Humorný obsah na sítích, otevřené ukazování zákulisí firmy i tváře jejího šestadvacetiletého šéfa — právě tím se JabkoLevně odlišilo od anonymní konkurence a posílilo vlastní brand. „Zákazníci vidí, kdo jsme a jak pracujeme. A prodeje díky tomu v nejsilnějších měsících rostou o 150 procent,“ říká Adam Bórik, zatímco jeho firma míří k obratu přes 300 milionů korun.

Bórik je přesvědčený, že kdyby měl tým větší kapacitu, čísla by byla ještě vyšší. I proto během letoška rozšířil skladové prostory, posílil tým a připravil firmu na další růst. Cíl? Příští rok obrat rovnou půlmiliardový. To všechno se děje z relativně malé prodejny v pražské Vodičkově ulici, odkud se organizuje i celý e-shop. Pod dohledem mladého majitele tu kmitá a vtipkuje parta ještě zkušených zaměstnanců, kteří ladí logistiku, testují iPhony a posílají zboží zákazníkům po celém Česku.

„Teď je nás čtrnáct a další čtyři lidi nabíráme. Provoz jsem předal kolegům. Jsou fantastičtí, a já se tak můžu soustředit hlavně na marketing. Paradoxně času nemám o nic víc než dřív,“ říká Bórik, když nás provází schodišti do nově vznikajícího skladu. „Před pár lety před Vánoci jsem tady na to byl úplně sám a seděl tu i několik dnů a nocí non-stop,“ usmívá se.

Mezi krabicemi, balicími stoly a zásuvkami s testovací technikou je vidět, jak moc se byznys posunul od dob, kdy Bórik objížděl dodavatele a neuměl ani vystavit fakturu. A jak rychle roste.

„Poslední dva roky rosteme tak, že kromě konce zimy máme každý měsíc nový prodejní rekord. Doufám, že za rok se tento trend jen potvrdí,“ doplňuje a svědomitě klepe na dřevo. Stále má totiž v živé paměti spoustu zakopnutí, přes která se k aktuálnímu úspěchu musel prokousat.

Ze studenta podnikatel

První iPhone měl Adam Bórik ve třinácti a mezi spolužáky si připadal jako král. Zlom ale přišel o pár let později. Když v osmnácti koupil kamarádův iPhone X a se ziskem ho prodal dál. Psal se začátek roku 2018 a tehdejší student anglického gymnázia si poprvé ověřil, že kolem Apple produktů funguje jednoduchá rovnice: rychlá poptávka a prostor pro marži.

S kamarádem začali iPhony skupovat a prodávat jako přivýdělek, nejdřív přes Facebook a online bazary, později po celé Praze. Kapitál rostl — a s ním i ambice.

„Přišli jsme si jako velcí podnikatelé. Učili jsme se metodou pokus-omyl a byli dost naivní v nadšení i víře, že lidé dodrží, co slíbí. Kolikrát mě táta varoval, že mě lidi vypečou, ale já si myslel, že jsem chytřejší,“ směje se dnes Bórik.

Až když člověk sám začne vydělávat peníze, uvědomí si, kolik úsilí za tím je.

První velký „fuck-up“ přišel, když dodavatel slíbil zboží za sto tisíc korun, které „snadno prodají“ za dvojnásobek. Dorazily ale krabice s neprodejným příslušenstvím k čínským kopiím elektroniky, které v Česku nikdo nechtěl. „Zoufale jsme objížděli obchody a všude naráželi na odmítnutí. Právě tak jsme ale získali kontakty pro prodej iPhonů,“ vzpomíná Bórik na začátek budování sítě odběratelů.

S kamarádem založili firmu, tehdy nazvanou Buy iPhone. Společník ale brzy odešel studovat do Amsterdamu a Bórik zůstal na podnikání sám. Nabídku studia ekonomie v zahraničí měl i on, rozhodl se ale jinak.

„Řekl jsem si, že když budu vydělávat sto tisíc měsíčně, zůstanu u byznysu. Nevydělával jsem tolik — ale stejně jsem zůstal,“ říká dnes.

Na vlastní prodejnu potřeboval půjčku. Do první banky šel prakticky jen se sebevědomím — a odešel s prázdnou. Vyšlo to až napodruhé. Tentokrát s byznys plánem, připraveným e-shopem „naklikaným“ na platformě Wix a návrhem prodejny od kamaráda studujícího architekturu.

