pět procent na dovážená auta s velkými motory, což by znamenalo problémy pro západní luxusní značky. Například Mercedes-Benz v Číně prodává většinu svých nejluxusnějších modelů třídy S a Maybach.

Řešením je podle Antlitze snížení výrobních nákladů s tím, že vyšší dovozní cla na čínská elektrická vozidla v Evropské unii nabídnou pouze krátkou úlevu, zatímco nižší náklady povedou k udržení konkurenceschopnosti v dlouhodobém horizontu.

Čínské automobilky navíc plánují výstavbu vlastních závodů přímo v Evropské unii. Konkrétně BYD, který příští rok plánuje v Evropě začít prodávat hatchback Seagull za méně než půl milionu korun, jeden závod postaví v Maďarsku a pro druhý ještě hledá lokalitu.

Dvacáté BMW se proměnilo v umělecké dílo

Andy Warhol, Frank Stella, Jeff Koons… To jsou jen tři z řady dvaceti umělců zapojených do projektu, který vybraná BMW mění na umělecká díla. Zatím posledním kusem je závodní speciál BMW M Hybrid V8, který v červnu vyrazí do čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans. Za jeho podobou je Američanka s etiopskými kořeny Julie Mehretu.

„Celý projekt BMW Art Car je o invenci, o představivosti, o posouvání hranic možného. Na tento vůz se nedívám jako na výstavní exponát. Vnímám ho jako závodní automobil, který pojede v Le Mans. Je to performativní obraz,“ říká Julie Mehretu, podle níž bude BMW Art Car hotové teprve poté, kdy v Le Mans projede cílovou rovinkou.

Konečná podoba závodního vozu je výsledkem digitálně upravených fotografií, které jsou překryty několika vrstvami bodových mřížek, neonových barevných čar a černých bodů. „V ateliéru, kde jsem měla model BMW M Hybrid V8, jsem jen tak seděla před obrazem a říkala si: Co by se stalo, kdyby toto auto jako by projelo tím obrazem a stalo se jeho součástí?“ říká Mehretu.

Audi pro 250 sběratelů s rodinou

Je to čtvrt století, kdy Audi začalo vyrábět rodinné rychlíky, které dokázaly kombinovat obrovský výkon a dost místa pro čtyři členy posádky mířící na rodinnou dovolenou. Pod kapotou tehdy duněl šestiválcový motor 2,7 litru přeplňovaný dvěma turbodmychadly, jenž vznikl ve spolupráci se společností Cosworth a dosahoval výkonu 380 koní.

Audi nyní na trh přišlo se speciální edicí RS 4 Avant edition 25 years s motorem V6 Biturbo a výkonem 470 koní, což je o dvacet koní víc než u běžného RS 4 Avant, a maximální rychlostí 300 kilometrů v hodině.

Ve výbavě je například i manuálně seřiditelný podvozek snížení o deset milimetrů, náprava s tužšími ložisky příčných ramen zvyšující přilnavost nebo pevně připevněný pomocný rám zadní nápravy, který zajišťuje ještě lepší reakce podvozku. 

Zákazníci vedle toho k autu dostanou druhou sadu kol se sportovními pneumatikami Pirelli P Zero Trofeo RS vyvinutými speciálně pro jízdu na závodním okruhu. Ty v sobě mají zabudované senzory, které které zjišťují stav pneumatik i jízdní podmínky a předávají je řidiči prostřednictvím
aplikace, kterou lze stáhnout do telefonu.

Řada odkazů a originálních prvků je na exteriéru auta, další se pak ukrývají uvnitř. Vůz lze objednat jen ve žluté, černé nebo šedé barvě. Na svět přijde v 250 kusech, přičemž jen tři se dostanou do Česka. Noví majitelé si na ně musí připravit 3,7 milionu korun.

Nejlevnější Škoda Enyaq jde naproti dotaci

Možnost získat dotaci na elektromobil až do výše 200 tisíc rozpohybovala trh s elektromobily v Česku. Snaha urvat co největší podíl vedla Škodu Auto k tomu, že i v Česku začala nabízet nejlevnější model Enyaq s nejmenší baterií s využitelnou kapacitou 52 kWh, která nabízí maximální dojezd 375 kilometrů.

Enyaq Tour má pohon čtyř kol a výkon 160 koní. Na rychlých stanicích se dá baterie doplnit z deseti na osmdesát procent kapacity za pětadvacet minut, k čemuž pomáhá i funkce předehřevu baterie, který se spustí stisknutím tlačítka na centrálním displeji infotainmentu nebo automaticky během cesty k nabíjecí stanici na základě údajů získaných z navigace a aktuální teploty baterie.

Škodovka se nabídce této varianty v Česku dosud vyhýbala, protože zákazníci dávali přednost modelům s větší baterií a větším dojezdem, ačkoli cena takového auta přesáhla milion korun. Škoda Enyaq Tour ale vyjde i s daní na 899 000 korun a dalších 200 tisíc korun pak sráží státní podpora určená podnikatelům.