Pražská firma Brašnářství Tlustý a spol., známá svou výrobou luxusního koženého zboží, se údajně ocitla na pokraji finanční krize. Aspoň to oznámil majitel firmy Ivan Petrův ve svém středečním prohlášení na sociálních sítích, kde popisoval, že podnik dělí od insolvence jen pár dní. Ve čtvrtek však obchod vyjádření změnil a Petrův přiznal, že použil expresivní slova, aby firmě pomohl ve slabším období.
Aktualizace (čtvrtek 8. srpna): Článek jsme doplnili o nové informace.
„Tohle se nepíše lehce. Visí nad námi krach. Reálný, opravdový krach. Po jedenácti letech dřiny. Bez prodeje není výroby. I když makáme ze všech sil, dáváme lidem nejlepší, co dovedeme, nedokážeme ufinancovat provoz. Je to kritické. Máme nyní pár dnů, než na nás dopadne Damoklův meč. Odstavení účtů. Insolvence. Konec,“ stálo ve středečním příspěvku na facebookové stránce firmy, kterou sleduje přes 74 tisíc lidí.
Hned další den se ale ukázalo, že ne všechno bylo tak horké, jak Petrův popisoval.
Nejprve na sociální síti obchod v odpovědi jednomu ze zákazníků přiznal, že firmě v nejbližší době krach přece jen nehrozí. „Nikdo nekrachuje. Jen potřebujeme práci, jinak ten krach přijde. Kdo podniká, tak dobře ví, jak málo někdy schází,“ napsal podnik na Facebooku.
Posléze sám Petrův pro server Novinky přiznal, že ve svém původním vyjádření přeháněl. „Možná jsem použil expresivní slova. Nebylo to oficiální stanovisko, byl to lidský apel na naše zákazníky, aby nám dali ve slabé měsíce více práce,“ řekl Novinkám.
„Promítl jsem do toho obavy, které každého podnikatele v podobné situaci straší, že když je slabé období, tak je k tomu, aby se firma ocitla v existenčních problémech, velmi blízko,“ snažil se vysvětlit. „Krach je slovo, které se dá interpretovat různými způsoby,“ řekl také pro Hrot24.
Petrův přitom v původním prohlášení apeloval na stávající zákazníky, aby ihned nakoupili co nejvíc jejich výrobků. A naznačoval, že už zítra může být pozdě. „Všechny, kdo jste si od nás koupili něco, co vám slouží roky, prosíme a vyzýváme: Kupte si dnes něco pěkného. Dnes, ne zítra. Umožníte nám pokračovat dále,“ psal Petrův.
A jeho tah vyšel. Zákazníci skutečně začali masivně objednávat, dokonce až tolik, že firmě spadly servery.
„Byli jsme zaskočeni velmi pozitivní reakcí z celého Česka. Vzhledem k zájmu nám spadly servery, a tak ještě nemáme zpracováno, kolik objednávek prošlo. Očekáváme, že to při takovémto zájmu budou řádově stovky,“ svěřil se Novinkám Petrův.
Lidé podle něj zboží od firmy z Vršovic objednávají i nadále. „Doufám, že to na záchranu firmy stačit bude. Nemáme potřebu obrovských tržeb. Ve slabém období je problém cash-flow u malých firem, které od covidu nemají na rozdíl od velkých nadnárodních firem rezervy,“ doplnil Petrův pro Novinky.
Ten tak stále trvá na tom, že na tom jeho firma není dobře. A to i přesto, že pro Forbes ještě v dubnu tvrdil, že letos očekává nárůst tržeb a naznačoval, že by příští rok rád expandoval do západní Evropy v podobě franšíz.
Že šlo v případě výzvy zákazníkům a zmínek o krachu firmy v nejbližších dnech jen o marketingový tah, však Petrův odmítá. „Říkají to lidé, kteří nám nepřejí. Je to taková typická česká mentalita: soused má kozu, tak ať mu chcípne. Musím se proti tomu důrazně ohradit, tohle žádná marketingová akce nebyla. To bych byl šílenec, my tu dáváme všanc naší reputaci,“ ohradil se pro Hrot24.
„Když nějaký podnikatel řekne, že mu hrozí krach, tak to znamená, že má důvodnou obavu o existenci svého byznysu,“ dodal. Navzdory loňskému nárůstu tržeb o 37 procent na 34,9 milionu korun podle něj skončila firma ve ztrátě 58 tisíc korun oproti čistému zisku 593 tisíc korun v roce 2022.
Brašnářství Tlustý a spol. vzniklo v roce 2013 s cílem nabídnout zákazníkům kvalitní kožené výrobky za rozumnou cenu. Firma se sídlem ve Vršovicích začínala s výrobou kožených opasků a postupně rozšířila sortiment o brašny, kabelky, peněženky a nedávno i o obuv.