Český porcelán, ručně foukané skleněné vázy, kožené hadice. Pohled, který se vám naskytne, když vstoupíte do českobudějovického showroomu firmy Anima. Podnik, za kterým stojí designér Vít Bechynský, tu vyrábí luxusní vodní dýmky za desítky tisíc korun. Své zákazníky mají třeba na Blízkém východě.
Vystudovaný designér Bechynský stál původně za firmou Shisha Original, která stejně jako jeho současný projekt Anima exportuje české prémiové designové vodní dýmky do světa.
Původní firma, kterou založil a v níž působil jako designér produktů, však po několika letech potřebovala pro další rozvoj externí financování. A tak se začal poohlížet po investorovi, kterého také našel.
Jenže s ním se nakonec Bechynský neshodl na tom, jak firmu vést a kam by měla směřovat. V důsledku událostí, o nichž dnes mluví jako o velké lekci, se proto rozhodl odejít. Svůj podíl prodal investorovi, který držel druhou část společnosti, a peníze z prodeje investoval do nové firmy Anima a jejích prvních produktů.
„Už jsem měl nějakou zkušenost a viděl jsem, že je na trhu prostor pro další značku a že s inovativními výrobky, českým řemeslem a designem můžeme ve světě uspět,“ říká podnikatel o velké výzvě, kterou pro něj bylo budování druhé firmy.
I tady byla nutná pomoc investorů. „Na startu jsme potřebovali relativně dost finančních prostředků, abychom mohli výrobu spustit a sériově vyrábět,“ popisuje Bechynský.
Uvedení nové značky a prvního produktu na trh se zdařilo. „Dokonce tak dobře, že se nám minulý rok podařilo naše investory z podílnictví vyplatit, takže dneska Animu stoprocentně ovládáme,“ říká podnikatel.
Do budoucna nevylučuje další finanční injekci a partnerství. S firmou, která veškerou výrobu soustředí v Česku, má totiž bohaté plány. S prémiovými vodními dýmkami chce například oslovovat nové trhy.
Firma v současné době cílí z drtivé většiny na zahraniční klientelu. Převažují země Blízkého východu a Malajsie, mezi nimi například luxusní dubajské restaurace a hotely, třeba síť Ritz Carlton. V Evropě jde hlavně o vyhlášené plážové kluby na španělské a francouzské riviéře.
„Cestu českých designových firem na Blízký východ pěkně prošlapaly značky jako Lasvit nebo Preciosa. Česko tam vnímají jako zemi, kde vznikají kvalitní řemeslné produkty,“ míní Bechynský.
Společnosti, jejíž jádro čítá sedm zaměstnanců, se po necelých třech letech provozu daří. „Co vyrobíme, prodáme. Daří se nám i navzdory krizi,“ přikyvuje Bechynský. Energetická krize dolehla hlavně na sklárny či porcelánky, se kterými firma spolupracuje. Kvůli zdražování plynu znatelně zvedly ceny.
Anima roste meziročně dvojnásobně a každý měsíc vyrobí stovky kusů dýmek, jejichž cena se pohybuje od dvaceti do sedmdesáti tisíc korun.
Zatím přišla na trh s dvěma řadami – Anima One a Anima Lotus, v rámci kterých vzniklo několik různých modelů. Masové výrobě se firma brání, chce zůstat u myšlenky budování butikové značky s produkty pro prémiového zákazníka.
Takoví kupující se najdou i v Česku, zatím jich je ale spíš pomálu. V tuzemsku Anima prodala za celou dobu odhadem několik desítek kusů dýmek.
„Produkty vyrábíme z krásných materiálů, ať už je řeč o českém porcelánu, nebo italské kůži, což otevírá cestu pro to, aby se dýmky staly sběratelským, dekoračním předmětem. Tuzemští architekti či designéři si naše produkty oblíbili a pracují s nimi jako součást dekorace interiérů,“ popisuje zakladatel značky Anima, zatímco sedíme v showroomu v Českých Budějovicích, kde se nachází i kompletáž dýmek.
Často jde o lidi, kteří primárně nekouří, ale prostě jim jednou za čas domů dorazí přátelé, s nimiž si chtějí dát dýmku. „Nemají ji ale schovanou doma v krabici, nýbrž vystavenou na polici nebo skříňce třeba v obýváku, podobně jako sochu,“ dodává Bechynský.
Bechynský by zejména v tuzemsku rád vymazal mýtus, že vodní dýmka rovná se začouzená čajovna a lidé lačnící hlavně po tom zakouřit si. Chce ukázat, že dýmky mohou sloužit především jako zážitek a doplněk celkové atmosféry, ať už na ně člověk narazí v luxusní restauraci, baru, či na nějaké akci.
„Podle nás nejsou dýmky jen o kouření, to by pak všechny mohly vypadat stejně. Ve světě je najdeme v honosných restauracích a hotelech, na drahých místech. V Česku to ještě není zvykem, ale do západní Evropy už trend přichází. Naše dýmky patří k dobrému koktejlu, špičkové gastronomii. Snoubení a párování chutí, zážitků a atmosféry je to, co nás inspiruje přinášet nové produkty na trh,“ vysvětluje.
Firma spolupracuje třeba s barmany, kteří párují chuť a estetiku koktejlu s chutí tabáku v dýmce nebo ovocným koktejlem ve váze dýmky.
„Takové spolupráce na poli cateringu, festivalech, firemních večírcích a v různých barech rozvíjíme. Naší ambicí je i nekuřákům přiblížit tuto atmosféru,“ říká.
Anima vyrábí k dýmkám i všelijaké příslušenství, ve spolupráci s českou značkou Seabrook třeba kožená pouzdra sloužící jako obal na dýmky. Dále to jsou třeba ručně vyráběné kožené hadice, se kterými však na Blízkém východě Anima moc neuspěje. Používání těchto hadic je tam zakázané. Lidé dýmku kouří pomocí jednorázových, plastových hadic.
A není to jediný rozdíl. Zákazníci na Blízkém východě, zejména v Turecku, mají také rádi, když při kouření dýmky zřetelně slyší bublání vody.
„V Evropě naopak preferujeme jemnější zvuk. Máme tedy různé typy vrtání, aby mohly vznikat různě velké bubliny,“ ilustruje Bechynský, na co všechno je třeba při konstrukci dýmky myslet. Důležité je třeba i to, aby se dala dobře umýt.
Anima chce stávající kolekce rozšiřovat a každý rok uvést na trh nový produkt. Klíčové jsou pro ni výstavy konající se třeba v Dubaji či Frankfurtu, kde může své zboží představit, nebo spolupráce s českými ambasádami v daných zemích. Nyní se Bechynský chystá odletět prohlubovat podnikatelské kontakty třeba do Kataru.
Plné ruce práce má ale i tady v Česku, kde kromě jiného připravuje kolekci se symbolem českého porcelánu – tradičním a originálním cibulákem.
„Chystáme ji ve spolupráci s porcelánkou v Dubí, která je tvůrcem cibuláků. Limitovanou kolekci bychom rádi představili v nějaké galerii, a opět tak ukázali, že dýmky nejsou jen o kouření,“ dodává.
Výrobu by i do budoucna rád nechal v Česku. Firmě to i finančně stále dává největší smysl. „Je navíc krásné ukazovat českým malým řemeslným a často rodinným firmám, kam až do světa se jejich produkt dostal. Loni jsem vzal kluky z porcelánky do Dubaje, jezdili jsme po našich zákaznících a byl to pro ně myslím skvělý zážitek,“ uzavírá designér.