Vytvořil to, co mu chybělo. Původně 3D grafik a nadšený sportovec vstoupil před deseti lety na trh s vlastní značkou. Luciferlights rozsvítily nejen Česko, ale září i daleko za hranice. Petr Dvořák, perfekcionista s duší dobrodruha, proměnil potřebu ve vášeň a vášeň v byznys. Jeho čelovky jsou důkazem, že vášeň, perfekcionismus a odhodlání mohou proměnit nápad v produkt s nekompromisní kvalitou a globálním přesahem.

Začalo to prostě. Petr Dvořák potřeboval spolehlivou čelovku pro své outdoorové aktivity. Dnes, o dekádu později, z dílny v Ďáblicích dodává čelovky s precizní optikou a ručně vyvíjenými komponenty do celého světa.

„Prostě jsem potřeboval dobrou čelovku. Dělal jsem víceboje, denní i noční orienťáky. Už na studiích jsem se dostal do outdoorového oddílu a v komunitě jsem zůstal,“ vypráví Dvořák.

„Tady mám office,“ říká podnikatel s úsměvem, když procházíme prostornou dílnou. Jedná se o jednoduchý stůl s počítačem obklopený skříňkami, krabičkami a krabicemi. Nad stolem a i na jiným místech má nástěnky s geometrickými výkresy. „Úplně všechno jsem vymýšlel a kreslil sám, dost pomohla má původní profese,“ odpovídá na ještě nevznesený dotaz.

Dvořák byl původně 3D grafik. „Dělali jsme vizuální efekty do filmů. Byla to náročná práce, každý víkend byl nějaký termín, ale byla to kreativní práce a skvělá parta,“ vykládá.

Rok 2014 pro něj byl zlomový. Na podzim toho roku dal výpověď a rovnýma nohama skočil do svého byznysu. „Byly to pro mě nové obory. Elektroniku jsem nějak uměl, obrábění jsem se učil za pochodu a výroba plastových dílů je obor úplně sám o sobě,“ říká. K tomu zakládání e-shopu, fotografie, promování.

„Bylo mi tehdy třicet a říkal jsem si, jestli s tím nezačnu teď, tak asi nikdy, tak jsem do toho šel,“ popsal razantní životní rozhodnutí.

Je to veskrze český produkt.

Nejdřív prototypy čelovek vyráběl při práci. Zkoušel různé typy diod. Pak zjistil, že to není cesta, a zkusil si vybudovat vlastní. „Vyhodil jsem všechna ‚střeva‘, dal jsem si tam baterku, slepil jsem to, dal jsem tam chladič,“ říká. Postupně se rodily čelovky, jaké prodává dnes.

Za současným produktem jsou roky zkoušení, vybírání a testování. Dvořákova pečlivost a náročnost na kvalitu a funkci se netýká jenom čelovky jako takové. Při prohlídce jeho dílny iniciativně hned zkraje rozbaluje barevnou krabičku na čelovky a rozkládá vnitřek.

„Tohle všechno jsem vymyslel sám, nechtěl jsem tam mít plast, snažím se být ekologický. Tak jsem vymýšlel, jak to poskládat tak, aby komponenty v krabičce nelítaly a mohla být bezpečně doručena všude po světě,“ říká pyšně a zase zpátky skládá barevně potištěnou krabičku.

Posvíceno na kvalitu

Základem čelovek je třímilimetrová LED dioda. „Jedna ledka by v pohodě přesvítila dálková světla u auta,“ říká Dvořák. „Naše největší čelovka má svit 8000 lumenů, stojí patnáct tisíc korun, ale to není pro každého. Člověk přesně musí vědět, že takový svit potřebuje,“ vysvětluje Dvořák.

Jsou vhodné například pro stavaře a osvětlování tunelů. „Často nevíme, které všechny profese naše čelovky využívají, ale jsou to většinou sportovci,“ říká. Například ve Skandinávii je hodně rozšířený orientační běh a tam je potřebuje každý. 

Dvořák chtěl dodávat čelovky i pro horskou službu. Zjistil ale, že nesplňují požadavky. „Myslím, že bychom pro ně měli naprosto perfektní produkt. Cena ve výběrovém řízení byla ale extrémně nízká. Zjistili jsme, že bychom šli pod náklady, “ vypráví.

Maximum výroby, včetně testování výdrže a prevence přehřátí produktu se děje právě v ďáblické dílně. Pak je pár komponentů, které si nechávají vyrábět místně. „Je to veskrze český produkt,“ říká pyšně Dvořák.

K čelovkám rovněž nabízí vlastní příslušenství, které vyvinul. Držáky na kolo, na helmu i na GoPro, potisknutelné popruhy. Přesně to mu totiž na trhu chybělo. „Když si člověk běžně koupí čelovku, tak je to jen čelovka. Kdežto u nás je to cokoli. Původně jsem to vymýšlel pro sebe a chtěl jsem v produktu mít nejen ty nejlepší možné vlastnosti, ale i univerzalitu,“ říká.

O svých čelovkách totiž říká, že by se měly od samého začátku zákazníkům líbit. „Jsou esteticky hezké, dobře sedí na hlavě. Pro mě ale vždy byly důležité parametry, aby to člověka nikde nezklamalo, aby se to nerozbilo, aby to mělo co nejlepší výdrž a nejlepší svit,“ popisuje. Na čelovkách je pět světelných módů, které mají výdrž od pěti do dvou set hodin.

