Pro tuzemskou nápojovou společnost Kofola pomalu končí velmi úspěšný rok. Míří totiž k EBITDA, tedy k zisku před započtením daní, úroků a odpisů, ve výši jedné a čtvrt miliardy korun. Musela se přitom vyrovnat s obecně menší spotřebou nápojů v Česku i s rostoucími náklady. K zajímavým tržbám nakonec napomohlo v letní sezoně počasí a hlavně oblíbená čepovaná Kofola.
Nedávno společnost koupila českého výrobce bylinkových čajů Leros a teď navíc vstupuje i do pivního segmentu. Koupila většinový podíl ve společnosti Pivovary CZ Group. Důvod je zřejmý. Podpořit tradiční a lokální značky se silným příběhem.
„A v tomto případě jde o pivovary s dlouhou historií, které se pyšní skvělými značkami, jako je Litovel, Zubr a Holba. Tedy piva, za kterými není jen kus historie, ale i chuť, kterou oceňují i znalci. Byla by škoda, kdyby je koupil nějaký zahraniční investor,“ říká Jannis Samaras, majitel a generální ředitel skupiny Kofola.
Jak důležitou roli mají pivovary v dalším rozvoji společnosti hrát?
Pivovarnictví si vyžaduje individualizovaný přístup, chceme je proto rozvíjet jako samostatný pilíř Kofoly. Věříme, že se nám podaří stavět na regionální oblibě značek a jejich reputaci v zahraničí. Rádi bychom využili dovedností a znalostí tamních zaměstnanců a zároveň ten tým obohatíme o zkušené lídry z Kofoly.
To, jak se pivovarům bude dařit, bude záležet na managementu. Za řízení a rozvoj nové akvizice bude zodpovědný jeden ze zakladatelů Kofoly, René Musila.
Je pro vás na trhu ještě nějaká další příležitost na poli nápojů? Lákaly by vás třeba energetické drinky, z nichž dnes těží velké firmy jako třeba Monster?
My se stále rozhlížíme po trhu, ale aktuálně se chceme primárně soustředit na rozvoj toho, co máme. A co se týče energetických nápojů, tak v našem portfoliu je jeden z nejstarších českých energeťáků Semtex.
Už dlouho s ním hledáme cesty, jak tuto kategorii rozvíjet. Letos jsme uvedli nový Semtex Extrem, který je bez taurinu, s guaranou a matchou. Na jeho vývoji a uvedení na trh se spolu s námi podílel jeden z nejoblíbenějších raperů Separ. A ukazuje se, že tento přístup je možná cestou budoucnosti.
Energii dodávají tělu i bylinky, čímž se dostáváme k vašemu vstupu do Lerosu. Jak se výrobci bylinkových čajů pod vašimi křídly daří?
Velmi dobře. Díky organickému růstu a akvizici kávy, která obohatila náš voňavý pilíř Kofoly, máme zhruba čtyřnásobné tržby oproti roku, kdy jsme Leros kupovali. Inovovali jsme portfolio, rozvinuli jsme e-commerce prodejní kanál, kterému se daří, a otvíráme i první vlastní prodejnu v Praze na Černém Mostě.
A plánujete rozmach poboček i pro firmu UGO, která prorazila díky čerstvým šťávám a konceptu zdravého stravování? Určitě jste zaregistroval velkou transakci, kdy General Atlantic koupil Joe & The Jucie…
Ano a jsme rádi, že po covidové krizi zajímá lidi více a více zdravé stravování. Po letech se tak konečně daří i Ugu, pokračuje v růstu výnosů i ziskovosti. Hrubé tržby UGO Salaterií a Freshbarů a balených výrobků rostou dvouciferným tempem.
Pod Ugem uvádíme i produktové novinky. Ve spolupráci s naší dceřinkou F. H. Prager jsme například uvedli UGO Kombuchu s probiotickými kulturami. A plánujeme i další rozvoj v rámci Česka a Slovenska.
Jaké jsou ve vašem podnikání dnes trendy. A jak vysoko si v nich stojí udržitelnost, kterou sám tak akcentujete?
Jedním z mnoha trendů je digitalizace a komunikace skrze digitální média. To zvyšuje tlak na autenticitu a relevanci sdělení značek a firem. Věřím, že se tím zvýší i tlak na meritokracii a fakta, a to zas přispěje k tomu, že se udržitelnost dostane více z povinných ESG reportů do DNA a skutečného života firem.
Když srovnáte letošní rok s loňskem, jak si v roce 2023 stojíte?
S loňským rokem srovnávat nemůžeme, protože byl ještě stále poznamenaný krizemi. Ale ve srovnání s rokem 2019 jsme velmi úspěšní. I přes pokles spotřeby a rostoucí náklady jsme se díky úsporám, nákladové disciplíně a připravenosti na letní sezonu dostali na skvělá čísla a předcovidovou EBITDA trajektorii, která umožňuje rozvoj a růst firmy.
Už čísla za říjen naznačují, že desátý měsíc roku 2023 se zapíše do historie jejích tržeb. Celoroční výhled roku 2023 zakončíme z hlediska zisku na horní avizované hranici, tedy zhruba na 1,25 miliardy korun.