Internet, umělá inteligence, nové obchodní modely. To jsou tři oblasti, do kterých se v příštích deseti letech určitě vyplatí vložit své peníze. A většina úspěšných firem si to dobře uvědomuje.
Čtěte také: Kdo ovládne vesmír? A proč je to tak velká šance pro módní značky?
Mnohem méně jich už ale vnímá revoluční trendy, které vyplývají z technologických, behaviorálních a společenských změn, jež pomalu, ale jistě vedou k zásadní proměně nás lidí i společnosti, ve které žijeme. Zní to děsivě, ale signály jasně naznačují, že lidstvo již brzy změní svou identitu a vstoupí do éry transhumanismu.
Zajímá vás, jak by se naše těla, myšlení a chování mohly v nadcházejících letech proměnit? Tak čtěte dál. Netvrdíme, že všechno bude přesně takto, budoucnost ale kráčí jasným směrem a je čas začít o ní diskutovat.
Naše těla budou dokonalejší
Možností, jak vylepšit naše těla, bude přibývat a lidé budou chytřejší, rychlejší a mnohem schopnější než dnes. Budeme mít k dispozici obleky, které zvyšují fyzickou sílu. Budeme také více využívat implantáty, ať už v podobě mozkových mikročipů, myšlenkami řízených protéz či podkožních čipů, které uživatelům umožní odemykat dveře či elektronická zařízení pohybem ruky.
Největší vylepšení ale vzejdou ze stále lepších poznatků o našem genomu a z pokroku v medicíně a oblasti umělého oplodnění.
Nejrůznější vylepšení dají vzniknout lidem odolnějším, optimalizovaným a neustále monitorovaným. A to bude mít vliv na naši práci i na to, jaké pracovní příležitosti budou mít ti s vylepšenými těly a ti bez nich.
Jako nejhorší možný scénář se samozřejmě nabízí vznik stratifikované lidské rasy, která se rozdělí na ty, kdo si budou moci dovolit vylepšovat svá těla, a na ty, kteří na tyto možnosti nedosáhnou. Doufejme, že k tomu nedojde.
Náš myšlenkový proces bude rychlejší a snadněji přenositelný
Společnosti jako Neuralink, Facebook nebo Darpa už nyní pracují na vývoji nositelných i implantabilních BMI (brain-machine interfaces) zařízení, která jednou zajistí přímou komunikaci mezi naším mozkem a externím objektem.
Tato zařízení mohou dramaticky změnit způsob, jakým komunikujeme nejen mezi sebou, ale i se stroji. Pokud chceme dnes mluvit s ostatními, jsme do jisté míry omezeni rychlostí, s jakou dokážeme své myšlenky zformulovat a vyslovit. A pokud používáme počítač, omezuje nás rychlost, s jakou jsme schopni psát.
BMI tohle změní. Měla by totiž umožnit myšlení komunikovat v plném, nefiltrovaném stavu. „Pokud dnes sdílíme zážitky z dovolené, nahráváme fotky a videa. S BMI ale budeme moci sdílet své plné smyslové a emocionální zážitky,“ věří zakladatel Facebooku Mark Zuckerberg.
Zvýšíme svou produktivitu
Inovátoři jako třeba Uber už nyní využívají pro motivaci svých lidí kombinaci behaviorální vědy, gamifikace (což je relativně nová technika, která ke zvýšení zájmů využívá hry, jejich principy a emoce, jež je doprovázejí) a umělé inteligence.
Mezi taktiky z oblasti behaviorální vědy, které Uber využívá, patří třeba to, že řidič nikdy dopředu neví, zda sežene klienta, nebo ne, čímž není jistá ani jeho ziskovost. A to je technika typická pro hazardní hry. To, že uživatelé mohou řidiče za úroveň jeho služby pozitivně ohodnotit, zase vede k uvolňování dopaminu, což je něco, co se děje, když jsme spokojení, a po čem podvědomě toužíme.
V roce 2030 tak můžeme očekávat, že behaviorální vědci budou velice žádaní v oblasti HR a také ve strategických a poradenských odděleních všech firem.
Budeme empatičtější
Způsobí to větší rozšíření virtuální reality, která nám umožní nahlédnout – a třeba i pochopit – i jinou než vlastní perspektivu.
K rozvíjejí schopnosti soucítit by mohlo pomoct i zmiňované BMI. Zakusit prožitek jiného člověka přímo z jeho hlavy by bezesporu mělo mnohem větší kvalitu než jej pochopit z pouhého vyprávění.
Nastoupí extrémní personalizace
Personalizace je už teď hojně využívaným prostředkem v marketingu. V budoucnosti ale budeme svědky toho, že se bude aplikovat prakticky na každý aspekt našeho života.
Tak například obchodníci budou mít k dispozici, kromě údajů o našem posledním nákupu, také emocionální filtry, díky kterým budou moci měnit svou nabídku podle toho, jakou budeme mít zrovna náladu.
Personalizace se také promítne do našich domovů. Již nyní existují zařízení, která dokážou nastavit náladu pomocí hudby a osvětlení.
A časem začne umělá inteligence ovlivňovat i naši kariéru (práci dostaneme podle toho, v čem budeme nejsilnější), stravování i zdravotní péči. Ta bude více personalizovaná, a to na základě informací, které o nás prozradí náš genom.
Personalizace se nakonec stane standardem, kdy veškeré produkty i služby budou konfigurovány zcela podle našich osobních potřeb a preferencí.
Umělá inteligence ovládne naši práci
Většina pracovníků bude mít svůj protějšek s umělou inteligencí, se kterým bude spolupracovat nebo který bude přinejmenším práci tohoto člověka zesilovat. Někteří futuristé dokonce předpokládají, že do roku 2026 budou mít některé společnosti stroj s umělou inteligencí jako člena představenstva.
Integrace BMI do pracovního prostředí povede ke zvýšeným opatřením v oblasti kybernetické bezpečnosti. Některé scénáře pracují s možností, že firmy budou investovat do nootropických doplňků stravy a neurostimulačních přístrojů, které by měly zaměstnancům pomáhat lépe se soustředit a získávat snadněji nové dovednosti.
Budeme se ptát, kdo jsme
Vzhledem k tomu, co všechno se kolem nás bude dít, je jasné, že se budeme stále více zabývat filozofickými otázkami o povaze člověka a naší společnosti.
Čeho si vážíme nejvíce? Je to inteligence, životní naplnění, úspěch, štěstí, kvalita života pro všechny, nebo něco jiného? Vzhledem k tomu, že budeme mít k dispozici nástroje, jak pracovat na kterékoli z těchto hodnot, vyvstane otázka, jak určit, které mají přednost.
Tak například, pokud se některá země rozhodne, že vytvoří stát plný fyzicky a inteligenčně zdokonalených občanů, co budou dělat ostatní státy? Následovat stejný trend, či nikoliv? Odpovědi na otázky, které se týkají samotné podstaty toho, kdo a čím jsme, budou v budoucnosti hrát zcela zásadní roli.
Tento článek vznikl s přispěním Lauren Taylor ze společnosti Frost & Sullivan’s Visionary Innovation Group, která se zabývá predikcemi budoucnosti.