Nově také používají ultrazvukovou svářečku a spoje svářejí. „Když se to šilo ručně, tak zůstávaly nitky, které věčně někde čouhaly. Já je pak zastřihával a na to jsem moc velký perfekcionista,“ popisuje technologie ve výrobě.

Nebýt na to sám

Byť Dvořák původně začal s málem, moudrými rozhodnutími, pílí a pracovitostí z Luciferlights vybudoval úspěšnou značku. „Dává mi smysl dělat to jen, když budu ten nejlepší a vyrábět perfektní produkt,“ říká upřímně a sdílí obrat, který za minulý rok byl 4,7 milionu korun.

Dvořák na začátku podnikání spustil crowdfundingovou kampaň, která ale skončila neúspěšně. Stejně však věřil v potenciál svého produktu. „Pak se mi ozval jeden teď už kamarád se solidní poptávkou pro mushery (jízda se psím spřežením, pozn. red.). Tak jsem ignoroval, že kampaň nedopadla, a stejně jsem se do toho pustil,“ říká.

Měl ušetřené peníze a ty do svého nového byznysu vložil. „Věděl jsem, že kdyby se to nepodařilo, tak žádné dluhy mít nebudu a můžu se vrátit ke grafice,“ říká. Zároveň ale samozřejmě chtěl uspět. „Nevěděl jsem, jestli tu výrobu dokážu, jestli to dělám správně,“ vypráví o krušných začátcích.

Jako největší překážku vidí zpětně svou naivitu. „Člověk si to představí tak, že to půjde snadno, ale ve výsledku každá druhá věc ukáže nějaký problém. To se samozřejmě dá vyřešit, ale když je na to člověk sám, tak je to těžké,“ popisuje Dvořák své začátky ještě v původní a podstatně menší dílně.

Kdyby měl dát doporučení, tak nebýt „na to“ sám. „Začátky byly šílené, já jsem třeba neměl Vánoce. To bylo období, kdy byla největší poptávka a já byl celý den zavřený, abych dokázal vyexpedovat čelovky. Někdy jsem z toho i brečel, bylo to drsný,“ popisuje.

Sezona je v jeho oboru krátká. „Člověk si v omezeném období musí vydělat na celý rok, poslední dva měsíce roku nám udělají třetinu obratu,“ tvrdí. Teď už je ale samozřejmě jinde, vše zvládá lépe plánovat, stejně jako vánoční čas s manželkou a malým synkem. 

S firmou mu dnes pomáhají manželka s maminkou, ani v dílně není sám. Už sedm let pracuje s kolegou Romanem. Původně dělal ve stavebnictví, ale u Dvořáka ve firmě má na starost bodování baterií, kompletování baterií včetně kabeláže, pájení, a mnoho dalších činností. 

Když je na to člověk sám, tak je to těžké.

Podnikatel tvrdí, že čelovky jsou tak kvalitní, že mají prakticky neomezenou životnost. „Máme teď desáté výročí a naprostá většina našich produktů stále funguje. U těch nejstarších děláme servis. Současné čelovky jsou ale prakticky nerozbitné a mohou sloužit třeba i patnáct let i bez výměny akumulátorů,“ říká.

U současných modelů je čtyři roky záruka a garance deset let na jakékoli náhradní díly. „Zákazníci nám třeba přinesli čelovky, kde kabely překousali psi, a není problém, díly máme a rádi opravíme,“ směje se Dvořák. Sami zákazníci mluví jasně: pěti hvězdičkami a nespočtem kladných recenzí na platformě Google.

Tento rok se Dvořák snažil vybalancovat tak, aby rozložili výrobu do celého roku a nezažili náraz. „Příprav jsme udělali hodně, ale pořád se to dá těžko zvládat v rozumných časech,“ přiznává. Veškeré objednávky probíhají přes jeho e-shop.

Čelovky dnes posílá i do zahraničí. „V současné době zvažujeme zahraniční distributory. Posíláme běžně po Evropě, také do Austrálie, na Nový Zéland, Ameriky, Kanady, ale i třeba na Filipíny,“ vyjmenovává.

V Česku Dvořákovi nedává smysl jít do obchodů. „Myslím, že jsme trh postupným růstem docela pokryli. Nevím, jestli by v tom byl nějaký větší benefit ve chvíli, kdy bychom se masově rozšířili do řetězců. Jde nám o to, každý rok prodat v republice víc. Pokud by se stalo to, že polovina tržeb by se přesunula k řetězcům, ale celkový počet by zůstal stejný, tak to nedává smysl,“ říká.

Potřeboval by mít jistotu, že se počet zákazníků bude navyšovat. Doteď ji nemá. „Je riskantní se k tomu odhodlat, protože se tímto způsobem může byznys zřítit,“ hodnotí.

V hlavě má kreativec a perfekcionista Dvořák mnoho plánů. „Vím, jak výrobní proces zlepšovat, ale není to jednoduché to zrealizovat. Třeba vývoj optik řeším už druhý rok,“ komentuje.

Jeho cíl je vybudovat továrnu. „To je hodně vzdálené, ale rád bych jednou měl hezčí dílnu a větší výrobu,“ sní Dvořák.