Řídí miliardový byznys, ale k zisku chová téměř nechuť. Zajímá ho vášeň. Dilhan C. Fernando, hlava čajového impéria Dilmah, v unikátním rozhovoru vysvětluje, kde bere sebevědomí podávat čaj ve sklenicích na šampaňské. A z čeho by se chtěl radovat, až bude jeho život jednou končit.

Nuwara Eliya se dá ze sinhálštiny přeložit jako Město světla. Skoro třicetitisícové město ve středozemí Srí Lanky se nachází v nadmořské výšce přesahující 1800 metrů. Jak napovídá název, slunce si tamní pláně užijí dosyta, teplota je tu ale během dne kolem sedmnácti stupňů, v noci padá k osmi.

Tamní na živiny bohatá tmavá půda v kombinaci s nízkými teplotami vytváří šálek velice lehkého, průzračného čaje. Ucítíte lehké závany liči, bylinkový podtext a podle času sklizně čajových lístků i lehkou ozvěnu medu.

Stačí ale sjet o trochu níže a jste v údolí Dimbula Uduwela, kde se zrodila tradice černého snídaňového čaje. Teploty už jsou tu vyšší a větrné podmínky rozmanitější. Výsledkem je v čaji mnohem více komplexity a struktury. Eventuálně dojedete až k plantážím Elpitiya, kde už má čaj pořádnou intenzitu a výraznou zemitost.

V rozmanitosti lístků rostliny Camellia sinensis, čajovníku čínského, se skrývá přírodní luxus. Každá drobnost z okolní přírody – míra srážek, počet slunečných dnů, okolní fauna a flóra – ovlivní chuť čaje. Je to skoro až magie. Magie, jejíž story vypráví s vášní a přesvědčením Dilhan C. Fernando, šéf a dědic čajového impéria Dilmah.

„Jsem pyšný na to, že každý týden ochutnají naši lidé deset tisíc čajů,“ říká úhledně upravený padesátník s perfektním britským přízvukem, zatímco sedíme v byznysovém salonku pražského hotelu Hilton.

Posledních šest let vede rodinný byznys, který jeho otec Merrill vybudoval až do pozice jednoho z pěti největších čajových brandů na světě. A byl první, komu se podařilo doručit čaj od pěstitele na plantáži až k zákazníkovi v retailu v rámci jednotného řetězce.

Jenže když se s Dilhanem bavíte o čaji, žádné závratné částky z něj padat nebudou. Nebude vám totiž vůbec vykládat o byznysu. A když už, tak jen proto, aby demonstroval, že jeho práce vlastně o byznysu vůbec není. I tak ale jeho společnost generuje skvělá čísla.

Čtěte dál a dozvíte se:
  • Proč je koncept dlouhodobě nízkých cen zlo?
  • Co všechno se propisuje do chuti pravého čaje?
  • Jak v Dilmah pracují s ústupem konzumace alkoholu?
Forbes Digital Premium