V Praze se trdelníku vysmívají, jinde v republice dlouho nebyl vůbec k dostání. Tohle sladké pečivo, které se často neprávem označuje za staročeské, nevypadá jako nejlepší prodejní artikl. Radek Klein, osmadvacetiletý zakladatel původně brněnské společnosti Trdlokafe, která provozuje síť občerstvovacích stánků, ale rozjel s trdelníky slušný byznys. Navzdory koronavirovým omezením letos míří ke stomilionovému obratu a věří, že příští rok to bude ještě o třetinu víc.
Výrazný růst zažívá pět let stará firma Trdlokafe už od roku 2017. Tehdy se tržby pohybovaly kolem 50 milionů korun. Loni už to bylo milionů 70, a pokud vše půjde podle plánu, i přes několikaměsíční výpadek v první polovině roku společnost předpokládá, že se přiblíží hranici 100 milionů.
A chystá se pokračovat i v expanzi, přestože právě ta jí v kritickém roce 2018 málem zlomila vaz. Trdlokafe tehdy málem doplatilo na to, že se vedení rozhodlo během pouhých tří měsíců téměř zdvojnásobit počet svých provozoven – z tehdejších osmnácti na třicet pět. Klein kvůli růstu nabíral manažery ve zrychleném režimu.
„Manažeři nebyli pořádně proškolení a pravá ruka nevěděla, co dělá ta levá. Všechny pobočky navíc byly řízeny centrálně a manažovat je efektivně už nebylo možné,“ vysvětluje Klein.
„Asi den před uzávěrkou, kdy hrozilo, že společnost nebude mít na výplaty, se naštěstí našel strategický investor, který Trdlokafe finančně podržel,“ dodává.
Za hlavního viníka celé situace Klein zpětně považuje sebe. Zkušenosti, které v krizovém období načerpal, ho však nakoply a inspirovaly k razantním změnám. Jednou z nich byly také franšízy, kterým se do té doby bránil. V současnosti však většina z třiceti čtyř stánků funguje právě jako franšízy a je o ně i zájem ze zahraničí.
Dnes se situace ustálila a Radek Klein očekává další růst. Podle něj by tržby, pokud vše půjde podle plánu, mohly v příštím roce dosáhnout hranice 150 milionů. Už dnes má Trdlokafe v Česku 31 poboček, další dvě na Slovensku a jednu ve Vídni. Přesto chce společnost dále růst a do roka otevřít už čtyřicátou pobočku.
Začátkem tohoto roku byla navíc spuštěna služba Trdlokafe Rozvoz, se kterou má mladý podnikatel velké plány.
„Koncept kavárny na čtyřech kolech, který jsme v Brně rozjeli, spojuje výhody klasického rozvozu s výhodami kaváren či foodtracků. Kávu tak dostanete doslova u dveří, přitom je ale uvařena přímo na místě,“ říká Klein.
V horizontu pár měsíců Trdlokafe plánuje rozjet svůj rozvoz také v Praze, kde se očekává masivnější zájem než v Brně. Podle Kleina se dá potenciál projektu plně využít až v opravdu velkých městech. Pražská zkušenost tak mimo jiné poslouží jako „betaverze“ pro případnou expanzi do západoevropských metropolí.
„S podobnou službou jsme přišli jako první na světě. A pokud se osvědčí v našich podmínkách, chtěli bychom s ní expandovat do zahraničí,“ říká Klein.