Automobilka BMW ve středu zahájila provoz zkušebního centra nedaleko Sokolova. Areál, který od roku 2020 vznikal na bývalé výsypce Sokolovské uhelné, bude sloužit pro testování nových technologií aut. V BMW Group jde o největší testovací polygon na světě, řekl novinářům mluvčí BMW Group Česká republika David Haidinger. Výstavba stála přes sedm miliard korun. Celý areál funguje v režimu velmi přísného zabezpečení.
Vývojové centrum Future Mobility Development Center v České republice se rozkládá na ploše 600 hektarů. Nachází se zhruba 280 kilometrů od Výzkumného a inovačního centra v Mnichově a zaměstnává více než sto lidí.
Testovací centrum je tvořeno šesti tratěmi o celkové délce 25 kilometrů, z jihu na sever se vyznačuje převýšením osmdesát metrů. Kromě šestikilometrového dálničního okruhu je jeho součástí několik sekcí, jako například moduly pro venkovské silnice a městský provoz pro testování a zdokonalování různých technologií a systémů pro vysoce automatizovanou jízdu.
Podle hejtmana Karlovarského kraje Petra Kulhánka je otevření centra milníkem pro kraj. „Začíná tady něco na nejvyšší technologické úrovni. Je to jedna z mála lokalit na světě, která disponuje takovou infrastrukturou. A je to velké očekávání i pro budoucnost, a to nejen pro příliv mozků do Karlovarského kraje, ale i možného rozšiřování areálu,“ řekl Kulhánek.
Na tom chce pracovat i Sokolovská uhelná, na jejíchž pozemcích areál vzniká. Podle předsedy dozorčí rady společnosti Pavla Tomka chce Sokolovská uhelná a sesterská SUAS Group nejen spolupracovat s BMW na možném rozvoji svých aktivit, ale například i využít zbylých pozemků výsypky kolem areálu. Na západním okraji by tak mohla vzniknout průmyslová zóna, která by v několika úrovních nabídla až šedesát hektarů.
Celý areál, kde se zkouší nejrůznější technologie včetně autonomního řízení, má velmi silné zabezpečení. I dnes na slavnostním zahájení provozu byly všem hostům zalepeny kamery na mobilních telefonech a média neměla možnost pořídit záběry z areálu. Slavnostní ceremonie odpovídala účelu testovacího polygonu, v čele průvodu s vlajkami Česka, Německa, Bavorska a Karlovarského kraje jela dvě auta BMW bez řidiče.
První jízdy se začaly v areálu testovat loni. Areál dnes ještě není v konečné podobě. Nicméně na ploše okolo 600 hektarů vznikly dopravní stavby nejrůznějšího typu, úzké i široké silnice, mosty, malé i komplikované křižovatky se semafory. Figuríny lidí, dětí, cyklistů, ale i zvířat představují a simulují skutečné situace a umožňují testovat například bezpečnostní systémy aut, které umožňují v případě nebezpečí rychle zastavit a zabránit střetu.
FMDC v Sokolově poskytuje mimo jiné infrastrukturu pro rozsáhlé testování plně automatických parkovacích technologií. BMW společně se svým dodavatelem Valeo pracuje na řešeních automatického parkování bez řidiče.