Českobudějovická firma Robert Bosch, která patří do skupiny největšího výrobce komponentů do aut, skončila loni v zisku po zdanění 386,6 milionu korun.
Předloni vykázala ztrátu téměř 122 milionu korun. Loni měla tržby z prodeje výrobků a služeb 17,6 miliardy korun, meziročně o 1,1 procenta vyšší.
Proti poslednímu předpandemickému roku 2019 byl loni obrat o šestnáct procent nižší. Zisk po zdanění v roce 2019 byl téměř 633 milionů. Vyplývá to z výroční zprávy. Firma s více než tři a půl tisíci pracovníky je jedním z největších zaměstnavatelů v kraji.
Loňský rok měl podle firmy dvě odlišná pololetí. V prvním vzrostl meziročně obrat o třicet pět procent, ve druhém pak klesl o pětinu, kvůli pandemii a chybějícímu materiálu.
„Když se nevyráběla auta, nám také klesal obrat. První pololetí jsme hledali zaměstnance a rostli na předcovidovou úroveň, abychom v druhém pololetí hledali nástroje, jak udržet lidi,“ řekl v červnu jednatel budějovického závodu Milan Šlachta, který je zároveň šéf skupiny Bosch v ČR a na Slovensku. Provozní zisk měla firma loni 384,3 milionu, předloni 32,5 milionu Kč.
Zhruba ze 3600 zaměstnanců tvoří teď v budějovickém Boschi asi polovinu výrobní pracovníci. Firma zaměstnává přes sedm set vývojářů a hledá další. Proti loňsku ubylo asi dvě stě zaměstnanců, odešla část agenturních a Bosch neobsazoval místa uvolněná kvůli přirozené fluktuaci.
Loni stoupl prodej systémů DNOX pro nákladní auta téměř o polovinu, prodalo se jich za 1,7 miliardy Kč. Systémy snižují emise oxidů dusíku – jde o moduly do dieselových motorů.
Výroba těchto systémů pro osobní auta zůstala podle firmy stabilní, v hodnotě 8,6 miliardy Kč. O deset procent na 3,8 miliardy Kč klesl sériový obrat za nádržové moduly.
Podle výroční zprávy čekala firma, že obrat letos vzroste o sedm procent. Šlachta ale v červnu řekl, že bude podobný jako loni.
Chybí kabely, polovodiče, vázne logistika. Zdražila doprava, palety, obaly o desítky procent. Stoupají i ceny energií. Firma letos stejně jako loni musela opět rušit směny.
Loni firma investovala 850 milionů korun, do výroby, automatizace, velkou část do vstřikovacích nástrojů.
Nosnou částí obratu zůstávají díly a systémy pro spalovací motory. Firma začne do dvou let vyrábět také díly a systémy, které mají potenciál pro elektromobily. Rozvíjí rovněž vodíkové technologie.
Téměř sto procent výrobků z českobudějovického Bosche jde na zahraniční trhy, hlavně do EU. Skupina Bosch ČR měla koncem loňského roku přes 8100 pracovníků a obrat včetně exportu téměř 50,1 miliardy Kč. Celosvětově zaměstnává skupina Bosch 402 600 lidí. Loni měla tržby 78,7 miliardy eur.