Americký výrobce letadel Boeing musí v důsledku probíhající stávky sáhnout k úsporným opatřením. Firma pozastaví přijímání nových zaměstnanců a zvažuje dočasné propouštění kvůli nedostatku práce. V pondělí o tom informovala agentura Reuters s odvoláním na dopis finančního ředitele společnosti Briana Westa adresovaný zaměstnancům. Další vyjednávání mezi vedením firmy a odbory má být zahájeno v úterý.

Stávka zhruba třiceti tisíc zaměstnanců Boeingu na západním pobřeží USA pokračuje čtvrtým dnem.

„Vím, že tato opatření vyvolají určitou nejistotu a obavy,“ napsal West. „Tato stávka významným způsobem ohrožuje naši obnovu, a proto musíme přijmout nezbytná opatření, abychom si udrželi hotovost a zajistili naši společnou budoucnost,“ dodal.

West dále uvedl, že stávka bude mít dopad i na dodavatelský řetězec výrobce, protože firma přestane vydávat většinu objednávek na nákupy pro dodavatele dílů pro výrobu modelů 737, 767 a 777.

Delší stávka by zatížila nejen hospodaření Boeingu a dodavatelů, ale i leteckých společností, které si u firmy objednaly nová letadla. Podle odhadu společnosti TD Cowen by stávka trvající zhruba padesát dní mohla Boeing připravit o tři až 3,5 miliardy dolarů (68 až 79,3 miliardy korun). Poslední stávka zaměstnanců Boeingu v roce 2008 uzavřela závody na 52 dní a snížila denní tržby zhruba o sto milionů dolarů.

Vedení společnosti bude podle ratingové agentury Fitch v případě delší stávky zřejmě potřebovat najít nové zdroje likvidity, aby dodrželo své finanční cíle a neriskovalo negativní dopady na úvěrový rating. Pokud stávka skončí dříve než za dva týdny, nemusela by nicméně rating ovlivnit, dodal Fitch.

Zaměstnanci, kteří se sdružují v odborovém svazu IAM 751, minulý týden nejprve výraznou většinou odmítli dohodu o nové kolektivní smlouvě a následně si odhlasovali zahájení stávky. Odboroví předáci, kteří dohodu vyjednali, ji přitom označovali za historickou a nejlepší, jakou kdy dokázali vyjednat.

Kromě zvýšení mezd o pětadvacet procent zamítnutý návrh nového kontraktu obsahuje například vyšší příspěvky zaměstnavatele na penzi a zdravotní pojištění nebo garanci, že případný nový komerční model se bude vyrábět v regionu Seattlu. Odbory ale původně požadovaly zvýšení mezd o čtyřicet procent.

Šlo o první takto rozsáhlé kolektivní jednání po šestnácti letech. U současného kontraktu z roku 2008 zaměstnanci sdružení v odborech dvakrát schválili jeho prodloužení. Naposledy byla smlouva prodloužena v roce 2016, a to na osm let.

Boeing ve druhém čtvrtletí prohloubil ztrátu na 1,44 miliardy dolarů (33,8 miliardy korun), což je proti ztrátě 149 milionů dolarů (3,5 miliardy korun) před rokem nárůst zhruba na desetinásobek. Firma v červenci přistoupila na mimosoudní uznání viny v případu dvou tragických nehod letadel 737 MAX z let 2018 a 2019. V rámci dohody zaplatí pokutu 243,6 milionu dolarů (5,6 miliardy korun).