Byl konec roku 2018. V dubnu dalšího roku ze startupového úvěru prakticky nic nezbylo. Bórik si půjčil od kamaráda a koupil 11 iPhonů. Ani jeden ale nefungoval a zákazníci je vraceli. Právě tehdy pochopil, proč je nutné důsledně testovat produkty, mít vysoké nároky na dodavatele a stavět nadstandardní vztahy.

„Naštěstí to dodavatel nakonec vyřešil. A pak mi začal dodávat iPhone 7 – matný černý, 128 GB. Lidi mi je doslova trhali z rukou a byznys se konečně rozjel,“ vzpomíná a dodává: „Až když člověk sám začne vydělávat peníze, uvědomí si, kolik úsilí za tím je. Přistupujeme tak i k zákazníkům – každá koruna má svou hodnotu.“

Sítě víc než prodejna

Do roku 2022 JabkoLevně postupně vyrostlo k obratu 78 milionů korun a začala mu být malá původní prodejna ve Vyšehradské ulici, kam se vedle zboží vešli tak dva lidé. Do Vodičkovy se obchod přesunul v dubnu 2023. „Mysleli jsme si, jaký nastane boom. Do června ale nepřišla ani noha,“ zmiňuje Bórik.

Tou dobou se zadrhl obchod s použitými telefony, ale i nové elektroniky včetně jinak stabilních prodejů Apple produktů. E-shopy, které do té doby rostly jako houby po dešti, postupně zavíraly. Skončil i největší dodavatel JabkoLevně. Bórika tehdy podržela jeho tvrdohlavost. „Ani nevím, jak jsem to ustál. Podnikání jsem dal všechno, chtěl jsem dokázat, že to zvládnu, a prostě jsem toho nemohl nechat,“ říká.

Vydržel a od července se obchod rozjel. Firma od té doby roste i díky změně marketingové strategie. Místo výkonnostních kampaní přišel důraz na vlastní brand, jasné výhody nákupu u JabkoLevně a otevřené pohledy do zákulisí e-shopu i kamenné prodejny. Externí tým spravující sociální sítě navíc přesvědčil Bórika, aby se ve videích objevil i osobně.

„Obsah o firmě i moje tvář způsobují, že nejsme jen dalším anonymním obchodem. Zákazníci si spojují JabkoLevně s tím, co děláme. A to buduje důvěru,“ vysvětluje Bórik. A důvěra se podle něj přímo promítá i do prodejů.

Ty v běžných měsících meziročně rostou o šedesát procent, v těch lepších o 150. JabkoLevně navíc spolupracuje s předními youtubery i influencery, jako je VladaVideos, ale také Kid Ajvn, Dodo, Vláďa Houška nebo Domovní Bratři. Z vlastního obsahu firma přidává na sítě zhruba třicet videí a dvacet příspěvků měsíčně.

Obsah o firmě i moje tvář způsobují, že nejsme jen dalším anonymním obchodem.

Nelení ani Adam Bórik, který s pomocí partnerky Veroniky buduje svůj osobní brand a jen na Instagramu už má téměř třicet tisíc sledujících. „Ve firmě sice oficiální pozici nemá, ale beru to tak, že ji budujeme spolu. Bez její podpory by to nešlo,“ zmiňuje. Jak silný je jeho dosah, se ukázalo i při focení pro Forbes, kdy ho přes výlohu poznala a zdravila skupina studentů — a neobešlo se to bez společných selfie.

„Mladí ve věku patnáct až sedmnáct, kteří nás sledují na sítích, jsou pro nás důležití. Postupně si k nám budují vztah a až budou za pár let sami vydělávat, mohou se z nich stát zákazníci,“ říká Bórik a pro štěstí znovu zaklepe. Ostatně ho dnes také zvou na návštěvy do škol, aby mladé inspiroval. Jinak je cílová skupina JabkoLevně prakticky neomezená, nejsilnější je ale segment mezi 25 a 35 lety.

Do budoucna Bórik hledí s opatrným optimismem. Prioritou zůstává rozšiřování portfolia Apple produktů. A těch je podle něj stále dost. O jiných značkách neuvažuje. Znamenalo by to stavět nový e-shop s jinou identitou. „Hrubým odhadem se přes nás prodají zhruba tři procenta iPhonů v Česku, takže prostor pro růst je stále obrovský. A to nepočítáme AirPody, iPady, MacBooky nebo Apple Watch,“ uzavírá Adam Bórik.