Nástup využívání umělé inteligence je v Česku rychlý, zatímco ještě před rokem ji dvě třetiny lidí vůbec nevyužívaly, letos je to třicet dva procent. Pravidelně s ní pracuje dvacet tři procent Čechů a dalších čtyřicet pět procent ji používá alespoň občas. Vyplývá to z říjnového průzkumu agentury NMS pro Raiffeisenbank mezi tisícovkou respondentů.

Podíl lidí, kteří umělou inteligenci vůbec nepoužívají, meziročně klesl o třicet pět procentních bodů. Výsledky ukazují, že využívání umělé inteligence v Česku roste napříč generacemi i sociálními skupinami a za jeden rok se z ní stal běžný nástroj každodenního života.

Pozitivní postoj k umělé inteligenci posiluje, čtyřicet pět procent Čechů s ní spojuje pozitivní emoce, především zvědavost a nadšení. Negativní pocity jako nedůvěra nebo strach vyjádřilo dvacet osm procent respondentů. Neutralitu zaujímá dvacet sedm procent lidí.

Z dat vyplývá, že ochota používat AI roste spolu se vzděláním a výší příjmu. Mezi vysokoškoláky ji využívají pravidelně nebo občas více než tři čtvrtiny dotázaných, zatímco u lidí se základním vzděláním je to méně než polovina.

https://forbes.cz/nebyt-jen-videt-iva-kubelkova-v-mimoradne-otevrenem-profilovem-rozhovoru/

Aktivní uživatelé jsou nejčastěji u mladších. U takzvané generace Z, tedy lidí ve věku od třinácti do dvaceti osmi let, dosahuje využití AI devadesát pět procent a u mileniálů, což jsou lidé narození zhruba v letech 1981 až 1995, je to sedmdesát pět procent.

„Umělá inteligence se z technologické novinky stává každodenním nástrojem. Češi ji používají při práci, učení i v běžných situacích, od komunikace přes vyhledávání po správu osobních financí. Postupně ji přijímají nejen mladí, ale i starší uživatelé, kteří si zvykli na její přínos v praxi. Celkově roste důvěra, že AI, pokud se s ní zachází bezpečně a zodpovědně, může být užitečná,“ komentovala výsledky průzkumu mluvčí Raiffeisenbank Tereza Kaiseršotová.

Češi si podle průzkumu AI představují spíše jako nástroj, který usnadní běžný servis a komunikaci s bankou, než jako prostředek, jež by rozhodoval o investicích nebo úvěrech. Banka přistupuje k zapojení AI jak do práce svých zaměstnanců, například formou AI asistentů, tak i do vztahu s klienty.