Jediný nevhodný příspěvek na sociálních sítích dnes dokáže zamávat s jinak slibnou kariérou. Proto se otevírá úžasná byznys příležitost pro agentury, které vylepší vaši digitální minulost.

Už dříve jste možná tušili, že váš Facebook, LinkedIn, ale i dokonce Instagram může být předmětem zkoumání HR oddělení potenciálního zaměstnavatele. Googlovat si nové známosti je vcelku normální praktika, o možných zaměstnancích to platí dvojnásob.

Prohřešky proti dobrým mravům byly dříve přehlednější: stačilo nesdílet opilecké fotky z večírků, statusy o své kocovině nebo vysloveně rasistické výkřiky a vaše reputace byla v pořádku. Nyní je to ale mnohem složitější: pokud jste byli před deseti lety „třeskutě vtipní“ na Twitteru, může vás to i o dekádu později stát kariéru.

Třeba jako sedmadvacetiletou Alexi McCammond, která se měla stát novou šéfredaktorkou Teen Vogue. Ještě před jmenováním do funkce ale na tuto afroamerickou novinářku, která dříve působila jako velmi respektovaná politická komentátorka, vyplavaly tweety, ve kterých se měla posmívat Asiatům.

Co naplat, že se za své online hříchy, kterých se dopustila v sedmnácti letech, omluvila. Vydavatelství Condé Nast, pod které Teen Vogue spadá, následně vydalo prohlášení, že odstupuje od svého plánu McCammond zaměstnat.

Nestačí správné auto nebo značkové hodinky – musíte pracovat se svým digitálním otiskem.

Můžete být politik, CEO i celebrita, ale nová doba si na vás došlápne, ať už jste jakkoliv vysoko. Nechcete pak trávit čas projížděním svých příspěvků, které mohou být i deset let staré?

Svěřte to londýnské agentuře The Marque. Slibuje, že když jí zaplatíte v přepočtu devadesát tisíc korun za základní služby, udělá z vás osobnost, která „působí stejně dobře online jako offline“.

Důkazem, že o takové služby je v anglosaském světě obrovský zájem, je přítomnost celé řady podobných firem jako je právě The Marque. Ta na rozdíl od ostatních slibuje, že dokáže vytvořit online obraz, který vás bude představovat jako „luxusní produkt“.

Zakladatel firmy Andrew Wessels, který dříve působil jako profesionální hráč kriketu v jižní Africe, podle svých slov pochopil, že dnes nestačí řídit správné auto nebo mít značkové hodinky, ale pracovat správně se svým digitálním otiskem.

Kromě celkového auditu za zmíněných 90 tisíc vám The Marque nabízí také službu, kdy vám udělají také digitální audit a budou nonstop k dispozici. Za ni si ale budete muset připlatit necelých čtyři sta tisíc korun. Samozřejmou součástí služby je i profesionálně napsaný profil na Wikipedii.

Nejčastějšími klienty agentury The Marque nejsou přitom jen vysoce postavení ředitelé a manažeři, ale hlavně fotbalisté. Děsí je prý, jak by jejich příspěvky z časů dospívání obstály v dnešní korektnější a ohleduplnější kultuře.

Choose To Be Rich
Vydání Forbesu Choose To Be Rich

Na podobnou newyorskou agenturu Terakeet se obrací především politici, protože jedním z jejích dřívějších klientů byl Barack Obama. Společnost pro něj tehdy připravovala SEO strategii, nyní ale řeší výhradně PR v digitálním prostředí.

Zaměřují se na reputaci kohokoliv, kdo má 150 tisíc dolarů měsíčně na jejich služby. Za ideální příklad dobré online pověsti uvádí Terakeet společnost BP.

Zatímco řada z nás si pamatuje skandály související s haváriemi ropných tankerů, Google vyhledávání je opačného názoru: jedny z prvních odkazů, které se vám po zadání slov „British Petroleum“ objeví, se týkají snahy této firmy být ohleduplný k životnímu prostředí.

Otázkou je, zda nás možnost platit vyšší statisíce za bezchybný mediální obraz nevede do slepé vývojové uličky. Selský rozum říká, že mnohem zdravější by bylo spolupodílet se na společnosti, která dokáže přijímat chyby.