Pandemické lockdowny si lidé chtěli zpříjemnit, jak jen to šlo. Svědčí o tom i enormní nárůst poptávky po šampaňském, jehož zásoby se kvůli trvajícímu velkému zájmu tenčí i po odeznění hlavních covidových vln.

Před Vánoci a silvestrovskými oslavami přitom poptávka po champagne každoročně vrcholí, letos nicméně musí zákazníci počítat se zúženou nabídkou. „Blíží se konec roku a my nemáme k dispozici žádné prestižní cuvée. Nedostatek se týká všech dlouhodobě úspěšných a dobrých vinařů a značek, včetně například Dom Pérignonu, Krugu, ale i některých malovinařů,“ popisuje Markéta Zázvorková, champagne ambasadorka společnosti Moët Hennessy.

Podobné situaci na trhu s francouzským luxusním nápojem čelí i další prodejci. „Šampaňského je nedostatek, což se nejvíc projevuje právě nyní před Vánoci,“ uvádí manažer velkoobchodu s vínem Vicom Marek Hanuš, podle nějž je problém v současnosti sehnat hlavně větší množství lahví, třeba i v případě u nás nejprodávanějšího Moëtu.

„Klasického nám momentálně zbývá skladem dvanáct lahví a dalším objednávkám dodavatelé nejsou schopni vyhovět. Podobné je to s většinou známých značek,“ konstatuje Hanuš. Jeho slova potvrzuje i jednatel e-shopu Champagne.cz Tomáš Cibulka, podle kterého se zásoby výrazně tenčí také u dalších populárních domů, jako je Veuve Clicquot nebo Perrier-Jouët.

„Některé značky už v České republice vůbec nejsou a budou zřejmě až v lednu. Kdo bych chtěl objednávat například na nějaký vánoční večírek více než šedesát lahví, už je nesežene,“ říká Cibulka. Všichni oslovení velkoobchodníci se pak shodují, že za současným nedostatkem na trhu se champagne stojí hlavně neobvykle vysoká poptávka, a to nejen v Česku, ale napříč celou Evropou.

Perlivý nápoj ze svahů francouzské oblasti Champagne se stal trendy během posledních dvou let s pandemií covidu. Náhlý zájem byl ale pro francouzské producenty (a tedy i české, respektive evropské velkoobchodníky) únosný jen do chvíle, kdy se naplno obnovil provoz restaurací a společenský život – včetně dva roky odkládaných oslav nebo firemních večírků, kam jednotliví zákazníci objednávají stovky lahví.

„Poptávka je teď enormní. Na druhé straně produkce, která je v případě šampaňského limitována plochou, zůstává stejná,“ říká Zázvorková. Podle ní nepomohlo ani to, že francouzské domy už kvůli invazi na Ukrajinu nevyvážejí šampaňské do Ruska. „Tamní trh nebyl tak významný, aby přebytek teď pokryl nedostatek v Evropě,“ vysvětluje.

O něco stabilnější zůstává nabídka šampaňského v případě menších vinařů a značek. Například tuzemský prodejce PMP Exclusive, který se právě na méně známé producenty zaměřuje, se zatím s vyprodanými sklady nepotýká. „Dovážíme malé a méně populární domy, z nichž mají problémy jen někteří z nich, takže si zatím můžeme dovolit říct, že máme všeho dostatek,“ říká obchodní zástupkyně Lucie Kalertová. I podle ní ale poptávka mezi Čechy roste.

Ačkoli lze říct, že čím větší počet lahví budete objednávat, tím větší je i šance, že je nedostanete, na docházející zásoby už narážejí i některé restaurace, vinárny či kavárny. I tam spotřeba šampaňského za poslední měsíce výrazně vzrostla a zatímco dříve jej návštěvníci nahrazovali třeba levnějším proseccem, za současné inflace a zdražování už není cenový rozdíl mezi skleničkou prosecca a champagne tak markantní.

„Spotřeba šampanského stoupla za poslední dobu o desítky procent A když ho chci za současné situace nakoupit, tak narážím na to, že některé oblíbené značky nejsou. Už jsme proto zrušili rozlévané a prodáváme jej jenom po lahvích,“ uvádí Táňa Kmenta, majitelka brněnské kavárny Momenta.

Oproti tomu třeba vyhlášený pražský podnik Champagneria se zatím s problémy nepotýká, což majitel Pavel Jiroušek přisuzuje právě odběru od méně známých vinařů. „Spolupracujeme hlavně s nimi a náš odběr, který není velký, tak stačí poptávku pokrýt,“ vysvětluje.

Jak producenti, tak prodejci se každopádně poptávku převyšující nabídku snaží regulovat zvyšováním cen. Zatímco běžně se k němu uchylovali maximálně jednou za rok, letos už vlny zdražování proběhly ve většině případů dvě. Ještě loni se například nejprodávanější Moët prodával za něco přes osm set korun, nyní se pohybuje okolo tisícovky. A za nejprodávanější lahev Dom Pérignonu nyní zaplatí nejméně čtyři tisíce, zatímco loni to bylo o tisícovku méně.

„Ceny už nahoru šly a ještě určitě půjdou. Už teď jde přitom o navýšení o deset až pětadvacet procent,“ vypočítává závěrem Zázvorková z Moët Hennessy.